۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۴
رونق بازار تک سهم ها و صندوق های طلایی
یادداشت؛

رونق بازار تک سهم ها و صندوق های طلایی

در روزهای اخیر بازار تک سهم ها و صندوق های طلایی رونق داشت. تعطیلات عید فطر و همچنین گمانه زنی ها در مورد ادامه تنش های سیاسی باعث شده نااطمینانی اخیر افزایش یابد.

بازار؛ گروه بورس: باوجود اینکه رشد تورم در یکسال گذشته و اصلاح شاخص کل بورس، بازار سهام را به نقطه ارزنده‌ای رسانده اما خبر خاصی در معاملات بازار سرمایه نیست. رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی به بررسی این مسأله پرداخته است.

اثرات تورم و سیاست قیمت گذاری دستوری دولت روی تابلوی معاملات اثرات منفی داشته است. برای نمونه یک بام و دو هوای دولتی ها در افزایش قیمت خودرو در حالی اتفاق افتاده که زیان انباشته خودروسازان و افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو در بازار آزاد و عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان متناسب با تقاضا، شرایط بسیار نامناسبی را برای مردم و جاده مخصوصی ها ایجاد کرده است.

علی رغم شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت کارخانه و موافقت دولت با این امر شاهد تایید، تکذیب و پاس کاری متولیان این امر هستیم و هنوز مشخص نیست که آیا قیمت خودرو افزایش می یابد یا خیر؛ اما چیزی که مسلم است ادامه قیمت گذاری دستوری و همچنین بهره وری پایین بخش خودروسازی داخلی کشور است که منجر به بروز مشکلاتی بزرگ در این صنعت شده است و نیازمند تصمیم گیری جدی در این حوزه هستیم.
شاید واگذاری خودروسازان بتواند بخشی از راه حل این بحران بوجود آمده باشد که در همین رابطه شنیده می شود کمپانی های چانگان و چری مشتری ایران خودرو و سایپا هستند. اگر این اتفاق بیفتد سهام گروه خودرویی هم ارزنده خواهند شد.

احتمالا بزودی شاهد اعلام نرخ جدید شکر هم خواهیم بود. به طور کلی صنعت قند و شکر از منظر بنیادی حال بهتری نسبت به سالیان قبل دارد و واردات شکر خام و تصفیه توسط شرکت‌های قندی بخشی از سودسازی آنها را تضمین کرده است

در روزهای اخیر همچنین با اعلام افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند توسط انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران شاهد تحرکات خفیفی در گروه قندی و رنج مثبت خریداران در برخی از سهام های این گروه بودیم. احتمالا بزودی شاهد اعلام نرخ جدید شکر هم خواهیم بود. به طور کلی صنعت قند و شکر از منظر بنیادی حال بهتری نسبت به سالیان قبل دارد و واردات شکر خام و تصفیه توسط شرکت‌های قندی بخشی از سودسازی آنها را تضمین کرده است.
البته باید خاطر نشان کرد که هنوز بحران خشکسالی و عدم تولید با ظرفیت اسمی گریبانگیر صنعت قند و شکر است. بنابراین افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی همچنان ادامه خواهد داشت و بازتاب آن در بازار داخلی و بورس نمایان می شود.

با وجود واکنش منفی صندوق های طلا در دو روز گذشته بار دیگر تقاضای مجدد برای صندوق های طلا و فزر در بورس افزایش یافت. در واقع بعد از دو روز اصلاح قیمتی و معاملات منفی در صندوق های طلا مجددا شاهد توجه اهالی بازار به این صندوق ها هستیم. صندوق‌ها بخشی از اصلاح قیمتی دو روزه اخیر را نیز با مثبت امروز پس گرفتند. زیرا انس جهانی که این روزها معاملات خوبی دارد و در قیمت ۲۳۶۱ دلار معامله می شود. قیمت دلار نیز نشان داده که عزمی برای اصلاح عمیق ندارد. سهام فزر نیز که وابسته به طلا بوده و تولید کننده شمش طلا است روز چهارشنبه با دیگر به صف خرید رسید و مجددا در نزدیکی کانال ۶۰۰۰ تومان قرار گرفت.
همچنین روز چهارشنبه توجه مجدد بازار به به سهام بانک و بیمه پارسیان اتفاق افتاد. باید دید که همانند گذشته که قبل از اگهی شدن بلوک اپال توسط این مجموعه شاهد تقاضای بازار برای این دو سهم بودیم مجددا نیز تاریخ تکرار می شود و بلوک اپال آگهی خواهد شد یا توافقی بین فولاد مبارکه و مجموعه پارسیان در این رابطه حاصل شده که هنوز بازار از آن بی خبر است.
در مجموع بازار را باید بازار تک سهم ها و صندوق های طلایی دانست. تعطیلات عید فطر و همچنین گمانه زنی ها در مورد ادامه تنش های سیاسی باعث شده که بازار با طراوت و با نشاطی را شاهد نباشیم. در واقع فضای نااطمینانی کماکان بر بازار سایه انداخته است. به طوری که اخبار مثبت تاثیر گذار بر سودسازی شرکتها نیز دوامی نداشته و اصطلاحا سوخت می شوند. بازار فعلا از عدم ورود نقدینگی رنج می برد که باید دید آیا در روزهای آینده شاهد تحرکاتی در بازار با تعیین تکلیف موضوعات بیان شده در بالا هستیم یا خیر.

کد خبر: ۲۸۱٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha