۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
واردات را به تولید ترجیح می دهند؛ محصول روی دست کشاورز می ماند| قطعی برق بخش کشاورزی خلاف قانون است
رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفتگو با بازار:

واردات را به تولید ترجیح می دهند؛ محصول روی دست کشاورز می ماند| قطعی برق بخش کشاورزی خلاف قانون است

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: برای داشتن تولید پایدار باید زیرساختها مهیا باشد اما واردات با ارز ۲۸۵۰۰تومان را ترجیح میدهند و کشاورزان که با ارز ۶۰هزار تومانی تولید میکنند متضرران اصلی این ماجرا هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که تولید بخش کشاورزی در سال گذشته با مسائل بسیاری همراه بود و از یکسو بحث بحران آب و از سوی دیگر بحث افزایش قیمت نهاده های تولید مطرح بود، کشاورزان با مازاد تولید و نبود بازار مناسب هم روبرو بودند. این در حالی است که به گفته کارشناسان تامین بازار به خصوص بازارهای خارجی از جمله وظایف بخش دولتی است با این وجود نه تنها در حوزه بازار که در حوزه تولید محصولات کشاورزی نیز کارشکنی هایی صورت می گیرد و در نهایت کشاورزان متضرران اصلی می شوند.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: کشاورزان غالبا به دنبال معیشت و تولید هستند با این وجود تولید یکسری الزامات نیاز دارد که باید مهیا شود تا تولید پایدار بماند به خصوص اینکه کشاورزان از چندین سازمان و نهاد خدمات می گیرند و باید جمیع شرایط مهیا باشد. به نحوی که از اصلی ترین الزامات برای تولید «آب، برق و سوخت گازوئیل» است.

در صورتی که در قانون بهبود کسب و کار سال ۱۳۹۰ به صراحت آمده است در شرایط کمبود برق، برق کشاورزی و صنعتی قطع نشود اما الان دولت مصوب کرده در پیک بار روزانه ۵ ساعت برق حوزه کشاورزی را قطع کنند در حالیکه خلاف قانون است

پیشه ور افزود: در صورتی که در قانون بهبود کسب و کار سال ۱۳۹۰ به صراحت آمده است در شرایط کمبود برق، برق کشاورزی و صنعتی قطع نشود اما الان دولت مصوب کرده در پیک بار روزانه ۵ ساعت برق حوزه کشاورزی را قطع کنند در حالیکه خلاف قانون است! در واقع این ها در تناقض با هم است و قطعا وقتی کشاورز این وضعیت را می بینید به اجبار سطح زیر کشت را پایین می آورد.

وعده های محقق نشده دولت در پرداخت خسارت خشکسالی پایداری تولید را به خطر انداخته است

وی خاطر نشان کرد: از دیگر عوامل مهم در داشتن تولید تامین سموم و کود، بذر، نهاده ها و مکانیزاسیون است که این ها در تولید محصول کشاورزی با کیفیت و سالم دخیل است. بنابراین باید مهیا باشد لازمه اش این است که دولت در این بخش تدابیر جدی بیندیشد که کشاورزی بتواند به موقع تولید کند در غیر این صورت تولید در خطر می افتد.

پیشه ور با تاکید بر اینکه خشکسالی ما را تهدید می کند گفت: مساله اینجا است که دولت در سنوات قبل مصوب کرد خسارت خشکسالی ها را پرداخت کند و یا بازپرداخت وام های بخش کشاورزی را تاخیر بیندازد اما عملی نشد و تولید کنندگان آسیب دیدند. این ها مواردی است که پایداری تولید را به خطر می اندازد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: از دیگر اقدامات اشتباه بخش دولتی در سالی که گذشت و موجب می شود به تولید آسیب برساند در حوزه گندم بود. به نحوی که برای سال ۱۴۰۲ مصوب شده بود ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم پول گندم را به کشاورزان پرداخت کند در صورتی که به طور متوسط ۷ ماه طول کشید و به صورت قطره چکانی به کشاورز پرداخت شد! با این وجود می بینیم در حالی که امنیت غذایی و کشت پایدار دست کشاورزان است این اقدامات به آنها اسیب می زند.

تقابل واردات با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و تولید با ارز ۶۰ هزار تومانی

این مقام صنفی با گلایه از وارداتی که در حوزه محصولات کشاورزی صورت می گیرد گفت: همانطور که می دانید امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و مردم پای کار هستند منتها سیاست گذاران و دولتمردان بایستی زیرساخت ها را فراهم کنند. با این وجود در وضعیتی که شرایط تولید مهیا است باز هم برای دولت سهل الوصول است که واردات انجام دهد در این شرایط است که تولیدات روی دست کشاورزان می ماند.

وی ادامه داد: به علاوه اینکه دولت اگر کالایی (برنج، گندم و غیره) را از کشور خارج وارد می کند را با ارز ۲۸۵۰۰ وارد می کند اما کشاورز با ارز ۶۰ هزار تومانی تولید می کند لذا به هیچ وجه قابل رقابت نیست و در نهایت هم آسیب های جدی به بخش کشاورزی می زند و پایداری تولید را به خطر می اندازد. به نحوی که علیرغم اینکه قرار بود در تولید حداقل کالای کشاورزی به خودکفایی برسیم می بینیم که محقق نشد چون وقتی امکانات برای کشاورز مهیا نباشد کشاورز به سراغ تولید محصولاتی می رود که منفعت اقتصادی بیشتری برای او داشته باشد و سریعتر به پول آن برسد.

کد خبر: ۲۸۲٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha