۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
کمبود انبار برای ذخیره سازی جو در گلستان
مدیر تعاون روستایی استان گلستان انتقاد کرد؛

کمبود انبار برای ذخیره سازی جو در گلستان

گرگان- جامی، مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: برای خرید جو بایستی انبارهای مورد نیاز تامین شود در غیر این صورت شرکت پشتیبانی امور دام امکان خرید این حجم جو را در سطح استان نخواهد داشت.

محمدرضا جامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص خرید جو از کشاورزان گلستانی اظهار کرد: در سال ۸۵ سابقه خرید ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن جو را در کارنامه شرکت پشتیبانی امور دام داشته ایم.

مدیر تعاون روستایی استان گلستان افزود: تا کنون روش هایی مانند خرید مستقیم از کشاورز و فروش به کارخانجات، فروش به صورت کنجد و روغن و یا به شکل خشک شده را تجربه کرده ایم و در این زمینه نیازی به تجربه جدید نداریم.

جامی گفت: در سال جاری تدابیری برای ذخیره‌سازی کلزا در استان اندیشیده شده و ما هم آمادگی جمع آوری این محصول را از اقصی نقاط استان داریم به شرطی که همزمان با برداشت، محصول به مراکز فرآوری حمل شود.

وی بیان کرد: در استان شش کارخانه روغن کشی وجود دارد که ظرفیت و توان آنها بیشتر از محصولات کلزای تولید شده در استان است منتها باید تدابیری در زمینه نحوه خرید و فروش این محصول اندیشیده شود.

وی در ادامه گفت: خرید، فروش و ذخیره ‌سازی محصول جو بر عهده شرکت امور پشتیبان دام است و طبق آمار در سال جاری یک میلیون و 750 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت جو رفته که پیش بینی می‌شود از این مقدار حدود 3.5 میلیون تا 4.5 میلیون تن جو برداشت شود.

وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام بایستی سه ملیون تن از این مقدار را به عنوان ذخایر استراتژیک ذخیره کند و در حال حاضر این شرکت ذخایر خود را به دلیل مشکلاتی که در زمینه دام به وجود آمده بود، تخلیه کرده است.

برای خرید گندم در استان هیچ مشکلی وجود ندارد

وی اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی جو در سال گذشته 6 هزار و 780 تومان بود و شرکت پشتیبان امور دام در سال ۱۴٠۱ جو را با قیمت 10 هزار و 500 تومان خریداری و ذخیره کرد، همچنین سال گذشته این محصول با قیمت حدود 9 هزار و 500 تا ۱۰ هزار تومان خریداری شد.

جامی گفت: بر این اساس در سال جاری پشتیبان امور دام با توجه به قانون قیمت تضمینی از این بابت مشکلی نخواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام می‌تواند این محصول را به اندازه ذخایر خود با قیمت مصوب خریداری کند و مازاد آن را در تابلوی بورس قرار دهد و با هر قیمتی که فروخته شد، مابه التفاوت آن را دولت به این شرکت می‌پردازد.

مدیر تعاون روستایی گلستان با بیان اینکه برای خرید گندم در استان هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: تصمیمات لازم باید زوتر از همیشه گرفته و برای حجم بالای خرید جو قطعا باید ظرفیت سازی انجام شود.

وی اضافه کرد: بایستی انبارهای مورد نیاز تامین شود در غیر این صورت شرکت پشتیبان امور دام امکان خرید این حجم جو را در سطح استان نخواهد داشت.

کد خبر: ۲۸۲٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha