۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
سمپاشی علیه آفت سن غلات در ۱۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی قزوین
امسال صورت می گیرد؛

سمپاشی علیه آفت سن غلات در ۱۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی قزوین

قزوین- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین از سمپاشی علیه آفت سن غلات در یک هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی قزوین، یوسف درخشان گفت: تاکنون ۱۱۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو این استان بر علیه آفت سن غلات سمپاشی شده است. چرا که ریزش سن مادری از اماکن کوهستانی با گرم شدن هوا از یازده فروردین از شهرستان بویین‌زهرا آغاز و بتدریج در بقیه شهرستان‌ها به جز شهرستان آوج ریزش سن به مزارع انجام شده و عملیات مبارزه هم از ۱۸ فروردین در این استان آغاز شده است.

وی از تشکیل ۸۰ شبکه مراقبت شامل ۱۲۰ کارشناس مراکز دهستان‌ها و شهرستان‌ها و ستاد رصد و پایش خبر داد و افزود: این شبکه مراقبت از ۱۹۹ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان را برای تعیین بهترین زمان سمپاشی و اعلام آن به کشاورزان تحت پوشش را به عهده دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه سن غلات از آفات مهم مزارع گندم و جو است، ادامه داد: قزوین یکی از استانهای سن‌خیز کشور است و این آفت دومین عامل محدویت کشت گندم بعد از آب محسوب می‌شود که در شرایط طغیانی و عدم کنترل می‌تواند تا ۱۰۰درصد به مزارع گندم و جو خسارت بزند.

درخشان با اشاره به اینکه خسارت کمی آن مربوط به سن مادری و خسارت کیفی آن مربوط به پوره ها بوده که یکی از عوامل اثرگذار در کاهش خاصیت نانوایی گندم است، گفت: بهترین زمان سمپاشی بعد از تخلیه ۸۰ تا ۹۰ درصدی اماکن در ارتفاعات و قبل از تخم ریزی سن‌ها است که اولویت و تمرکز بر کنترل حداکثری در مرحله سن مادری است.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از خسارت و کاهش سن‌زدگی بیش از ۵۰ درصد سطح سمپاشی‌ها در مرحله سن مادری و با سموم جدید با دوام طولانی مدت انجام شود. بعد از تفریخ تخم‌های سن و در مرحله سن۲ پورگی در صورت آلودگی سمپاشی مزارع دوباره آغاز و در مرحله پوره هم که تا اواسط خرداد ادامه دارد، پیش‌بینی مبارزه در کل تا ۱۱۵ هزار هکتار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع در سطح ۱۰۲ هزار هکتار عملیات مبارزه با سن در مزارع کشاورزی این استان صورت گرفت.

کد خبر: ۲۸۲٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha