۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
جمشید بسم الله های مجازی! | ائتلاف دارندگان ارز برای قیمت سازی دلار!
«بازار» از علل آشفتگی قیمت ها در بازار ارز گزارش می دهد

جمشید بسم الله های مجازی! | ائتلاف دارندگان ارز برای قیمت سازی دلار!

به هم ریختگی بازار ارز درحالی است که فئودالهای ارزی با بروز برخی اتفاقات سیاسی یا اقتصادی از موقعیت موجود برای بالابردن نرخ ها سوءاستفاده کرده و با تماس و هماهنگی باهم اقدام به دستکاری قیمتها می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هر چند بروز برخی اتفاقات و رخدادهای سیاسی، بین المللی، طبیعی و اقتصادی در دنیا تاثیر خود را بر روی قیمت ها در بازارهای چون نفت، بورس و افت و خیر نرخ کالاهایی نظیر طلا، ارز و ... بر جای می گذارد. اما این قضیه در ایران متفاوت است چرا که در چنین شرایطی برخی ها با جریان سازی برای تغییر نرخ ها چون قیمت ارز به سود خود تصمیم می گیرند و از طریق ابزارهایی اطلاع رسانی در فضای مجازی به بازار، سیگنال رشد قیمتی را می دهند که نرخ آن را خودشان تعیین کرده اند. این افراد یا گروه ها که زمینه ساز آشفتگی قیمت ها در بازار ارز و طلا هستند، بعضا در خارج ارز مرزها برای تغییر قیمت ها دست به یکی کرده و حتی نرخ های روز بعد (دلار فردایی) را در کانال تلگرامی و ... تعیین و اعلام می کنند.

اقدام غیرقانونی که باعث ایجاد جو روانی در بازار ارز از طریق شبکه ها و کانالهای غیررسمی نامعتبر در فضای مجازی شده و تبعات آن بازار ارز را ملتهب و متلاطم می کند تا نرخ ها بی منطق و نامعقول به نفع برخی ها بر مسیر رشد قرار گیرند. نمونه آن رشد بی حد و حصر قیمت دلار طی چند هفته اخیر بخصوص هفته جاری بود، آنطور که نرخ دلاری که ۳ ماه پیش در کانال ۵۰ هزار تومان قرار داشت در مدت زمان کمی و در پی شوک تحولات اخیر منطقه به ۷۰ هزار تومان رسید.

تصمیم گیری و تعیین قیمت ارز در شرایط التهاب بازار توسط برخی انجام می شود که ارز قابل توجهی را در دست دارند و از آنجایی که این افراد به دلیل فعالیت های تجاری و اقتصادی از تعامل خوبی با بانک مرکزی برخوردارند، بنابراین مسئولان این بانک باید با شناسایی، مانع شکل گیری فعالیت چنین جریاناتی بشود

دارندگان ارز، تعیین کنندگان قیمت به نفع خود

این افزایش قیمت که به دلیل اتفاقات اخیر منطقه بخصوص حمله موشکی و پهبادی ایران به اسرائیل در پی پاسخ به حمله این رژیم جعلی به کنسولگری کشورمان بود، زمینه ساز آن شد تا فرصت طلبان سودجو برای کسب سود هر چه بیشتر در معاملات ارزی با شانتاژ قیمت ها نرخ این کالا را در کانالهای تلگرامی دستکاری و بر مدار رشد قرار دهند، رشد قیمتی که معمولا در پی انجام معاملات و فرایند عرضه و تقاضا در بازار انجام می شود اما گویا این گونه نیست زیرا هرچند رشد بالای تقاضا در بازار بر افزایش قیمت ها موثر است ولی این رشد آنگونه که مشخص است از جایی دیگر نشات می گیرد.

به گفته کارشناسان، اگرچه عوامل متعددی باعث می شود که قیمت ارز در بازار افزایش یابد ولی مهمترین عامل، تصمیم گیری و تعیین قیمت این کالا توسط برخی هاست که ارز قابل توجهی را دردست دارند و از آنجایی که این افراد به دلیل فعالیت های تجاری و اقتصادی از تعامل خوبی با بانک مرکزی برخوردارند، بنابراین مسئولان این بانک باید مانع شکل گیری فعالیت چنین جریاناتی بشود، چرا که دارندگان منابع ارزی بالا معمولا سری افرادی هستند که برای تهیه یا فروش ارز، در بازار مبادله ای ارزی فعال می باشند، برخی از این افراد که دائم در حال رفت و آمد به کشورهای منطقه اند بعضا در مواقع حساس بازار، برای کسب سود هنگفت از ارزی که در اختیار دارند در شرایط خاص قیمت ها را تغییر می دهند که بانک مرکزی و پلیس فتا باید آنها را شناسایی کند.

زمانی که شوکی به بازار وارد می شود سودجویان ارزی به خصوص کسانی که منابع زیاد دارند به هم اطلاع می دهند تا در چنین موقعیتی از منابعی که دردست دارند با تغییر قیمتها سود مناسبی کسب کنند، این افراد عامل نیستند ولی ابزاری برای تغییر قیمت ها هستند

کمین سودجویان ارزی برای تغییر قیمت ها در زمان التهاب بازار

مسعود دانشمند، رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به آشفتگی بازار ارز در پی نرخ گذاری های غیرواقعی که معمولا از سوی برخی ها در فضای مجازی تعیین و منتشر می شود، گفت: زمانی که شوکی به بازار وارد می شود سودجویان ارزی به خصوص کسانی که منابع زیاد دارند به هم اطلاع می دهند تا در چنین موقعیتی از منابعی که دردست دارند با تغییر قیمتها سود مناسبی کسب کنند.

وی با بیان اینکه این افراد عامل نیستند، بلکه ابزاری برای تغییر قیمت هامی باشند، اظهار داشت: وقتی قیمت ها در بازار هیجانی است و جو ملتهب است طبیعی است که برخی از فعالان ارزی و دارندگان چنین منابعی با تماس های تلفنی در داخل و حتی خارج باهم در امارات، سلیمانیه، سمرقند و...نرخها را به همدیگر می گویند، این اقدام باعث می شود که قیمت ها دچار تغییر و در نهایت بالابرود از طرفی نیز با تعیین قیمت ها و انتشار آن از طریق فضای مجازی توسط این افراد و جریانها نرخ های غیر واقعی اعلام و کانالهای غیر رسمی نیز مرجعی غیرقانونی اما تاثیرگذار بر بازار ارز برای خیلی ها شود و بازار نیز با تغییر قیمت ها متشنج، ملتهب و به هم ریزد.

باید قبول کرد که مدیریت بازار پول در کشور دارای مشکلات عدیده است و بانک مرکزی نیز نقش خود را در این عرصه به درستی ایفا نمی کند، این در حالی است که بانک مرکزی، تصمیم گیران و دست اندرکاران اقتصادی بایستی بازار را به خوبی مدیریت و رصد کند

ضرورت مدیریت بازارهای سرمایه گذاری و برخورد قاطع با برهم زنندگان قیمت ها

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه زمانی مدیریت اصولی و کارشناسانه در بازار ارز وجود ندارد، جمشید بسم الله ها در فضای حقیقی و مجازی بر تغییر قیمت ارز در بازار تاثیر می گذارند، بنابراین نباید انتظار داشت در شرایط شکنندگی بازار و ورود شوک به آن، بازار از ثبات قیمتی خارج نشود، اظهارداشت: باید قبول کرد که مدیریت بازار پول در کشور دارای مشکلات عدیده است و بانک مرکزی نیز نقش خود را در این عرصه به درستی ایفا نمی کند. این در حالی است که بانک مرکزی، تصمیم گیران و دست اندرکاران اقتصادی بایستی بازار را به خوبی مدیریت و رصد کند.

دانشمند اضافه کرد: به طور مثال هر موقع شاخص ها در بازار سرمایه شروع به ریزش می کند قیمت دلار در بازار بالا می رود و در مقابل زمانی بازدهی دلار در بازار بالاست، فعالان بورس اقدام به خروج از این بازار کرده و با فروش سهام خود برای کسب سود بیشتر وارد بازار ارز می شوند. همچنین هر وقت سود معاملات دلار کاهش می یابد، نقدینگی موجود در کف بازار راهی بازار سرمایه می شود. در چنین شرایطی است که بازارهای سرمایه گذاری ثبات چندانی ندارند چرا که فعالان بازار واقعیت های بازار را به خوبی می دانند.

ازآنجایی که بانک مرکزی کاملا می داند که نیاز واقعی متقاضیان ارز را در بازارهای رسمی تامین می کند، پس چرا باید نرخ این کالا در بازار آزاد افزایش یابد، در چنین شرایطی مشخص است که بخش عمده آشفتگی و بالارفت قیمت ها متاثر از فعالیت دارندگان ارزی است که با این کالا سرو کار دارند

مداخله بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها در بازار ارز

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید کاری کند که این تنش ها در بازار ارز و سایر بازارهای سرمایه گذاری به وجود نیاید اما زمانی که خبرگان اقتصادی و بازار می دانند که قیمت واقعی دلار چقدر است با ورود کوچکترین شوکی به بازار سعی می کنند سرمایه های خود را به ارزتبدیل کنند در چنین شرایطی بانک مرکزی با مداخله به بازار تلاش می کند مانع از رشد قیمت ها در بازار ارز شود اما با وجود استفاده از ابزارهای متنوع ولی نمی تواند مانع رشد قیمت ها شود. رشد قیمتی که آثار تورمی آن به جامعه و قشر فرودست اصابت می کند و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنا به این گزارش، ازآنجایی که بانک مرکزی کاملا می داند که نیاز واقعی متقاضیان ارز را در بازارهای رسمی تامین می کند، پس چرا باید نرخ این کالا در بازار آزاد افزایش یابد، در چنین شرایطی کاملا مشخص است که بخش عمده آشفتگی بازار، نرخ سازی و بالارفت قیمت ها متاثر از فعالیت دارندگان ارزی است که با این کالا سرو کار دارند و حتی در روزهای تعطیل و یا نیمه های شب اقدام به تعیین قیمت به نفع خود می کنند. به گفته کارشناسان تا زمانی که بانک مرکزی این اراده را نداشته باشد که بتواند با این جریان ها مقابله کند بی تردید چنین معضلی که اقتصاد کشور را با چالش مواجه می کند همچنان پابرجاست.

کد خبر: ۲۸۳٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
      0 0
      یکی از اینها را که اعدام کنند وضعیت بهتر میشود