۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
حیات شاهرود در گرو حفظ «شاهوار» است
یادداشت؛

حیات شاهرود در گرو حفظ «شاهوار» است

شاهرود- «یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم شاهرود در سفر استانی رئیس جمهور مقوله مهم آب و حفظ شاهوار است» این بخشی از یادداشت ندا شمس رسانه نگار و فعال مدنی برای بازار است.

ندا شمس، بازار: رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم پنجشنبه سی ام فروردین ماه برای دومین بار به استان سمنان سفر می‌کنند. این در حالی است که این سومین سفر حجت الاسلام رئیسی در سه سال اخیر به دیار سه هزار شهید قومس محسوب می‌شود. وی بار نخست در مقام رئیس دستگاه قضا به استان سمنان سفر کرد. بار دوم در مقام رئیس جمهوری که تازه دولت را در اختیار داشت و همزمان با ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در سفر استانی به سمنان سفری داشت و بار سوم فروردین ۱۴۰۳ به سمنان سفر می‌کند.

استانی که مهد معلمان دین و اخلاق و ظرفیت‌های فراوانی صنعتی، معدنی و کشاورزی و گردشگری و خدمات و … است اما با کم آبی به مثابه بزرگترین معضل امروز جامعه، دست و پنجه نرم می‌کند. در این منظر اما مردم شهرستان شاهرود و مناطق مجن، بسطام و رویان و… مطالبات مهمی از رئیس جمهور منتخب مردم دارند رئیس جمهوری که به نیکی می‌داند از آب، مهم‌تر موضوعی برای استان سمنان نیست.

زندگی و شاهوار

حیات و ممات انسان‌ها و نباتات و وحوش در شهرستان شاهرود به شاهوار بستگی دارد این موضوعی است که چه در سفر حجت الاسلام رئیسی در مقام رئیس دستگاه قضائی و چه در سفر اول استانی در لباس ریاست جمهوری علی رغم تمام مانع تراشی‌ها و عدم تمایل‌ها، مطرح شد تا حرف مردم شهرستان شاهرود به گوش فرد دوم مملکت برسد.

مردمی که شاهوار این مهمترین منبع تأمین آب شهرستان شاهرود، دشت بسطام و اراضی کشاورزی و باغی رویان، زیر استاق و … برایشان حکم مادر را دارد مامی که تأمین کننده آب است مامی که رگ‌های جاری در زیر پوست شهرستان شاهرود را تغذیه می‌کند تا روی سطح، مردم بتوانند زندگی و ارتزاق کنند.

شاهوار بلندترین قله البرز شرقی یک دهه قبل با بی توجهی، در چنگال معدن کاوی قرار گرفت و با پاک تراشی، ریشه کنی درختان ممنوع القطع، رماندن وحوش، تخریب مسیرهای آب، تخریب چشمه‌ها، ویرانی آبراهه‌ها تحت تأثیر قرار دادن منابع آّی زیر زمینی و … ضررهای هنگفتی را دید

یکی از مهمترین منابع ارتزاق و اقتصاد مردم شهرستان شاهرود کشاورزی است که تماماً به آب نیاز دارد و اگر شاهوار نباشد، کمیت کشاورزی این شهرستان نیز لنگ خواهد زد. بدون شاهوار، کشاورزی در شاهرود وجود ندارد و بدون کشاورزی، چرخ اقتصاد شرق استان سمنان نمی چرخد و این ارتباط تنگاتنگ آب و محیط زیست با اقتصاد مردم است.

اهمیت شاهوار

شاهوار بلندترین قله البرز شرقی یک دهه قبل با بی توجهی، در چنگال معدن کاوی قرار گرفت و با پاک تراشی، ریشه کنی درختان ممنوع القطع، رماندن وحوش، تخریب مسیرهای آب، تخریب چشمه‌ها، ویرانی آبراهه‌ها تحت تأثیر قرار دادن منابع آّی زیر زمینی و … ضررهای هنگفتی را دید. ضررهایی که اگر عزم اقشار مختلف مردم متدین و خداجوی شهرستان شاهرود نبود، شاید تا به امروز ادامه پیدا می‌کرد چرا که سه گانه «زر و زور و تزویر» سال‌ها است که گلوی این مردم را می‌فشارد.

شاهوار مهمترین منبع آب شهرستان شاهرود سال‌ها مورد تخریب قرار گرفت و ورود مردم از اقشار مختلف از معلم، استاد دانشگاه، کاسب و کارمند و … تا فعالان محیط زیست، کنشگران مدنی، رسانه‌ها و فعلان منابع طبیعی و… سبب شد تا در نهایت پروانه این معدن مورد تمدید قرار نگیرد حالا در آستانه سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان مردم توقع دارند که پروانه این معدن مخرب برای همیشه بسته شود.

مطالبه‌ای برای بار سوم

مطالبه‌ای که برای بار سوم از حجت الاسلام رئیسی صورت می‌گیرد مطالبه‌ای به حق از سوی مردمی نگران که هم در سال ۹۸، هم در سال ۱۴۰۰ و حالا هم در سال ۱۴۰۳ از حجت الاسلام رئیسی می‌شود و مردم امیدوار هستند که با سوم دیگر این مهم، محقق گردد و دغدغه مردم نیز رفع؛ مردمی که حیات و زندگی و ارتزاق و زندگی شأن به آب و شاهوار بستگی دارد.

امیدواریم که در سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان در نهایت بتوانیم کام مردم شهرستان شاهرود و استان سمنان را در خصوص شاهوار، شیرین شده ببینیم

شاهواری که در گرادیان هوا به مثابه یخچالی طبیعی نقش موازنه رطوبت و دمای هوا را برای شاهرود ایفا می‌کند، شاهواری که تأمین کننده آب چاه‌ها و قنوات است، شاهواری که مامن وحوش و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی است شاهواری که از سوی میراث فرهنگی حتی ثبت ملی شده اما همچنان در گیر و دار حیات می‌جنگد تا بقا داشته باشد تا برای مردم بقا بیاورد.

امیدواریم که در سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان در نهایت بتوانیم کام مردم شهرستان شاهرود و استان سمنان را در خصوص شاهوار، شیرین شده ببینیم. مردمی که حلاوت و شیرینی سیلی تنبیهی سپاه به اسرائیل، شیرینی عید فطر، عید بندگی، شیرینی عید نوروز و بهار طبیعت را هنوز زیر زبان دارند و امروز از رئیس جمهور، عیدی دیگری می‌خواهند.

*رسانه نگار و فعال مدنی

کد خبر: ۲۸۲٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha