۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی جهت مجوز و وام (هزینه ساخت ۱۴۰۳)

طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی جهت مجوز و وام (هزینه ساخت ۱۴۰۳)

درطرح توجیهی احداث اقامتگاه بومگردی سال ۱۴۰۲و۱۴۰۳میتوانیدبه اطلاعات مالی ومطالعات بازار اقامتگاه بومگردی (اکوتوریسم)به صورت pdf وword دسترسی یابید وازبراوردهزینه ساخت ودرآمدوسود کسب وکارخود مطلع شوید.

۰ تا ۱۰۰ طرح توجیهی و بیزنس پلن ساخت اقامتگاه بومگردی !

اقامتگاه بومگردی و گردشگری یا اکوتوریسم نوعی از اقامتگاه کوچک است که حداکثر تا ۳۰ اتاق دارند و در دل طبیعت و یا کویر یا مناطق عشایرنشین ساخته میشوند.

در صورتی که تمایل دارید طرح توجیهی ساخت اقامتگاه بومگردی و مجتمع گردشگری سنتی را دانلود کنید میتوانید از طریق لینکهای زیر اقدام کنید.

دانلود طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی ۱۴۰۲ (وبسایت گسترش کارآفرینی)

طرح توجیهی مجتمع گردشگری ۱۴۰۳ (PDF+WORD) (مشاوره رایگان)

برای آشنایی بیشتر با طرح توجیهی و مشاوره رایگان میتوانید از طریق لینک های بالا اقدام نمایید.

در ادامه نیز اطلاعات کاربردی و باارزشی درباره ساخت اقامتگاه بومگردی (هتل بومگردی) و مجتمع گردشگری در اختیار شما قرار میدهیم. این اطلاعات به همت وبسایت گسترش کارآفرینی با مدیریت مهندس ایمان حبیبی تدوین شده و تقدیم میشود.

مهندس ایمان حبیبی متخصص ارشد طرح نویسی حوزه گردشگری و توریسم در کشور بوده که از ابتدای دهه ۸۰ تا سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰۰ پروژه طرح توجیهی در ایران انجام داده. کتاب «خودآموز تدوین طرح توجیهی و امکان سنجی» تالیف ایشان بوده که در سال ۹۶ توسط انتشارات نوین علامه با کد شابک "۴-۰-۹۹۸۴۴-۶۰۰-۹۷۸" چاپ و منتشر شد.

نمونه پلان اقامتگاه بومگردی (نقشه معماری ۲d):

طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی جهت مجوز و وام (هزینه ساخت ۱۴۰۳)

هزینه ساخت اقامتگاه بومگردی (اکوتوریسم) در ایران سال ۱۴۰۱ :

برآورد دقیق میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای ساخت و بهره برداری اقامتگاه بومگردی بسته به عواملی مانند زیربنای طرح، نرخ قیمت ملک و زمین در منطقه و کیفیت مصالح و تجهیزات متفاوت است اما با توجه به برآوردهای سال ۱۴۰۱ برای خرید زمین یا ملک و ساخت و ساز یا نوسازی آن به منظور فعالیت تحت عنوان اقامتگاه بومگردی با مساحت تقریبی ۵۰۰۰ مترمربع و زیربنای ۵۰۰ مترمربعی ، حداقل حدود ۷۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه مورد نیاز است.

البته این میزان سرمایه اولیه درصورتی که ملک از قبل وجود داشته باشد ونیازی به خرید زمین و ملک نباشد و فقط به بازسازی و تجهیزات نیاز داشته باشد، تا زیر ۱۰ میلیارد هم می‌رسد.

هزینه‌های بعد از ساخت در طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی :

  • هزینه استهلاک تجهیزات و نگهداری ساختمان که با توجه به تاریخی بودن بنا، هزینه زیادی دربر دارد.
  • هزینه حقوق و دستمزد و هزینه‌های مربوط به منابع انسانی که نسبت به تعداد پرسنل متغیر است.
  • هزینه‌های جاری آی و برق و گاز و تلفن که نسبت به مساحت مجموعه و ظرفیت پذیرش مهمان متفاوت است.

طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی جهت مجوز و وام (هزینه ساخت ۱۴۰۳)

روش اخذ مجوز ساخت اقامتگاه بومگردی با ارائه طرح توجیهی :

بخش معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهمترین ارگان مسئول برای صدور جواز ساخت و فعالیت اماکن اقامتی و گردشگری است که اقامتگاه بومگردی هم در این بخش قرار دارد.

در مرحله اول متقاضی حقیقی یا حقوقی مدارک هویتی معتبر همراه با طرح توجیهی و اسناد مربوط به زمین یا ملک پروژه را به این اداره تحویل می‌دهد و کارشناسان پس از بررسی مدارک و محل پروژه موافقت مرحله اول را برای پروژه صادر می‌نمایند.

در مرحله بعد مدارک متقاضی علاوه بر گزارش کارشناسان توسط کمیته فنی گردشگری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید مدارک و گزارشات، موافقت اصولی پروژه صادر می‌گردد.

اداره کل میراث فرهنگی پس بررسی موافقت‌نامه‌های فوق و گواهی عدم سوپیشینه و عدم اعتیاد متقاضی، بیزنس پلن اقامتگاه بومگردی متقاضی را بررسی می‌کند و جواز ساخت را صادر می‌نماید.

پس وجود طرح توجیهی اصولی برای اقامتگاه بومگردی یکی از ارکان اصلی دریافت جواز ساخت است.

پس از تکمیل مراحل ساخت، پلان اقامتگاه بومگردی و مدارک مربوط به ساخت و پایان کار باید به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داده شود و سازه مجدداً مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد.

در این مرحله پس از تایید کارشناسی جواز فعالیت موقت ۶ ماهه برای مجموعه صادر می‌گردد و در این مدت کیفیت فعالیت مجموعه بررسی می‌شود.

در صورت رعایت ضوابط و فعالیت اصولی مجموعه، جواز فعالیت قابل تمدید خواهد بود.

مناطق مناسب جهت تاسیس اقامتگاه بومگردی در ایران:

تمامی شهرهای شمالی تا شهرهای جنوبی ایران که بعضی از آن ها دارای تاریخچه فرهنگی و باستانی یا بعضی دیگر به جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بکر با اداب و رسوم خاص خود، پتانسیل لازم را جهت تاسیس اقامتگاه بوم گردی دارند.

به عنوان مثال اصفهان و شیراز دارای آثار تاریخی، کرمان و یزد دارای طبیعت کویری، سیستان و بلوچستان دارای فرهنگ کپر نشینی با رسوم خاص، شهرهای شمال کشور با طبیعت بکرشان، نمونه ای از مناطق مناسب جهت راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در ایران هستند.

طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی جهت مجوز و وام (هزینه ساخت ۱۴۰۳)

انواع اقامتگاه های بومگردی (اکوتوریسم) !

۱-اقامتگاه های بوم گردی معمولی:

این اقامتگاه ها مانند هتل ها دارای درجه بندی هستند و با توجه به امکانات و شرایط اقامتگاه از یک الی ۳ درجه بندی می شوند.

ملاک امتیاز بندی اقامتگاه بومگردی:

  • میزان رعایت نمودن معیارهای زیست محیطی و آسیب نرساندن به مکان های تاریخی : امتیاز ۴۰ درصد
  • کیفیت سازه اقامتگاه و نوع وسایل آن: امتیاز ۳۰ درصد
  • نوع مدیریت، بهداشت، سطح امنیت اقامتگاه: ۳۰ امتیاز درصد

با توجه به موارد ذکر شده اقامتگاهی که خدمات و تجهیزات بیش از حد ضوابط لازم را جهت درجه بندی مصوب ارائه کند، طبقه ممتاز تعیین می گردد.

امکانات اقامتگاه بوم گردی معمولی:

  • اتاق های اقامتی که دارای امکانات سنتی می باشند.
  • فراهم نمودن نوشیدنی و غذاهای سنتی برای مسافران
  • فراهم نمودن تنقلات و میان وعده های بومی و محلی منطقه
  • اجرای موسیقی زنده سنتی اصیل و سنتی منطقه
  • پذیرش تمام وقت و ارائه خدمات نظافت
  • ارائه تورهای بازدید از محیط اطراف اقامتگاه توسط افراد بومی و ماهر
  • فراهم نمودن امکانات بهداشتی از قبیل حمام و سرویس بهداشتی به طور مشترک

۲. اقامتگاه بوم گردی و اکوکمپ های عشایری:

اقامت در چادرهای کمپ عشایری یک نوع دیگر از اقامتگاه های بوم گردی می باشد که شما با ماندن در آنجا می توانید از امکانات و غذاهای سنتی، لذت شرکت در کارهای گروهی مانند شکستن هیزم یا دوشیدن شیر و لذت حضور در محیطی بکر بهره ببرید.

اقامتگاه بوم گردی معمولی نسبت به کمپ های عشایری امکانات بیشتری دارد به عنوان مثال در اکوکمپ های گردشگری عشایری دسترسی به خطوط تلفن، اینترنت بسیار ضعیف است.

امکانات اقامتگاه بوم گردی و اکوکمپ های عشایری:

  • حمام و سرویس بهداشتی صحرایی
  • طبیعت گردی همراه با افراد بومی و کاربلد
  • امکانات رفاهی در چادرها مانند تشک و بالش و…
  • طبح غذاهای محلی عشایری برای مسافران و گردشگران

هتل بومگردی نوعی اقامتگاه بومگردی با امکانات یک هتل :

همانطور که پیش‌تر گفتیم فلسفه بومگردی محدود به طبیعت گردی نیست و شامل مناطق با ارزش تاریخی و باستانی نیز می‌شود.

هتل بومگردی بیشتر در مناطقی احداث می‌شوند که پیشینه تاریخی پربار و آثار باستانی مجذوب کننده‌ای دارند.

معماری و ساختار هتل‌های سنتی درست مانند اقامتگاه بومگردی سنتی و تاریخی است و بعضاً از اماکن تاریخی برای راه اندازی هتل سنتی استفاده می‌شود.

اتاق‌های اقامتی در هتل بومگردی ضمن رعایت المان‌های سنتی و فرهنگی باستانی، کمی مدرن تر از اتاق های اقامتگاه بومگردی است و بعضاً دارای امکاناتی مانند یخچال در اتاق، تلویزیون، تخت خواب و سرویس بهداشتی مجزا می‌باشد که با المان‌های سنتی ترکیب شده‌اند.

فضای لابی و محوطه هتل بومگردی نیز علاوه بر امکانات یک هتل مدرن مول واحد پذیرش و بخش انتظار مهمانان، با استفاده از صنایع دستی و المان های سنتی تزیین شده و نمایی مشابه یک قصر باستانی دارد.

رستوران و بار نوشیدنی هتل سنتی مشابه رستوران بومگردی دارای فضاسازی سنتی است و انواع غذاهای سنتی و اصیل منطقه در آن سرو می‌شود اما تفاوت هتل سنتی در آن است که در بعضی از آنها علاوه بر غذاهای سنتی و بومی ، غذاهای ایرانی مدرن نیز در آنها سرو می‌شود.

تفاوت‌های انواع اقامتگاه بومگری نسبت به هتل‌ها و مراکز اقامتی مدرن چیست ؟

بسیاری از گردشگران امکانات اقامتی لاکچری و فوق راحت را الویت سفر خود قرار می‌دهند اما دسته‌ای از گردشگران هستند که هدفشان از سفر کردن بیشتر آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و ماجراجویی در طبیعت بکر و زیبا است.اقامتگاه بومگردی بیشتر مورد پسند دسته دوم است.

۱ - در انواع اقامتگاه‌های بومگردی خبری از تخت و تشک خوش خواب یا سرویس مبلمان راحتی نیست و برای حفظ بافت سنتی و یادآوری رسوم کهن از رختخواب‌های سنتی و پشتی و گلیم در اتاق‌ها استفاده می‌شود.

اگر شما از آن دسته گردشگران هستید که حتی زمان سفر و اقامت در هتل هم علاقه شدیدی به تماشای تلویزیون، فیلم و سریال و اخبار دارید باید بدانید که بومگردی و استفاده از اقامتگاه بومگردی برای شما مناسب نیست.

هدف از اسکان مسافران در اقامتگاه‌های بومگردی فراهم آوردن آرامش روحی و لذت بردن از محیط اطراف است پس وجود تلویزیون در اتاق‌های اقامتگاه بومگردی امری متضاد با این هدف است.

۲ - در اکثر هتل‌ها انواع غذاهای مدرن و فست فودها برای مسافران سرو می‌شود اما در اقامتگاه‌های بومگردی خبری از فست فود و غذاهای مدرن نیست و شما می‌توانید از تجربه‌ی طعم غذاهای سنتی و محلی آن منطقه در رستوران بومگردی لذت ببرید.

۳ - نزدیکی به مراکز خرید، اماکن پرتردد، خیابان‌های شلوغ و وسایل حمل و نقل برای هتل‌ها مزیت بزرگی است اما برای اقامتگاه بومگردی یک عیب بسیار بزرگ است!

۴ - اقامتگاه بومگردی باید به دور از شلوغی شهر و اماکن پرتردد ساخته شود و تا حد امکان نزدیک به طبیعت و زیست بوم منطقه باشد.

در هتل‌ها معمولاً در هر اتاق اقامتی سرویس بهداشتی و حمام مجزا وجود دارد اما در اقامتگاه بومگردی سرویس بهداشتی و حمام مشترک برای تمام ساکنین در محوطه اقامتگاه قرار دارد.

کد خبر: ۲۸۲٬۵۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha