۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
گیاهان دارویی فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات
بازار گزارش می‌دهد؛

گیاهان دارویی فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات

زنجان- وجود ۱۲۰ گونه گیاه دارویی در استان زنجان فرصت ارزشمندی است که درصورت ایجاد فرآیند مناسب به لحاظ فرآوری و بسته بندی می تواند جایگاه مناسب در سبد صادراتی استان داشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تجارت داروهای گیاهی به عنوان یکی از تجارت های قدیمی همواره مطرح بوده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی جوامع داشته است.

استان زنجان از دیرباز به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی به عنوان استانی دارای تنوع مطرح است و در این میان گیاهان دارویی یکی از منابع خدادادی در سطح کشور هستند که در سال‌های گذشته تنها دارای کاربرد سنتی بودند و برای درمان برخی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما با پیشرفت علم و کشف اهمیت و تأثیر گیاهان دارویی در توسعه‌ اقتصادی، ایجاد خودکفایی، درآمدزایی، ایجاد اشتغال بسیار مشهد بوده است ولی متاسفانه در راستای شناساندن گیاهان دارویی تاکنون عملکرد مناسبی نداشته است.

وجود ۱۲۰ گونه گیاه دارویی در استان زنجان فرصت ارزشمندی است که درصورت ایجاد فرآیند مناسب به لحاظ فرآوری و بسته بندی می تواند جایگاه مناسب در سبد صادراتی استان داشته باشد

وجود ۱۲۰ گونه گیاه دارویی در استان زنجان فرصت ارزشمندی است که درصورت ایجاد فرآیند مناسب به لحاظ فرآوری و بسته بندی می تواند جایگاه مناسب در سبد صادراتی استان داشته باشد.

سبزیجات کوهی طیف گسترده ای از گیاهان هستند که در مناطق مختلف و با نام های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند و بومی منطقه خود هستند.

در استان زنجان گونه های گیاهی همچون آویشن، بومادران، پنیرک، ختمی، ریواس، شنگ، بابونه، پونه و پونه کوهی، شاهی آبی یا (بولاق اوتی)، چای کوهی (توکلیجه) یا سبزی کوفته، غازایاقی،گزنه سگ،جاجیخ و مرزه کوهی و گون در استان زنجان می روید.

گیاهان دارویی فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات

استان زنجان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی دارای تنوع گیاهان دارویی است، استان زنجان از طرف شمال به خاطر متصل شدن به رشته کوههای البرز تحت تاثیر آب و هوای خزری بوده که گونه های این نقطه متاثر از این نوع خاص آب و هوا است و در این راستا موقعیت استان از ناحیه جنوب و جنوب غربی با رشته کوههای زاگرس موجب ظهور عناصری اثربخش این نواحی است و در منطقه مرکزی بین دو ناحیه شمال و جنوب به دلیل واقع شدن در میان دو رشته کوه البرز و زاگرس به دلیل وجود خاک های آهکی و گاه شور در برخی نواحی پوشش گیاهی نیمه بیابانی دارد.

توسعه کشت گیاهان دارویی جزو برنامه‌های مهم این سازمان است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی جزو برنامه‌های مهم این سازمان است، می‌گوید: در زنجان کشت گیاهان دارویی رشد خوبی دارد.

گیاهان دارویی فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات

روح‌الله حسنی اظهار داشت: بسیاری از گیاهان دارویی نیاز آبی کم‌تری دارند و در شرایط آب و هوایی مختلف همانند شیب تند، خاک شور و نامرغوب و ارتفاعات متفاوت قابلیت کشت دارند در برخی از نقاط استان کشت گیاهان دارویی آبی انجام شده و در اغلب مناطق به شکل دیم کشت می‌شود.

کشت دیم گیاهان دارویی در مناطقی که سالانه دارای بارش بیش از ۳۰۰ میلیمتر هستند امکان پذیر است

وی با بیان اینکه کشت دیم گیاهان دارویی در مناطقی که سالانه دارای بارش بیش از ۳۰۰ میلیمتر هستند امکان پذیر است،بیان داشت: گیاهان دارویی همچون گل محمدی، زعفران، زیره سبز و رازیانه بیشترین سطح زیر کشت را در استان دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان،با بیان اینکه گل محمدی نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار، زعفران ۱۰۰ هکتار، زیره سبز ۲۳۰ هکتار، رازیانه ۷۰ تا ۸۰ هکتار و سایر گیاهان نیز در حدود ۳۵ هکتار در استان کشت شده است،ادامه داد: چهار واحد فراوری گیاهان دارویی در استان در زمینه گلاب، عرقیات گیاهی و روغن‌های گیاهی فعال است.

شهرستان‌های زنجان، ابهر و سلطانیه پیشرو در تولید گیاهان دارویی هستند

حسنی تاکید کرد: شهرستان‌های زنجان، ابهر و سلطانیه پیشرو در تولید گیاهان دارویی هستند و ما هم معتقد هستیم که باید کشت گیاهان دارویی در سطح استان افزایش یابد.

وی افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی ارزآوری زیادی دارد و هم به علت کم‌آب‌بر بودن مناسبت شرایط فعلی کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است و باید سرعت کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر با راندمان تولید بیشتر بالاتر رود.

گیاهان دارویی فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو باخبرنگار بازار، گفت: گیاهان با سطح زیر کشت بالا در استان زنجان شامل گل محمدی، زعفران، رازیانه، زیره سبز و سیاهدانه است و سایر محصولات از قبیل نعنا فلفلی،کنگر وحشی، آرتیشو، موسیر، زرشک، عناب،گل گاوزبان و آویشن نیز کشت شده است.

وی افزود: استقبال بیشتر کشاورزان از گل محمدی و زعفران است که دلیلش هم عدم آشنایی کشاورزان با سایر گونه‌ها و بعضا نبود بازار مطمئن هست و باتوجه به جایگاه گیاهان دارویی در تناوب و الگوی کشت یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه این گیاهان است.

اکبر طیبی ادامه داد: از میزان صادرات اطلاع دقیقی در دست نیست و بیشترین فروش به بازارهای داخلی و خرده فروشی بوده است.

وی یاد آورشد: آموزش از طریق مدیریت ترویج و آموزش کشاورزی سازمان ابتدای هر سال تنظیم و جهت اجرا به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود و در صورت نیاز از شرکت‌های پشتیبان و خود ستاد هم بهره گرفته می‌شود.

برخی از انواع گیاهان دارویی، ارزش اقتصادی و صادراتی خوبی دارد

وی افزود: برخی از انواع گیاهان دارویی، ارزش اقتصادی و صادراتی خوبی دارد و استان زنجان در بحث گونه گیاهی آویشن و گل محمدی سرآمد بوده و به همین خاطر باید در سطح کشور به کلکسیون گیاهان دارویی معرفی شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می افزاید: اگر گیاهان دارویی در استان زنجان به مرحله فرآوری برسد، ارزش اقتصادی و صادراتی بسیار بالایی دارد، می‌گوید: این سازمان به متقاضیانی که نسبت به کشت گیاهان دارویی اقدام کنند، تسهیلات پرداخت می‌کند.

نیاز مردم در داخل کشور به این نوع گیاهان دارویی افزایش یافته است

استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: گیاهان دارویی ارزآوری زیادی برای کشور دارند و اگر آموزش کشت گیاهان دارویی به کشاورزان به خوبی انجام شود به قطع آن‌ها رغبت بیشتری برای کشت این گیاهان پیدا خواهند کرد.

گیاهان دارویی فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات

محسن افشارچی تاکید کرد: نیاز مردم در داخل کشور به این نوع گیاهان دارویی افزایش یافته است و هم کشورهای همسایه خریداران خوبی برای این نوع گیاهان هستند.

وی گفت: میزان اشتغال حوزه کشاورزی بسیار بالاست و جوانان زیادی می‌توانند به این حوزه ورود کنند.

در زمان حاضر بیش از ۱۰ گونه گیاه دارویی در استان زنجان کشت می شود و بیشترین سطح متعلق به گل محمدی است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار،بیان داشت: در زمان حاضر بیش از ۱۰ گونه گیاه دارویی در استان زنجان کشت می شود و بیشترین سطح متعلق به گل محمدی است و بعد از آن به زعفران، زیره سبز، رازیانه، موسیر، گل گاو زبان، نعناع فلفلی، نعناع، عناب، ختمی، رزماری و کتان اختصاص دارد.

عاطفه انجم شعاع ادامه داد: برنامه اصلاح الگوی کشت، شامل جایگزینی گیاهان دارویی کم آب‌بر به جای گیاهان با مصرف آب بالا به دلیل ارزش افزوده بیشتر و نیز مقاومت آنها در برابر کم آبی و خشکسالی های موجود در اولویت است.

گیاهان دارویی فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات

وی یاد آورشد: با توجه به برنامه ریزی به عمل آمده جهت توسعه کشت گیاهان دارویی در دیمزارها سطح قابل قبولی از گیاهان دارویی به صورت دیم کشت شده است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: تنوع زیستی گیاهان دارویی بسیار تاثیر گذار است و خوشبختانه ایران از تنوع گیاهی خوبی برخوردار است.

بی شک توسعه گرایش به مصرف گیاهان دارویی دارای اثرات مطلوب و خاص است و می تواند با تاثیر ویژه و خاص خود علاوه بر درمان بسیاری از بیماریها در راستای پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی که همراه با اثرات سوء بر سیستم بدن هستند، موثر واقع شود و طی سال‌های اخیر روند تعمیق و احیای اقتصاد مبتنی بر گیاهان دارویی در استان زنجان روند رو به رشدی داشته است.

کد خبر: ۲۸۲٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha