۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
عملکرد غیرحرفه‌ای حقوقی در جو منفی بازار
بازار گزارش می دهد؛

عملکرد غیرحرفه‌ای حقوقی در جو منفی بازار

در بازار هیجانی حقیقی‌ها یا حتی برخی از صندوق‌های سهامی فروشنده شدند که ناشی از از ریسک پذیری بود اما حقوقی از آن به عنوان فرصتی برای نوسانگیری استفاده کردند.

بازار؛ گروه بورس: بازار هرچند نگرانی از گسترش جنگ با عرضه بالا ادامه دارد. اما با کمک محدودیت دامنه بازار خیلی فشار فروش ندارد. در واقع اگر کاهش دامنه نوسان یک درصد برای سهام و دو درصد برای صندوق ها اعمال نمی شد افت شاخص شاید در روزهای گذشته به ۴ درصد هم می رسید، زیرا حمایت یکنواختی از نمادها صورت نگرفت. درحالی که برخی نماهای بزرگ و برخی صندوق ها خرید حمایتی در مثبت یا نقطه صفر تابلو می توانستند انجام دهند.

ارزش معاملات خرد ابتدای هفته به ۱۶۶۰ میلیارد تومان رسید که یکی از کمترین ارزش معاملات ها در ۴ سال گذشته بوده و بعد تقریبا ۸۰ درصد افزایش یافت، اما بازهم کف ارزش قبل از تنش‌ها بود.

حسن کاظم زاده معتقد است که نسبت به روز گذشته ارزش معاملات افزایش پیدا کرد و به ۲۷۰۰ میلیارد تومان رسید. در واقع بورس تحت مراقبت های ویژه مثبت سدن و با اعلام خبر برگشتن دامنه نوسان به حالت عادی از روز چهارشنبه بسیاری نگران هستند که معاملات مجدد منفی شود. بنابراین بازار سهام، بازار طلا و دلار با احتیاط حرکت خواهند کرد

حسن کاظم زاده با اشاره به اینکه بازگشت بورس به حالت عادی به پایان تنش‌های سیاسی بستگی دارد، افزود: در بازار دلار و طلا بسیاری فکر می کنند پاسخ جدی در کار نیست و همین موضوع باعث افت قیمت طلا و دلار نسبت به شروع معاملات شده است.
او افزود: با توجه به دامنه نوسان یک درصدی و همچنین کاهش تنش‌ها در کوتاه مدت بورس مثبت شده و صف های فروش یک درصدی دیروز به صف های خرید یک درصدی تبدیل شدند. نسبت به روز گذشته ارزش معاملات نیز افزایش پیدا کرد و به ۲۷۰۰ میلیارد تومان رسید. بورس تحت مراقبت های ویژه مثبت بود و با اعلام خبر برگشتن دامنه ی نوسان به حالت عادی از روز چهارشنبه بسیاری نگران هستند که معاملات مجدد منفی شود.
او با تاکید بر اینکه بعید است در معاملات شاهد حرکت متهوارنه باشیم، افزود: چه بازار سهام و چه بازار طلا و دلار با احتیاط حرکت خواهند کرد.
کاظم زاده با تاکید بر اینکه فاصله دلار نیما و دلار آزاد به شکل بی سابقه و مداومی زیاد شده است. اظهار کرد: قبلا هم برای چند روز فاصله ۱۰۰ درصدی بین این دو نرخ تجربه شده بود اما مشکل شرایط فعلی پایداری این فاصله است. فروشندگان کالاها در بورس کالا به واسطه ی رقابت کمی نرخ فروششان با تورم تعدیل شده است، اما صادرکنندگان خصوصا شرکت های پتروپالایشی به شدت متضرر شده اند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پول در بهمن ماه با ۴.۵ درصد رشد از ۱۸۴۳.۳ همت به ۱۹۲۷.۴ همت رسیده است، اظهار کرد: این در حالی است که در ماه های قبل تر رشد پول توسط بانک مرکزی تا حدود زیادی کنترل شده بود. به نظر می رسد دلیل سیاست گواهی سپرده ی ۳۰ درصدی همین جهش نرخ رشد پول بوده است. حالا باید ببینیم با شکست سیاست افزایش نرخ بهره در کنترل رشد دلار و طلا، بانک مرکزی چه برنامه ای در سر دارد.

رفتار غیرحرفه‌ای حقوقی ها در فضای هیجانی
شدت و ترس روزهای گذشته از تحولات سیاسی آرام آرام فروکش کرده، از همین رو بود دست خریداران قوی‌تر و انگیزه آنها برای خرید کردن بیشتر شده است. حتی حقوقی ها فرصت ندادند که معاملات حجم بخورد و دامنه نوسان محدود صفوف خرید را شکل دادند. گفته می شود که صندوق‌های تثبیت و توسعه در این چند روز نزدیک به ۴۳۰۰ میلیارد تومان در بازار خرید داشتند.

به گفته فرزین آقابزرگی در حال حاضر بازار ارزنده است اما عده‌ای از جو هیجانی بازار برای نوسانگیری از سهامداران حقیقی استفاده می کنند، از این رو با توجه به اینکه افت بازار در جو هیجانی بازار مقطعی است، در این نقطه از معاملات فروشنده‌ها به طور قطع زیان می بینند و خریداران سود می کنند

در دل این رویداد دو نکته وجود دارد؛ درس و نکته اول این است که هیجانی پیش نرویم. فضای مجازی نباید آن قدر عجیب و غیرمنطقی در رفتار معامله‌گران و سهامداران موثر باشد. این اتفاقی بود که چند باری رخ داده بود و خیلی عجیب نبود. نکته دوم این بود عجیب نیست که حقیقی‌ها یا حتی برخی از صندوق‌های سهامی در چنین روزهایی با جو بازار حرکت کنند اما حقوقی‌های بزرگ بازار که زمانی متولیان اصلی بازار بودند نباید رفتار هیجان زده در فروش را داشته باشند که رفتاری غیرحرفه‌ای است. اتفاقاً خریداران در چنین روزهایی بزرگترین برنده‌های بازار خواهند بود.
فرزین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار ارزنده است اما عده‌ای از جو هیجانی بازار برای نوسانگیری سواستفاده می کنند، گفت: با توجه به اینکه افت بازار در جو هیجانی بازار مقطعی است، در این نقطه از معاملات فروشنده‌ها به طور قطع زیان می بینند و خریداران سود می کنند.
او با تاکید بر اینکه تنها عامل بنیادی که فعلا به زیان بازار است تفاوت ارز نیما و ارز بازار آزاد است، تصریح کرد: تا زمانی که قیمت ارز نیمایی اصلاح نشود معاملات بازار با قدرت حرکت صعودی نخواهد داشت. از این رو سیاست‌های اقتصادی در مقطع کنونی باید در راستای جلوگیری از سوداگری در بازارهای موازی اجازه رشد به بازار سهام داده شود.
براساس این گزارش، بازار سرمایه با وجود ارزندگی در چند روز اخیر به صورت هیجانی به صف فروش کشیده شد و اگر دامنه نوسان بازار محدود نمی شد به طور قطع افت بازار بیشتر می شد. نکته مورد نقد فعالان بازار در روزهای اخیر فروش حقوقی ها بود. در حالی که انتظار می رفت از بازار سهام حمایت کنند.

کد خبر: ۲۸۲٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha