۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
خواب خرگوشی تجار ایران؛ افغان ها بازارهای زعفران را تصاحب کردند| قیمت زعفران ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفتگو با بازار:

خواب خرگوشی تجار ایران؛ افغان ها بازارهای زعفران را تصاحب کردند| قیمت زعفران ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به محدودیت هایی که در فرایند صادرات دارند گفت: تجار افغان در بازارهای جهانی بهتر از ما عمل میکنند و لذا با دست خود بازارهای فروش زعفران را تقدیم آنها کرده ایم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی ایران در حوزه تولید زعفران کشوری نامی است که تولید بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان را در اختیار دارد. با این وجود یکی از مسائل پیرامون صادرات این محصول به بازارهای بین المللی بحث تسهیل نبودن صادرات است که موجب شده بخش قابل توجهی از زعفران کشور به صورت قاچاق از کشور خارج شود.

از دیگر موضوعات مطرح در این حوزه حضور تجار افغان با محصول ایرانی در بازارهای جهانی است. به طوری که «غلامرضا میری» رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اینکه چقدر افغانستان برای فعالیت تجار ایران خطر آفرین است می گوید: صد درصد ما به خواب خرگوشی رفته ایم و تجار افغان با سرعت در سطح جهانی کار می کنند. با این محدودتی هایی که در بخش صادرات به وجود آورده اند ما صادر کنندگان مجبور می شویم از طریق تجار افغانی زعفران را به دست مشتریان برسانیم؛ یعنی با دست خود بازار های فروش زعفران را تقدیم تجار افعان می کنیم و از آن طرف هم که آنها خودشان روز به روز تولید را افزایش می دهند.

ارسال زعفران ایران به افغانستان به صورت قانونی و قاچاق

میری افزود: وقتی ۲۹ تن زعفران از اینجا به صورت آزاد به افغانستان می رود، قائدتا خروج به صورت قاچاق که بسیار بیش از این اعداد و ارقام است آن هم صرفا به این دلیل که به دلیل محدودیت های صادراتی از طریق تجار افغان محصول را راهی بازارهای صادر می کنیم. مطمئن باشید این خطر بزرگی است که بغل گوش ما است و در سالهای آینده بیش از این خود را نشان می دهد.

رئیس اتجادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی: با توجه به اینکه برگشت ارز امکان پذیری نیست بر فرض نمی توانم به امریکا و عربستان و برخی کشورهای دیگر صادر کنیم و لذا به اجبار باید توسط افغان انجام بدهیم؛ یعنی مشتریان خود را دو دستی تقدیم این ها می کنیم

وی با تاکید بر اینکه زعفران صادراتی ایران غالبا توسط تجار افغان از کشور خارج می شود گفت: مساله اینجا است که با توجه به اینکه برگشت ارز امکان پذیری نیست بر فرض نمی توانم به امریکا و عربستان و برخی کشورهای دیگر صادر کنیم و لذا به اجبار باید توسط افغان انجام بدهیم؛ یعنی مشتریان خود را دو دستی تقدیم این ها می کنیم.

تجار افغان در بازارهای بین المللی بهتر عمل می کنند

میری ادامه داد: از سوی دیگر درست است که برای کشورهایی همچون چین و هند می توانیم صادر کنیم اما چون برای تجار افغان طرح ترجیحی گذاشته اند یعنی اگر آنها زعفران را وارد چین و هند کنند عوارض پرداخت نمی کنند اما من ایرانی باید پرداخت کنم، در نتیجه این موضوع باعث شده تجار افغانی به مراتب دست شان بازتر از ما باشد و در بازارهای جهانی بهتر از ما عمل می کنند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی تصریح کرد: نکته قابل تامل اینکه تجار افغان زعفران ایران را به نام کشور خودشان در بازارهای بین المللی عرضه می کنند.

وی همچنین در خصوص قیمت های فعلی زعفران با توجه به افزایش قیمت هایی که رخ داده گفت: در مورد زعفرانی که ما از کشاورزان الان خریداری می کنیم باید گفت قیمت زعفران دسته بین ۷۰ تا ۷۲ میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم است. زعفران پوشال بین ۹۰ تا ۹۳ تومان و هر کیلوگرم زعفران نگین را هم از ۹۷ تا ۱۰۰ میلیون تومان از کشاورزان خریداری می کنیم.

کد خبر: ۲۸۲٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha