۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
خشکسالی مانعی بزرگ برای سرمایه گذاری| آب گران‌بهاتر از هر گنج است
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

خشکسالی مانعی بزرگ برای سرمایه گذاری| آب گران‌بهاتر از هر گنج است

کم آبی مهمترین مانع سرمایه‌گذاری در استان‌های کویری و کم آب مانند سمنان است زیرا ریسک تولید را به مراتب بالا می‌برد.

بازار، گروه استان‌ها: سوالی که همه سرمایه گذاران در بدو ورود به استان سمنان می پرسند این است که آیا می توانند از آب در صنعت و یا تولید مد نظرشان استفاده کنند یا خیر؟ کافی است پاسخ مسئولان به اما و اگر و آینده موکول شود بلافاصله شاهد هستیم که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در استان خودداری خواهند کرد.

برای تامین آب مورد نیاز صنایع استان سمنان اقداماتی مانند استفاده از پساب صنعتی، حفر چاه، بازچرخانی آب خاکستری و ... در دستور کار مسئولان استان سمنان قرار دارد اما تاخیر در اجرای طرح هایی مانند تصفیه خانه سمنان آنقدر کلافه کننده شده که همین الان هم مشخص نیست بالاخره چه زمان صنایع استان از پساب بهره گیری خواهند کرد.

در این گزارش نگاهی به تامین آب مورد نیاز صنایع و سرمایه گذاری های جدید در استان سمنان می پردازیم و نگاهی نیز به اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته، خواهیم داشت با این توضیح که وعده انتقال آب خزر به سمنان هنوز هم روی کاغذ باقی مانده و به نظر هم نمی رسد که به این زودی اجرایی شود زیرا موانع محیط زیستی و اجتماعی فراوانی مقابل این طرح قرار دارد.

تامین آب مورد نیاز صنایع

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره این موضوع می گوید: استان سمنان دارای ۲۱ منطقه ویژه اقتصادی، ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی است که میزبان سرمایه گذاران و صنعت گران هستند همچنین شرکت شهرک های صنعتی استان سه هزار و ۵۲۳ قرارداد واگذاری زمین به شرکت های صنعتی و تولیدی را در درون شهرک های صنعتی منعقد کرده و مسئولیت تامین آب مورد نیاز صنایع استان را دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان: بیش از ۴۰۰ قرارداد واگذاری زمین به سرمایه گذاران تنها در دولت سیزدهم صورت گرفته است

محمد رضا باقری در زمینه تامین آب مورد نیاز صنایع بیان کرد: بیش از ۴۰۰ قرارداد واگذاری زمین به سرمایه گذاران تنها در دولت سیزدهم صورت گرفته و همچنین در راستای تامین آب ۴۷۸ لیتر بر ثانیه آب و پساب در سال های ۱۴۰۱ تا کنون تامین شده که از این بین ۳۰۰ لیتر بر ثانیه پساب است.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان چهار طرح انتقال پساب را در سال های اخیر اجرایی کرده است، تاکید کرد: خط انتقال پساب به شهرک صنعتی سمنان با هزینه هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و انتقال پساب به شهرک صنعتی دامغان با اعتبار ۳۶۰ میلیارد ریال از جمله این طرح ها است.

خشکسالی مانعی بزرگ برای سرمایه گذاری| آب گران‌بهاتر از هر گنج است

انتقال پساب

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان ادامه داد: خط انتقال پساب شهری به شهرک صنعتی شاهرود با هزینه ۷۰۰ میلیارد ریال و خط انتقال حبله رود به شهرک های صنعتی گرمسار و ایوان کی با سرمایه گذاری دو هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال سومین و چهارمین طرح اجرایی شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان برای تامین آب مورد نیاز صنایع استان است.

باقری همچنین بیان کرد: شرکت شهرک های صنعتی توانسته در دو سال گذشته به میزبان کل سنوات فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی یعنی از سال ۱۳۶۴ تا کنون، آب برای واحد ها و شهرک های صنعتی سراسر استان سمنان آب تامین کند که این اقدام، گام بلندی در زمینه حمایت از سرمایه گذاران است.

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز چندی قبل در گفتگو با خبرنگار بازار، تامین آب مورد نیاز صنایع استان را یکی از مهمترین اولویت های کاری دولت دانست و تاکید کرد: سیاست حفظ وضعیت موجود و سپس ایجاد سرمایه گذاری و واحد های صنعتی جدید از جمله تمهیدات دولت در استان سمنان برای ماندگاری صنایع و ایجاد واحد های جدید است.

به نظر می رسد بخشی از آب مورد نیاز صنایع در استان سمنان تامین شده اما این میزان چشم گیر نیست تنها کافی است بدانیم که شهرستان های شاهرود و سمنان به ترتیب ۲۰۰ و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند و تامین آب در این شهرستان ها با چالش های مهمی روبرو است از سوی دیگر تصفیه خانه سمنان بعد از سال ها واگذاری به شرکت هندی در نهایت هنوز هم تمام نشده و تصفیه خانه های شاهرود و دامغان هم در فاز اول باقی مانده اند پس باید در استان سمنان کاری اساسی را صورت داد.

اطمینان بخشی به سرمایه گذاران

یک کارشناس اقتصادی اما بر این عقیده است که تلاش ها برای تامین آب به تنهایی کافی نیست و باید مسئولان اطمینان کافی را نیز به سرمایه گذاران بابت تامین آب بدهند، به خبرنگار بازار گفت: بخش مهمی از مانع ایجاد شده در راستای سرمایه گذاری در استان های کویری مانند سمنان، بعد روانی دارد به این معنی که سرمایه گذاران هراس از سرمایه گذاری در استان های کویری را دارند حتی اگر تامین آب به درستی هم صورت گیرد.

طباطبایی یک کارشناس: پیش فرض ذهنی سرمایه گذاران این است که در استان های کویری برای صنایع باید آب تامین شود پس این گزاره به آن معنی است که در استانی مانند سمنان، آب وجود ندارد

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه پیش فرض ذهنی سرمایه گذاران این است که در استان های کویری برای صنایع باید آب تامین شود پس این گزاره به آن معنی است که در استانی مانند سمنان، آب وجود ندارد و باید آن را تامین کرد، ابراز کرد: سرمایه گذاران حرفه ای به مصداق سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند، اینطور نتیجه می گیرند که سرمایه گذاری در استان هایی مانند سمنان دشواری ها و ریسک بالا دارد.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان استان سمنان ۲۰ واحد آب تامین می کنند حتی دو واحد آن هم به اطلاع سرمایه گذاران نمی رسد، افزود: از سوی دیگر شاهد هستیم که ذهنیت نسبت به بی آبی و کم آبی صنایع، قدری منفی است و باید به لحاظ روانی نیز اطمینان خاطر به سرمایه گذاران برای تامین آب مورد نیاز صنایع در استان سمنان داده شود.

خشکسالی مانعی بزرگ برای سرمایه گذاری| آب گران‌بهاتر از هر گنج است

انواع سرمایه گذاران

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: سرمایه گذاران انواع مختلفی دارند که شامل سرمایه گذاران حرفه ای، نیمه حرفه ای و بومی هستند سرمایه گذاران حرفه ای صرفا به بازگشت سرمایه در کوتاه ترین مدت می اندیشند در نتیجه کوچک ترین مانعی را در این راه، مانع کاملی برای سرمایه گذاری می بینند لذا قید سرمایه گذاری را می زنند.

طباطبایی بیان کرد: گونه دوم سرمایه گذاران بومی هستند که به واسطه عرقی که به موطن خود دارند اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد تحمل می کنند چرا که برایشان اشتغال و تولید هم اهمیت دارد در نتیجه راضی کردن این دسته سرمایه گذاران قدری راحت تر است و گونه سوم نیز سرمایه گذارانی هستند که نیمی از گروه اول و نیمی از گروه دوم را دارند لذا هم برایشان بازگشت سرمایه اهمیت دارد و هم می توانند در برابر مشکلات قدری انعطاف داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر چند سرمایه گذاران بومی راحت تر سرمایه گذاری می کنند اما سرمایه گذاران حرفه ای بهتر سرمایه گذاری و تولید می کنند، افزود: دولت باید با شناخت انواع سرمایه گذاری، شیوه های مختلف تبیین و اقناع سرمایع گذاری را نیز در دستور کار قرار دارد و در کنار آن به تامین زیرساخت ها و آب هم بپردازند.

آبرسانی کافی نیست مدیریت لازم است

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مهمترین مشکل استانی مانند سمنان در کنار کم آبی، عدم مدیریت مصرف است، تاکید کرد: بخش مهمی از شبکه آبرسانی استان به اذعان مسئولان آبفای سمنان، متعلق به چهار الی پنج دهه قبل و لوله های فلزی است که بیش از ۳۰ درصد آب این استان را هدر می دهند.

یک کارشناس: مسئولان استان سمنان باید در عمل هم باید ثابت کنند که مشکل آب استان سمنان بالاخره حل خواهد شد یا خیر؟

محمد قربانی مقدم با بیان اینکه یک سوم آب استان سمنان از طریق خط انتقال فرسوده هدر می رود و تعویض این خطوط هم هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، بیان کرد: وقتی شما در تامین مشکل داشته باشید در انتقال هم مشکل داشته باشید و از سوی دیگر همچنان در استان خشک سمنان، هندوانه و خربزه کاشت کنید و به عبارت دیگر در مصرف هم مشکل داشته باشید، چطور باید توقع داشت که سرمایه گذار نگران تامین آب مورد نیاز واحد تولیدی اش نباشد؟

وی با بیان اینکه مسئولان استان سمنان باید در عمل هم باید ثابت کنند که مشکل آب استان سمنان بالاخره حل خواهد شد یا خیر؟ افزود: سرمایه گذاران صرفاً با اخبار مثبت تامین آب به استان های کویری مانند سمنان نمی آیند و نیاز به بیشتر از این حرف ها در این استان ها است.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن اشرف گنجوئی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      0 0
      🌹معضل بحران آب شرب با احیاء قنوات و چشمه سارهای ایران و جهان حل میشود🌹 🌴{تامین آب شرب آحاد مردم کشورمان خصوصا استانهای کویری از مناطق کوهستانی گسترده‌ موجود امکانپذیر می باشد} 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 @qanat_kerman تاسیس آذر ماه ۱۴۰۱