۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
عملیات بازار باز شاخص کل بورس را متعادل می‌کند/ دولت در شرایط حاضر مجبور است از بورس برای رفع کسری بودجه استفاده کند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

عملیات بازار باز شاخص کل بورس را متعادل می‌کند/ دولت در شرایط حاضر مجبور است از بورس برای رفع کسری بودجه استفاده کند

ناصری، کارشناس اقتصادی بر این باور است که تا زمانی که رشد نقدینگی در بازار کنترل نشود شاخص بورس رشد خواهد داشت.

پژمان مرادی؛ بازار: روند صعودی بورس در روزهای اخیر، برخی از سهامداران را نگران کرده که ممکن است این افزایش خبر از یک ریزش سنگین بدهد. در ماه‌ها اخیر بارها چنین شرایطی برای بورس رخ داده است اما بعد از آن خبری از ریزش سنگین شاخص نبود. برخی از کارشناسان، رشد شاخص در روزهای اخیر را بی‌تاثیر از افزایش قیمت ارز و سکه نمی‌دانند، این افراد معتقدند که بازار سرمایه به شدت تحت تاثیر قیمت ارز است و هر میزان که دلار افزایش قیمت پیدا کند، بورس هم با رشد شاخص مواجه می‌شود. اما در کنار این فرضیه برخی از تحلیل‌ گران عنوان می‌کنند که بازار بورس هم‌تراز و شاید جلوتر از بازار ارز باشد به همین دلیل نمی‌توان گفت که قیمت ارز بر روی شاخص بورس اثر می‌گذارد، آنچه که باعث افزایش این شاخص شده رشد نقدینگی در این بازار است.

دکتر ناصری کارشناس اقتصادی به مردم اطمینان داد تا زمانی که رشد نقدینگی در کشور وجود دارد شاخص بورس هم روند صعودی دارد.


سید مهدی ناصری  کارشناس اقتصادی و فعال بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد بازار بورس گفت: در ایران تمام بازارهای  دارایی با یک فاصله زمانی در حال رسیدن به یکدیگر هستند و بورس از آن‌ها متاثر می‌شد اما الان به دلیل محدودیت‌های که بازار فیزیکی طلا و ارز و برخی دیگر از بازارهای موازی وجود دارد، لکوموتیو حرکت نقدینگی به سمت بورس آمده است.

ناصری اضافه کرد: رشد نقدینگی یا به بیان دیگر کاهش ارزش پول ملی در کنار توجه به بورس سبب شده جذب نقدینگی در بورس رشد پیدا کند و تا زمانی رشد نقدینگی وجود دارد احتمال رشد شاخص هم وجود دارد. مردم اکنون برای جلوگیری از ریزش پولشان بورس را انتخاب کردند و شاید در مقاطع دیگر این پول به سمت دیگری حرکت کند.

وی به ورود افراد ناآشنا به بورس اشاره کرد و افزود: بورس ممکن است در جای ترمز کند و طبیعتا این خطر وجود دارد که افراد ناآشنا به بورس جابه جا شوند و از این بازار خروج پیدا کنند. این افراد زمانی که دیدند همه چیز در بورس بالا رفته بدون شناخت سهام، هر چیزی را خریدند و طبیعتا برخی از این سهام‌ها به خاطر اینکه ارزشمند نیستند افت قیمتی دارند، بنابراین اگر توقفی در رشد شاخص به وجود بیایید شاهد کوچ سرمایه این افراد به بازارهای دیگر خواهیم بود. در کنار رشد نقدینگی رشد همزمان بازارهای موازی مانند ارز و طلا  تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از ریزش سنگین شاخص دارد.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: سابقا افراد فعال در بورس سهام را با شاخص سودآوری می‌خریدند و ارزش ورقه‌ای سهام به توان سوددهی آن ورق بود، اما اکنون معیار بازار معیار جایگزینی است، به بیان ساده‌تر ارزش سهام یک شرکت را اینگونه می‌سنجند که اگر این شرکت را با دلار جدید احداث کنیم چه مقدار هزینه می‌برد در حالی که ممکن است این شرکت ارزش جایگزینی بالای داشته باشد اما توان سودآوری پایین دارد و همین شرکت‌ها در این بازار خوب قیمت خورند و موقعی که بازار افت کند همین سهام‌ها در معرض سقوط سنگین هستند.

ناصری با عنوان اینکه قبل از تشویق مردم به سمت بورس باید دانش بورس را افزایش می‌دادیم گفت:  در دو سال گذشته بدون اینکه این مرحله طی شود  کسانی که نقدینگی در دستشان بود به این بازار آمدند. برای اینکه افراد سرمایه خود را در شرکت‌های با سهام کم ارزش وارد نکنند، دولت باید یکسری سیگنال‌های به بازار بدهد به عنوان مثال دولت شرکت بزرگ دولتی که خیلی سودآوری نیستند و شاخص سودآوری آن بالا نیست عرضه کند که نشان دهد دولت به سهام آن‌ها اعتقادی ندارد و از این طریق یکسری سیگنال‌های به بازار بدهد و اگر ما هیچ سیگنالی به بازار ندهیم افراد به طور مساوی همه سهم‌ها را خریدار می‌کنند.

وی با تکرار اینکه رشد شاخص بورس بیشتر متاثر از رشد نقدینگی است افزود: اگر این امکانی که بانک مرکزی تحت عنوان عملیات بازار باز مطرح کرده درست اجرا شود و اوراق بدهی مطابق جدول زمان‌بندی و مقداری که دولت در بودجه پیش‌بینی کرده به فروش برسد، نقدینگی مقداری کنترل می‌شود اما به ازای هر مقداری که ناتوان در فروش باشیم مجبور هستیم که از طریق راهکارهای تورم‌زا که نقدینگی ایجاد می‌کنند کسری بودجه را تامین کنیم.  

این کارشناس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را به افراد ناآشنا به بورس جهت ورود به این بازار معرفی کرد و گفت:  صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بهترین جایی است که افراد ناآشنا برای ورود به بورس می‌توانند انتخاب کنند چرا پشت سر این صندوق‌های یک تیم تحلیلگر قوی وجود دارد. این افراد غیرحرفه‌ای که تعداد آن‌ها در بورس کم نیست از طریق این صندوق‌ها وارد این بازار شوند.

کد خبر: ۲۸٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha