۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
رویه «وام مداری» از سوی دولت تغییر کند | دردسر بزرگ برای تولیدکننده و بانک ها
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بازار؛

رویه «وام مداری» از سوی دولت تغییر کند | دردسر بزرگ برای تولیدکننده و بانک ها

سمنان- میرزایی، کارشناس اقتصاد صنعتی با بیان اینکه رویه وام مداری برای توسعه تولید و مشارکت مردم در اقتصاد بارها آزموده شده و دولت باید رویه ای جایگزین کند، گفت: وام تنها راهکار حمایت از تولید نیست.

محمد رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اعطای وام برای توسعه تولید و مشارکت مردم در اقتصاد از دولت دوم احمدی نژاد شدت گرفت و دولت روحانی هم آن را به شدت ادامه داد، تاکید کرد: دولت سیزدهم نیز این رویه را ادامه داد و حتی آن را بیشتر نیز کرد در صورتی که ما باید در تمام این مدت در کنار اعطای تسهیلات برای رونق تولید مشوق ها و برنامه های دیگری نیز می داشتیم.

وی با بیان اینکه دولت ها در این دو دهه اخیر نشان داده اند که برای رونق و حمایت از تولیدگران عملاً جز وام دادن برنامه مشخص دیگری ندارند، افزود: وام در صورتی جواب می دهد که تولید گران بتوانند بازار فروش محصولات خودشان را نیز داشته و چرخه پول در آنها تداوم داشته باشد زیرا وام، هدیه نیست و باید بازگردانده شود.

وام جواب نمی دهد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وام در صورتی جواب می دهد که درآمد یک واحد تولیدی کوچک یا مثلا کارگاه تولیدی روز افزون بالا برود تا بتواند اقساط یک تسهیلات را پرداخت کند در صورتی که عملاً با بدتر شدن اوضاع، تولیدگران کوچک یکی یکی بازارهای فروش خود را در این دو دهه از دست هم داده اند، افزود: این وضعیت سبب شده تا واحد های مشکل دار ما به واحد های بدهکار تبدیل شوند بعنی مشکلات مشاعف هم شود.

مدار وام تک مداری است که دولت ها برای حمایت از تولید اتخاذ کرده اند

میرزایی بیان کرد: اگر قرار باشد امسال که سال مشارکت مردم در جهش تولید نام گذاری شده مجدداً دولت بخواهد همان رویه تسهیلات بانکی را در نظر داشته باشد عملاً حجم عظیمی از مردم به چرخه بانک ها بدهکار می شوند زیرا مشکل امروز در کشور و طبیعتاً استان سمنان بازار فروش است امروز وضعیت اقتصادی به نحوی شده که مردم توان خرید ندارند و وقتی خریداری نباشد تولید کننده به مشکل برمی خورد پس اگر بدهکار به بانک ها هم باشد، با مشکلات مضاعف روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه عملاً دولت ها در این سال های اخیر به جز وام دادن کاری در راستای حمایت از تولید نکرده اند، تاکید کرد: مقصود از تولید صرفعً اعطای زمین برای کارخانه های صد ها میلیارد تومانی نیست بلکه یک کارگاه فرض بافی و یا تولیدی ساده در استان سمنان با مراجعه به ستاد رونق تولید صرفاً به بانک معرفی می شود.

دردسر بانک ها

این کارشناس اقتصاد صنایع بیان کرد: مواردی وجود داشته که فردی برای مشکل حقوقی زمین جنب کارگاه خود به شورای رونق تولید استان سمنان مراجعه کرده و مسئولان او را ترقیب به اخذ تسهیلات کرده اند در صورتی که این فرد اصلا برای وام مراجعه نکرده بود کم کم این فرد مشتاق شده و وام می گیرد و حالا بزرگترین مشکل او نه تنها مسائل حقوقی زمین مجاور کارگاه بلکه بدهکاری به بانک است از طرف دیگر باید گفت این رویه تک محوری بر مدار وام که نام آن را هم حمایت از تولید گذاشته ایم برای بانک ها هم دردسر شده است زیرا بسیاری از کسانی که وام گرفته اند توان بازپرداخت ندارند.

میرزایی بیان کرد: از وقتی که ستاد رونق تولید در استان سمنان مصوب کرده که هیچ واحد بدهکار به بانکی نباید تملک و یا تعطیل شود همان یک اهرم بازگشت پول و سرمایه ای که در دست بانک ها بود هم خارج شد و عملاً دست بانک ها هم برای بازگرداندن تسهیلات خالی مانده است در واقع هم تعداد بدهکاران به بانک ها افزایش یافته و هم عملاً بانک ها خالی از منابع شده است.

اگر دولت اصرار داشته باشد که راه حمایت از تولید فقط از مسیر وام می گذرد، درب بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که سابقاً هم می چرخید

وی با بیان اینکه مدار وام تک مداری است که دولت ها برای حمایت از تولید اتخاذ کرده اند، گفت: درست است که اقداماتی برای تامین زمین، معافیت ها و یا تخفیف های مالیات، تامین اجتماعی و مسائل کارگری و حقوقی و ... در ستاد رونق تولید و رفع موانع استان صورت می گیرد اما در قیاس با مصوبات اعطای تسهیلات و معرفی به بانک ها بسیار ناچیز هستند لذا باید در کنار وام، بسته های تشویقی را اعطا کرد.

بازار فروش مشکل اساسی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل اصلی تولید گر ما به خصوص تولید کننده صنایع کوچک، خرد و متوسط و روستایی و مشاغل خانگی، بازار فروش محصولات است، تاکید کرد: دولت باید تلاش کند که بازارچه های فیزیکی و الکترونیکی را راه اندازی کند از سوی دیگر تسهیل گری را به جای تصدی گری صورت دهد و فضای کسب و کار را تسهیل ببخشد نه اینکه فقط با اعطای وام مردم را به بانک ها بدهکار کند.

میرزایی با بیان اینکه دولت باید بسته ای تشویقی ارائه کند که در آن معافیت ها، مقوله انرژی، زمین، تامین اجتماعی، مباحث مشاوره ای، برند سازی، کمک های جهادی و .... در کنار وام قرار گیرند تا شاید بتوانیم وضعیت تولید را بهبود ببخشیم، گفت: اگر دولت اصرار داشته باشد که راه حمایت از تولید فقط از مسیر وام می گذرد، درب بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که سابقاً هم می چرخید در نتیجه مشکلی از ما حل نمی شود.

کد خبر: ۲۸۲٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha