۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
بانک مرکزی از تامین ارز برای ترخیص اعتباری کالا پا پس کشید
گزارش بازار از تامین ارز برای ترخیص کالاهای اساسی

بانک مرکزی از تامین ارز برای ترخیص اعتباری کالا پا پس کشید

نوسانات ارزی، افزایش چشمگیر قیمت ارز در بازار آزاد و مشکلاتی که در مسیر صادرات و فروش نفت و بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به کشور وجود دارد موجب شده تا بانک مرکزی از تامین ارز برای ترخیص اعتباری کالاهای اساسی عقب نشینی کند.

ملیحه  خورده پا؛ بازار: تامین کالای اساسی همواره یکی از اولویتهای اقتصادی-سیاسی ایران و سایر کشورهای دنیا بوده است اما اهمیت این مقوله برای ایران که توسط آمریکا و متحدانش شدیدترین تحریم های ظالمانه را تحمل می کند، بسیار زیاد است زیرا اگر کشورهایی که امروز برای تامین کالای اساسی با ایران همکاری می کنند مغضوب آمریکا شوند مشخص نیست که آیا به این روند ادامه خواهند داد یا خیر؟ همچنین با توجه به اینکه دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا روند ورود کالا به کشور را با تاخیر زمانی مواجه می کند بنابراین واردات کالای اساسی به کشور حتی بیشتر از نیاز سالانه یکی از اولویت ها است تا بدین ترتیب امنیت غذایی مردم در مخاطره نیفتد.

یکی دیگر از تبعات تحریم ها علیه ایران این است که قیمت کالاهای اساسی به کشور برای واردکنندگان دولتی و خصوصی گرانتر از نرخ جهانی تمام می شود به همین دلیل دولت در سالهای اخیر پذیرفته تا با دادن یارانه برای واردات کالای اساسی و تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کالاها، قیمت این اقلام را در حدی پایین نگه دارد تا حداقل های معیشتی از سفره مردم کم نشود.

اما از اواسط سال گذشته بود که تشدید تحریم ها از یک سو و پدیدار شدن آثار سوء شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی موجب شد تا میزان فروش نفت و سایر محصولات معدنی، فلزی، پتروشیمی وکالای غیر نفتی ایران به پایین ترین میزان ممکن برسد بنابراین تامین ارز برای بانک مرکزی به شدت سخت شده است زیرا درآمدهای صادرات نفتی و غیرنفتی به پایین ترین حد ممکن رسیده است و البته  همان حداقل های ارزی نیز به کشور باز نمی گردد.

براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران تا هفته نخست تیر ماه سال جاری بیش از در حال حاضر بیش از چهار میلیون و۳۶۱ هزار و ۸۲۰ تن کالای اساسی در لنگرگاهها و انبارهای بنادر کشور موجود است که سهم بخش خصوصی از کالاهای رسوبی شده در بنادر و گمرکات بیش از ۷۰ درصد است

بانک مرکزی بخشنامه اش را پس گرفت
بانک مرکزی در ماههای اخیر با دو چالش عمده روبرو بوده است؛ در یک کفه ترازو ضرورت تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی و از سوی دیگر درخواست مکرر واردکنندگانی که از خرید کالاهای اساسی رسوبی شده در بنادر و گمرکات متضرر شده اند و از طریق نامه نگاری با مسئولان کشوری به دنبال حل این مشکلات هستند.

کالاهای اساسی رسوبی شده از مهر ماه سال گذشته در بنادر و گمرکات و درخواست واردکنندگان برای همکاری گمرک و بانک مرکزی برای ترخیص این کالاها موجب شد تا بانک مرکزی در اوایل اردیبهشت ماه سالجاری بخشنامه ای برای ترخیص کالاهای در صف تخصیص ارز برای گمرک ایران صادر کند.

پیش از این بخشنامه؛ گمرک صرفا مراحل تشریفات گمرکی برای ترخیص آن دسته از کالاهایی را انجام می داد که در صف تامین ارز بودند اما براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی مقرر شد تا کالاهای اساسی در صف تخصیص ارز نیز به صورت اعتباری ترخیص شوند. اما مدت زمان زیادی از صدور بخشنامه بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای در صف تخصیص ارز نگذشته بود که ملغی شد و دلیل آن نیز مشکل بانک مرکزی در تامین ارز است.

یکی از واردکنندگان کالاهای اساسی به کشو به خبرنگار بازار می گوید: از مهر ماه سال گذشته کالاهای ما در بنادر و گمرکات رسوبی شده اند، رسوب بیش از ۹ ماهه کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات موجب می شود تا از یک سو واردکنندگان ناچار به پرداخت هزینه انبارداری و دموراژ شوند و از سوی دیگر برای جلوگیری از تخریب و فساد محصولات به ناچار باید آنها را با پرداخت هزینه های بالا سم پاشی کنند.

ایمان –س ادامه می دهد: بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش زیاندهی واردکنندگان بخشنامه ای برای ترخیص اعتباری کالاهای اساسی برای گمرک صادر کرد اما اجرای این بخشنامه مدت زمان زیادی دوام نیاورد.

وی می افزاید: بدون تردید بانک مرکزی در تامین ارز برای واردکنندگان با چالش های جدی مواجه شده به همین دلیل بخشنامه ترخیص اعتباری کالاهای در صف تخصیص ارز را ابطال کرده است زیرا اجرای این بخشنامه بانک مرکزی را ملزم می کرد که در نهایت ارز واردات کالا را تامین کند ولی بدون این بخشنامه از تعهد ارزی بانک مرکزی در مقابل واردکنندگان کاسته می شود.

این واردکننده نهاده های دام و طیور تصریح می کند: عدم تامین ارز برای واردت کالا و یا ترخیص کالاهای رسوبی با شیوه اعتباری موجب می شود از یک سو واردکنندگان متحمل ضرر و زیان زیادی بشوند و از سوی دیگر روند تامین مواد اولیه برای صنایع دام و طیور با  اختلال مواجه شود.

روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران: در ماههای اخیرترخیص اعتباری کالاهای اساسی از سوی گمرک و براساس بخشنامه بانک مرکزی انجام شد اما لغو این بخشنامه و عدم همکاری بانک های عامل موجب شده تا روند ترخیص اعتباری کالاهای در صف تخصیص ارز متوقف شود

بانک ها با واردکنندگان همراهی کنند
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز درباره ترخیص اعتباری کالاهای در صف تخصیص ارز به خبرنگار بازار می گوید: گمرک برای همکاری با واردکنندگان و ترخیص اعتباری کالاهای اساسی مشکلی ندارد ولی مساله اساسی این است که در این مسیر بانک مرکزی و بانکهای عامل با ما همکاری کنند.

روح اله لطیفی می افزاید: در ماههای اخیرترخیص اعتباری کالاهای اساسی از سوی گمرک و براساس بخشنامه بانک مرکزی انجام شد اما لغو این بخشنامه و عدم همکاری بانک های عامل موجب شده تا روند ترخیص اعتباری کالاهای در صف تخصیص ارز متوقف شود.

وی تصریح می کند: با توجه به اینکه ترخیص اعتباری کالاهای اساسی برای بانک مرکزی تعهد تامین ارز در بازه زمانی مشخص را ایجاد می کند بنابراین گمرک نمی تواند بدون همکاری بانک مرکزی و بانکهای عامل روند این نوع از ترخیص ها را ادامه بدهد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران تا هفته نخست تیر ماه سال جاری بیش از در حال حاضر بیش از چهار میلیون و۳۶۱ هزار و ۸۲۰ تن کالای اساسی در لنگرگاهها و انبارهای بنادر کشور موجود است که سهم بخش خصوصی از کالاهای رسوبی شده در بنادر و گمرکات بیش از ۷۰ درصد است.

کد خبر: ۲۸٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha