۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
تحلیلگران غربی: تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا بعید است
اختلاف سیاست های خارجی آمریکا و اروپا

تحلیلگران غربی: تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا بعید است

تحلیلگران غربی به رویترز گفتند پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، بعید است باعث شود دولت بایدن اقدام چشمگیری علیه صادرات نفت ایران، انجام دهد زیرا نگران افزایش قیمت نفت و عصبانیت چین است.

به گزارش بازار، اندکی پس از عملیات ایران که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق در اول آوریل انجام شد، سران جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات این کشور را متهم کردند در اعمال تدابیر فعلی، کوتاهی کرده است و هفته جاری، یک سلسله لوایح را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، معرفی خواهند کرد.

با این حال، چندین تحلیلگر منطقه‌ای به رویترز گفتند: تردید دارند دولت بایدن، اقدام قابل توجهی برای تشدید تحریم‌های فعلی آمریکا علیه صادرات نفت ایران انجام دهد.

اسکات مادل، مامور سابق سیا و مدیرعامل فعلی گروه «راپیدان انرژی» در این باره گفت: حتی اگر این لوایح تصویب شوند، دشوار بتوان دید که دولت بایدن، بیش از حد وارد عمل شود یا تحریم‌های موجود یا تحریم‌های جدید را برای کاهش یا محدود کردن صادرات نفت ایران به هر طریق معنی‌داری، اعمال کند.

با وجود تحریم‌های آمریکا، گروه «راپیدان انرژی» تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون در نظر گرفتن میعانات که یک نفت بسیار سبک است، به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. به گفته مادل، این رقم نزدیک به دو میلیون بشکه در روز صادراتی است که ایران قبل از تحریم‌ها، داشت.

تاثیر احتمالی هرگونه اقدامی روی قیمت بنزین، یکی از دلایلی است که بایدن ممکن است اقدام شدیدی برای محدود کردن صادرات نفت ایران، انجام ندهد.

کیمبرلی دونوان، کارشناس تحریم‌ها و مبارزه با پولشویی در شورای آتلانتیک، گفت: تحریم‌های مرتبط با نفت در دو سال گذشته، به شدت اجرا نشده است. من انتظار ندارم که دولت بایدن در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، قوانین اجرایی را تشدید کند و دلیل عمده آن هم، نگرانی نسبت به افزایش قیمت نفت است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها، به موضوع مهمی در سال انتخابات تبدیل شده است.

پیش از اناین نشریه فایننشال تایمز اعلام کرده بود که در پی حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در پاسخ به جنایات این رژیم، مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید هستند.

اما ظاهرا سیاست های آمریکا با اتحادیه اروپا همسو نبوده و تحلیل گران نگاه متفاوتی دارند.

مسئله چین
اجرای تهاجمی تحریم‌ها همچنین می‌تواند روابط آمریکا و چین را که مقامات چینی و آمریکایی پس از یک دوره دشوار، تلاش کرده اند آن را ترمیم کنند، بی‌ثبات کند.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران است. طبق ارزیابی شرکت تخصصی ردیابی نفتکش «ورتکسا آنالیتیکس»، چین در سال میلادی گذشته، رکورد ۵۵.۶ میلیون تن معادل ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را خریداری کرده است. این حجم معادل ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران بوده و ۱۰ درصد از واردات نفت به چین را تشکیل می دهد.

چندین تحلیلگر پیش بینی کردند واشنگتن ممکن است اقداماتی را علیه صادرات نفت ایران انجام دهد تا هرگونه واکنش احتمال رژیم صهیونیستی را ملایم کند. اما این اقدام، اقدام چشمگیری مانند تحریم یک موسسه مالی بزرگ چینی نخواهد بود و ممکن است شامل هدف قرار دادن نهادهای چینی یا سایر نهادهای درگیر در چنین تجارتی باشد.

کد خبر: ۲۸۲٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha