۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
مشکلی برای تأمین مرغ و تخم‌مرغ نداریم؛ گرانی هست کمبود نه
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

مشکلی برای تأمین مرغ و تخم‌مرغ نداریم؛ گرانی هست کمبود نه

مشهد- قیمت مرغ مانند ویروس کرونا از سال گذشته با تغییر ماهیت در بازار به‌گونه‌ای عمل کرده است که نه‌تنها صدای مصرف‌کنندگان را درآورده بلکه هنوز التهابات ناشی از آن فروکش نکرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و کاهش مصرف مرغ به دلیل تعطیلی مراسم و رستوران‌ها قیمت مرغ تا حدی کاهش یافت که تمامی تولیدکنندگان خواستار حمایت دولت شدند و شرایط ادامه‌دار را منجر به تعطیلی مرغداری عنوان کردند.

این موضوع موجب شد تا میلیون‌ها جوجه در سراسر کشور معدوم شود و خاطره تلخی بر اذهان عموم بر جای بگذارد.

با افزایش نرخ ارز و زمزمه برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از دلالان دست‌به‌کار شده و دان مرغ را به احتکار خود درآوردند که این موضوع بازهم صدای تولیدکنندگان را درآورد اما این بار نوبت مرغداران بود که با افزایش یک‌باره جبران خسارت‌های گذشته را در پیش گیرند و لذا قیمت مرغ به‌صورت لجام‌گسیخته تا  مرغ ۲۰۰ هزار ریال به ازای هر کیلو افزایش یافت.

بسیاری از مصرف‌کنندگان که تا پایان فروردین‌ماه هر کیلو مرغ را کمتر از ۱۰۰ هزار ریال خریداری می‌کردند حال به‌اجبار به قیمت‌های تنظیم بازار و کیلویی ۱۵۵ هزار ریال تن داده‌اند.

قیمت مصوب از حرف تا عمل
اگرچه مسئولان می‌گویند که قیمت تخم‌مرغ با نرخ مصوب و به قیمت کیلویی۱۱۰ هزار ریال تعیین‌شده است اما قیمت این محصول پروتئینی در بسیاری از فروشگاه‌ها به ازای هر کیلو تا قیمت ۱۳۷ هزار ریال نیز جولان می‌دهد.

در همین راستا بسیاری از شهروندان با بیان اینکه تخم مرغ نرخ مصوب به مقدار اندک و فقط در برخی فروشگاه‌های خاص و دولتی توزیع و به فروش می‌رسد، بیان می‌کنند: متاسفانه بسیاری از شهروندان به این محصول با قیمتی که دولت و ستاد تنظیم بازار اعلام می کند در این شهر دسترسی ندارند.

ریشه گرانی
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی علت گرانی مرغ را ریشه در گرانی هزینه‌های تولید ازجمله نهاده‌های طیور و هزینه‌های تولید مانند انرژی می‌داند و به بازار می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد ملی تنظیم بازار قیمت مرغ و تخم‌مرغ به میزان ۱۵۵ هزار ریال و ۱۱۰ هزار ریال تعیین‌شده و در حال حاضر این قیمت مبنای ارائه محصول به مردم است.

مجید جعفری با اشاره به این موضوع که هیچ مشکلی برای تأمین و تولید مرغ و تخم‌مرغ در استان نداریم، می‌افزاید: در حال حاضر به میزان لازم برای مصرف داخل و ارسال به استان‌های دیگر تولید مرغ و تخم‌مرغ داریم.

وی یادآور می شود: امسال میزان تولید به میزان و روال خوبی انجام‌شده و خرید بیش از چهار هزار تن مرغ برای منجمد و ذخیره‌سازی در استان باهدف حمایت از مرغداران انجام‌شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه روزانه ۴۰۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود، خاطرنشان می کند: در این راستا یک هزار و ۴۰۰ واحد تولیدکننده مرغ گوشتی با ظرفیت تولید هر دوره ۲۶ میلیون قطعه در استان دارند.

جعفری تاکید می‌کند: سال گذشته درمجموع ۹۱.۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در مزارع مرغ گوشتی خراسان رضوی صورت گرفت که از این تعداد جوجه ریزی بیش از ۱۷۴ هزار تن گوشت گرم مرغ تولیدشد.

توزیع مرغ منجمد
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی نیز بابیان اینکه قیمت مصوب توزیع مرغ  ۱۵۵ هزار ریال  برای استان در نظر گرفته‌شده است تأکید کرد: این قیمت در سطح استان قابل‌اجرا است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

علی غفوری مقدم با اظهار اینکه یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ منجمد باقیمت ۱۳۵ هزار ریال به استان تخصیص داده‌شده که به‌تدریج وارد بازار می‌شود، بیان کرد: با توزیع مرغ منجمد و نظارت بر توزیع به‌زودی قیمت مرغ تعدیل و کاهش پیدا خواهد کرد و تیم‌های بازرسی سازمان و اتاق اصناف با متخلفان برخورد خواهند کرد.

وی گفت: در جلسه با اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار، مقرر شد تحویل تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها ۹۵۰۰ و قیمت برای مصرف‌کننده ۱۱هزار تومان باشد و شروع توزیع تخم‌مرغ به این قیمت از فروشگاه‌های شهرداری و شرکت تعاونی‌ها خواهد بود.

تولید مقرون‌به‌صرفه نیست
درحالی‌که ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را به نرخ ۱۵۵ هزار ریال به ازای هر کیلو تعیین کرده است اما مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی این رقم را منصفانه ندانسته و اعلام  می‌کند: با این قیمت بازهم ما ضرر می‌دهیم.

شاهرخ صادقی در توضیح و ادله خود پیرامون اینکه چرا باوجود قیمت ۱۵۷ هزار ریال بازهم مرغداران ضرر خواهند کرد بیان می‌کند: باقیمت فعلی که ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای گوشت مرغ قیمت‌گذاری شده، صنف توزیع‎‌کنندگان گوشت مرغ باید در محدوده ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان مرغ را از مرغدار بخرند تا بتوانند به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشند که این قیمت در محدوده ضرر دهی قرار دارد.

وی مدعی است: قیمت تمام‌شده مرغ در حال حاضر با سویا کیلویی هشت هزار تومان و ذرت دو هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد به‌هیچ‌وجه هم‌خوانی ندارد.

سیر صعودی قیمت جوجه
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی بابیان اینکه قیمت جوجه سیر صعودی داشته و نسبت به ماه گذشته دو برابر شده است  بیان می کند: قیمت دان افزایش‌یافته، واکسن آزادشده و به سه برابر قیمت قبل از سال گذشته رسیده است.

صادقی هزینه‌های دیگر تولید مانند حقوق کارگری، استهلاک سالن‌ها و قیمت انرژی را نیز مزید بر علت دانسته و بیان می‌کند: تجمیع این گرانی‌ها موجب می‌شود تا قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ حدود ۱۳ هزار تومان برای تولیدکننده تمام شود.

وی بابیان اینکه تولیدکننده باید ذهنش را به تولید و کیفیت معطوف کند اذعان می‌کند: اما این روزها تولیدکننده‌ها باید در بازار آزاد به دنبال دان مرغ برای تأمین خوراک مرغداری باشد!

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی مقدار نهاده عرضه‌شده در سایت بازار را برای شش میلیون قطعه جوجه ریزی شده در استان پاسخ‌گو نمی‌داند و می‌افزاید: برای پرورش این تعداد جوجه تا پایان دوره حداقل ۳۰ هزار تن نهاده لازم  است اما این در حالی است که ماهانه در محدوده ۱۰ هزار تن نهاده به اتحادیه تعلق‌گرفته است.

کد خبر: ۲۸٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha