۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
کاهش ۲۵ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳
بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳؛

کاهش ۲۵ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳

کسری تراز عملیاتی بودجه در سال جاری با ۲۵.۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل، ۳۵۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش بازار، طی سال‌های اخیر همواره تراز عملیاتی بودجه که اختلاف بین درآمدها و هزینه‌های جاری است، منفی بوده و امسال هم این رقم به بیش از ۳۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این حالت بخشی از درآمدهای نفتی به حساب هزینه‌های جاری رفته و ممکن است سهم پروژه‌های عمرانی تحت تاثیر قرار بگیرد.

البته این رقم نسبت به کسری تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۲ که بیش از ۴۷۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، کاهش ۲۵.۳ درصدی داشته است. همچنین رقم کسری عملیاتی بودجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۳۱۹ و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

درآمدهای دولت شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات، درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات و درآمدهای متفرقه است که از بین آن‌ها درآمدهای مالیاتی با سهم ۸۴.۶ درصدی، عمده درآمدهای عمومی دولت را تشکیل می‌دهد.

مجموع درآمدهای عمومی دولت در سال جاری با ۵۵.۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۱۵۲۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین سهم مجموع درآمدهای عمومی دولت از کل منابع بودجه در سال جاری حدود ۲۴ درصد است.

هزینه‌های جاری نیز شامل جبران خدمت کارکنان، استفاده از کالاها و خدمات، هزینه‌های اموال و دارایی، یارانه، کمک‌های بلاعوض، رفاه اجتماعی و سایر هزینه‌ها است که برای سال جاری ۱۸۷۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

البته طبق قانون برنامه پنجم توسعه که مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ بود، دولت موظف شده بود بودجه سالانه را به گونه‌ای پیش‌بینی کند که بتواند سهم هزینه‌های جاری از درآمدهای نفتی را به صفر رسانده و این بخش را از محل درآمدها (شامل مالیات و سایر درآمدها) تامین کند. با این حال این هدف همچنان محقق نشده است.

گفتنی است؛ تراز عملیاتی و منفی بودن آن به معنی کسری بودجه نیست و فقط اختلاف درآمد و هزینه‌ دولت را مشخص می‌کند.

کاهش ۲۵ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳

کد خبر: ۲۸۲٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha