۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
 سالانه ۸ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می‌کنیم/ تولید ۹۰ میلیون تنی سنگ آهن در کشور
رییس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد؛

سالانه ۸ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می‌کنیم/ تولید ۹۰ میلیون تنی سنگ آهن در کشور

اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۹۰ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می شود، گفت: از این میزان ۹۱ درصد آن در داخل مصرف شده و ۹ درصد مابقی راهی بازارهای دیگر می شود به همین دلیل می توان گفت صادرات این صنعت چیزی در حدود ۸ میلیون تن سنگ آهن روانه کشورهای دیگر می شود.

به گزارش بازار، سنگ آهن یکی از معروفترین کانی های فلزی در جهان است که با ذخیره کشف شده بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تن در طبیعت وجود دارد. از این میزان ۱۶۰ میلیارد تن آن قابل استحصال بوده و ۶۴۰ میلیارد تن را نمی توان برداشت کرد.

اما از این میزان سنگ آهن قابل استحصال نیز ۷۶ درصد آن در کشورهای برزیل، استرالیا، چین و هند پراکنده شده و مابقی کشورها از ذخایر نسبی برخوردارند. ایران نیز با داشتن ۲/۵ میلیارد تن ذخایر قطعی انواع سنگ آهن جزو ۱۵ کشور برتر دارنده  ذخایر سنگ آهن در جهان مطرح است که همین موضوع، کشور را در تولید سنگ آهن و به احتمال بسیار زیاد، کل زنجیره ارزش، دارای مزیت نسبی کرده است.

تولید سنگ آهن دو برابر شده است
در همین خصوص مهرداد اکبریان،  رییس انجمن سنگ آهن ایران در خصوص میزان تولیدات این صنعت در سال جاری گفت: صنعت سنگ آهن کشور در سالیان گذشته با رشد و توسعه خوب و مطلوبی روبرو بوده است، به طوری که در سال ۹۲ تولید کل سنگ آهن کشور چیزی در حدود ۴۵ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۹۷ به حدود ۸۴ میلیون تن، در سال ۹۸ به حدود ۹۰ میلیون تن رسید.

وی افزود: پیش بینی ما این بود که در سال ۹۹ حدود ۹۴ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می شود اما با توجه به مشکلات عدیده ای که در کشور و سراسر جهان پیش آمد(خصوصا شیوع بیماری کرونا و تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش) به نظر می رسد نتوانیم به این عدد برسیم.

رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان این که متوسط تولید سنگ آهن کشور در حال حاضر ۹۰ میلیون تن است، تصریح کرد: همزمان با توسعه معادن و استخراج سنگ آهن، واحدهای کنستانتره سازی و گندله سازی در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشتند و نرخ رشدشان بیشتر از نرخ رشد معادن کشور بوده است.

کرونا صنعت سنگ آهن را هم  مشکل دار کرد
اکبریان گفت: اگر مشکلی پیش نمی آمد بر اساس آمارها باید تا پایان سال به تولید ۶۰ میلیون تن کنسانتره و ۵۸ میلیون تن گندله می رسیدیم ولی امسال سال سختی برای اقتصاد ایران است و این اعداد برای تولید کشور محقق نخواهد شد چون کرونا روی واحدهای تولیدی تاثیر گذاشته است به طوری که صرف تجمع در واحدهای تولیدی نیز خطرات شیوع بیشتر این ویروس بین مردم را افزایش می دهد، بنابراین و بدون هیچ شکی این موضوع سبب افت تولید سنگ آهن در کشور خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: علاوه بر کرونا متاسفانه هزینه های تولید(دستمزد کارگر، هزینه سوخت، برق، قطعات و تجهیزات) در کشور روزانه با افزایش قابل توجهی روبرو می شود، از طرف دیگر نرخ دلار و خدمات دولتی نیز در حال افزایش است در مقابل این افزایش هزینه های تولید یک بازار فروش داخلی و خارجی وجود دارد که بخش خارجی به خاطر سیاست های اشتباهی که توسط دولتمردان گرفته شده است معدن و صنایع معدنی را از این امر محروم کرده است.

۸ میلیون تن سنگ آهن صادر می کنیم
این فعال صنفی اظهار نمود: با این حال یکی از مهمترین سیاست های شرکتهای سنگ آهن تامین به موقع نیازمندی های واحدهای فولادی کشور است تا این صنعت نیز با مشکل عدم یا کاهش تولید روبرو نشود.

اکبریان در خصوص میزان صادرات سنگ آهن کشور نیز گفت: از ۹۰ میلیون تن سنگ آهن تولید شده در کشور ۹۱ درصد آن در داخل مصرف شده و ۹ درصد مابقی راهی بازارهای دیگر می شود به همین دلیل می توان گفت صادرات این صنعت چیزی در حدود ۸ میلیون تن سنگ آهن روانه کشورهای دیگر می شود.

خام فروشی را به حداقل رسانده ایم
وی در پاسخ به این سوال که چقدر جلوی خام فروشی این ماده ارزشمند گرفته شده است نیز بیان داشت: از سال ۹۲ نهضتی با عنوان فرآوری مواد معدنی در کشور ایجاد شد که با همراهی دولت و بخش خصوصی و تشکل‌ها ایجاد ارزش افزوده اولویت بیشتری پیدا کرد. تا به دنبال آن حلقه‌های ارزش افزوده فولاد به سمت توسعه صنایع پایین هدایت پیدا کند.

رییس انجمن سنگ آهن ایران در پایان افزود: بزرگترین خطری که امروز حوزه معدن با آن مواجه است کوچک شدن بازار بخش معدن و فولاد است. بدین صورت که بازارهای جهانی به علت نبود کشتی، بیمه و کانال مناسب مبادله پولی که مجموع اثرات تحریم است در حال از دست رفتن است و تحریم های داخلی مانند اخذ چنین عوارض ناگهانی باعث از دست رفتن بازارهای جهانی خواهد شد. درخصوص بازارهای داخلی هم دولت تمام بودجه های عمرانی خود را به هزینه های جاری خود تخصیص داده است و ما یک طرح عمرانی هم نداریم.

کد خبر: ۲۸٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha