۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
۳۰۰ هزار تراکتور باید نوسازی شود
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران:

۳۰۰ هزار تراکتور باید نوسازی شود

ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار ۳۰۰ هزار دستگاه تراکتور با متوسط عمر بالای ۱۴ سال در کشور وجود دارد.

به گزارش بازار، علیقلی ایمانی گفت: تراکتور و ادوات کشاورزی با درآمد کشاورزان همخوانی ندارد. به عنوان مثال کشاورزی که ۱۰ هکتار زمین دارد، برای خرید تراکتور و ادوات باید ۳ میلیارد تومان هزینه کند که توان پرداخت این رقم را ندارد و از طرفی دریافت تسهیلات با سودهای بالا توجیه اقتصادی ندارد.

او با بیان اینکه توسعه کشاورزی مدرن و پیشرفته نیازمند حمایت همه جانبه دولت است، افزود: علی رغم آنکه سود تضمینی کشاورزان ۱۵ تا ۲۰ درصد است، اما کشاورزان برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی باید برای دریافت تسهیلات سود ۲۳ درصدی پرداخت کنند، درحالی‌که اگر بدنبال افزایش بهره وری و تحقق شعار سال هستیم، باید تسهیلات با نرخ بهره پایین در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

ایمانی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و کاهش منابع آبی نسبت به دنیا و کاهش سطوح ناشی از توسعه روستاها، جاده سازی و شهرک سازی نیاز است که با تغییر در کشاورزی سنتی و معیشتی و حرکت به سمت کشاورزی صنعتی و دقیق، بهره وری در بخش کشاورزی افزایش یابد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه سرمایه گذاری مناسبی در تراکتور و کمباین نداریم، گفت: بنابر آمار ۳۰۰ هزار تراکتور با متوسط ۱۳ سال به بالا در کشور وجود دارد و از طرفی واردات محدود تکاپوی نیاز کشور را نمی دهد.

او با بیان اینکه دسترسی به تکنولوژی روز دنیا به منظور ایجاد رقابت نیازمند برنامه ریزی است، گفت: امکان توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بدون منابع مالی و اعتبارات وجود ندارد، از این رو نوسازی ناوگان مکانیزاسیون نیازمند حمایت از کشاورزان و بهره برداران است.

کد خبر: ۲۸۳٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha