۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
صحافی کتاب چیست و چه مراحلی دارد؟

صحافی کتاب چیست و چه مراحلی دارد؟

صحافی آخرین و مهمترین بخش مراحل تولید در فرایند چاپ به شمار می رود.

صحافی آخرین و مهمترین بخش مراحل تولید در فرایند چاپ به شمار می رود. به بیان ساده تر آخرین مرحله در تولید انواع کتاب، مجله، کاتالوگ و بروشورها قسمت صحافی آن است. صحافی کتاب در چند فرایند انجام می شود این فرایند شامل: کنار هم قرار دادن فرم ها، ته دوزی، جلد گذاری و در نهایت برش کتاب می شود.

انواع صحافی کتاب

صحافی کتاب ها، مجلات و انواع کاتالوگ و بروشورها انواع مختلفی دارد. انتخاب روش و تکنیک های صحافی بستگی به بودجه و ملاحضات نویسندگان و کارفرمایان دارد. از انواع صحافی کتاب می توان به مواردی نظیر صحافی چسب گرم و سرد، صحافی ته دوخت، ته دوخت مفتولی، صحافی منگنه تخت، صحافی منگنه لوپ، پانچ، فنر پلاستیکی و فنر سیمی اشاره کرد. یکی از برجسته ترین و به عبارتی شیک ترین انواع صحافی کتاب استفاده ار فنر صحافی است. این مدل از صحافی یکی از رایجترین انواع صحافی کتاب با تعداد صفحات کم است. بی شک در طول زندگی خود به سیمی کردن کتاب های خود پرداخته اید.

صحافی فنر بیشتر جهت صحافی کردن انواع دفتر های تلفن، کتابچه های آموزشی نظیر آشپزی، تهیه گزارش، جزوات، سررسیدها، تقویم ها دفتر و دفترهای یادداشت به کار می رود. علاوه بر سرعت بالا در پروسه صحافی ظاهری زیبا و شکیل در محصول نهایی به وجود خواهد آورد. فنر صحافی یکی از بهترین انتخاب ها برای کتاب هایی است که امکان استفاده از آنها بالا بوده و از پاره شده کتاب جلوگیری می کند.

صحافی کتاب چیست و چه مراحلی دارد؟

مزایای خدمات صحافی مدرن

امروزه در صحافی مدرن و ماشینی علاوه بر ترتیب، برش و به چسباندن برگه ها از تکنیک هایی جهت زیبایی کتاب و جلد آن انجام می شود. افرادی که کار صحافی کتاب ها را انجام می دهند مواردی را جهت زیبا سازی جلد آن انجام میدهند که علاوه بر محتویات کتاب ظاهر زیبای آن حفظ خواهد شد. تکنیک های مورد استفاده در ظاهر و زیبایی جلد کتاب عبارتند از:

  • طلاکوبی
  • استفاده از UV
  • برجسته سازی
  • استفاده از طلق صحافی
  • پوشش مخملی
  • پرس گرمایی

یکی از پرکاربردترین تکنیک های ذکر شده استفاده از طلق صحافی است. استفاده از طلق ها علاوه زیبا شدن کتاب در نگهداری جلد و کتاب هم کارایی دارند. جنس این طلق ها معمولا از پی وی سی و PP می باشد که در سایز و ضخامت های مختلف تولید و عرضه می شوند. طلق پی وی سی یکی ازکاربردی ترین انواع طلق صحافی بوده که در رنگ های مختلف تولید می شوند. یکی دیگر از انواع این طلق ها، طلق PP بوده که از جنس پروپیلن ساخته شده است.

صحافی کتاب چیست و چه مراحلی دارد؟

سخن آخر

به طور کلی صنعت صحافی از گستردگی بالایی برخوردار است. به بیان دیگر صحافی در اصل یکی از هنرهای صنعتی بوده که مهارت های زیادی را در انجام آن می طلبد. با وجود پیشرفت تکنولوژی و به روی کار آمدن روش‌های جدید صحافی کتاب باز هم می‌توان تفاوت بین صحافی ماشینی و صحافی سنتی را متوجه شد. پیچیدگی کار و نحوه‌ی صحافی و یا تیراژ بالای کتاب نیز روی نتیجه‌ی نهایی صحافی اثر می‌گذارد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت ایران تی اس تی اطلاعات کاملی را درباره صحافی کتاب و لوازم مورد نیاز آن را دریافت نمایید.

کد خبر: ۲۸۲٬۶۱۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha