۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
«سفر رئیس جمهور» فرصتی برای اتمام پروژه‌های استان سمنان است | «آب و راه» در اولویت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«سفر رئیس جمهور» فرصتی برای اتمام پروژه‌های استان سمنان است | «آب و راه» در اولویت

سمنان- طباطبایی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به سمنان، گفت: پروژه های نیمه تمام فراوانی در استان وجود دارد که باید نقطه تمرکز این سفر باشد.

سید رضا طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سوال که در آستانه سفر رئیس جمهور باید چه مسائلی در استان سمنان مد نظر قرار گیرد، تاکید کرد: مهمترین موضوعی که باید در این سفر بحاظ شود پروژه های نیمه تمام است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ پروژه نیمه تمام و یا کلنگ زنی شده در استان سمنان وجود دارد که ۱۰۰ مورد آنها مهم و بالای ۵۰ الی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: مهمترین این طرح ها در حوزه راه، آب، درمان، زیرساخت، پل، آبخیزداری و ... است که اهمیت فراوانی دارد و سال های سال نیمه تمام رها شده است.

تک شانس تکمیل

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نیمه تمام ها فقط شانس اتمام در چنین رویدادها و سفرهای هیات دولت و رئیس جمهور را دارند و لذا اگر از این تک فرصت ها برای تکمیل آنها استفاده نشود، دیگر نمی توان آنها را به اتمام رسند، تاکید کرد: دلیل این ادعا هم تورم روزانه و ماهانه است که هر دقیقه تکمیل طرح های نیمه تمام را دشوار تر می کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یک پروژه برای مثال ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شاهرود یا پنج هزار نفری دامغان از دولت دوم احمدی نژاد کلنگ زنی شده و هنوز هم به اتمام نرسیده است بخشی از این ورزشگاه ها اجرا شده و بتون های مسلح کار گذاشته شده است و بعد این طرح ها رها شده اند حالا این طرح ها هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند در صورتی که کل اعتبار آنها ۱۳ میلیارد تومان هم نبود.

طباطبایی بیان کرد: اگر به فرض همین امروز هزاران میلیارد تومان مورد نیاز تکمیل ورزشگاه های نیمه تمام استان سمنان شامل شاهرود، گرمسار و دامغان نیز مصوب شود ما با طرح هایی روبرو هستیم که در هنگام تکمیل دست کم ۲۰ سال از عمرشان گذشته است! دلیل عدم تکمیل این طرح ها هم همواره افزایش قیمت ها بوده است مانند بلایی که بر سر مسکن مهر آمد.

وی با بیان اینکه طرح های نیمه تمام بلای جان دولت ها است و به همین دلیل است که دولت سیزدهم اعلام کرده که طرح جدید کلنگ زنی نخواهد کرد و تنها به اتمام طرح های قبلی می پردازد، افزود: مشکل اما اینجا است که دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان سمنان هم بودجه ندارد و شاید بتوان ۲۰ درصد از این طرح ها را مورد بررسی و تامین اعتبار قرار داد که پیشنهاد می شود در سفر هیات دولت طرح های اولویت دار مانند آب، راه، درمان و ... لحاظ شوند.

تامین اعتبارات مشکل شده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ملاک برای دولت ها در تامین اعتبارات نیمه تمام ها، عمدتاً درصد پیشرفت فیزیکی است، ابراز کرد: این ملاک برای زمانی است که اوضاع اعتباری خوب باشد و بدانیم که بعد از اتمام طرح های بالای ۸۰ و ۹۰ درصد پول برای دیگر طرح ها می ماند اما امروز اوضاع تفاوت دارد در نتیجه دولت باید بر روی میزان پیشرفت فیزیکی چشم ببندد و ببیند که کدام طرح برای مردم استان حیاتی تر است.

طباطبایی با بیان اینکه امروز آب مهمترین موضوع استان سمنان است حتی اگر یک طرح ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد باید در اولویت قرار گیر تا استخر تفریحی و ورزشی که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: دومین موضوع مهم استان امروز راه است که در عید نوروز شاهد تلفات بسیار بسیار شدید در جاده های استان بودیم تا جایی که حتی مسئولان روی بیان آن را هم نداشتند و تنها در یک تصادف ۹ نفر جا در جا سوختند و از بین رفتند.

وی با بیان اینکه اگر دولت سیزدهم در این سفر فکری به حال وضعیت راه های استان سمنان نکند روزانه به شمار کشته شده های جاده های استان افزوده می شود، تاکید کرد: دولت دو اولویت اصلی شامل آب و راه را باید در این سفر ملحوظ داشته باشد و سپس به طرح های نیمه تمام در بخش های دیگر به خصوص درمان و زیرساخت و گاز و برق و اینترنت و ... بپردازد.

کد خبر: ۲۸۲٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha