۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
فرصتی برای خرید آهن و میلگرد

فرصتی برای خرید آهن و میلگرد

طبق آمار به محض کاهش قیمت دلار، بازار فولاد با موجی از عرضه روبه‌رو شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته دلار در بازار آزاد حدود ۶۰۰ تومان از سقف قیمتی خود فاصله گرفت و در مرز ۶۴ هزار تومان قرار گرفت. طبق آمار به محض کاهش قیمت دلار، بازار فولاد با موجی از عرضه روبه‌رو شد.

دلیل این امر روشن است، بازار داخلی فولاد که تقاضای ضعیفی دارد، تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار است و این در حالی است که این نوسانات با مؤلفه‌های بنیادین و مکانیزم‌های تعریف شده برای بازار داخلی و بورس کالا همخوانی ندارد.

در همین راستا بازار آهن روز گذشته نوسانات قیمتی مختلفی تجربه کرد. به این صورت که اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد آجدار را بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش دادند، برخی از کارخانه‌ها نیز قیمت میلگرد امروز خود را ثابت نگه داشتند.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و ماهان ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشت اما قیمت تیرآهن ظفربناب و تیر فایکو ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان کاهش داشتند. اکثر کارخانه‌ها هم قیمت نبشی و ناودانی را ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان گرانتر عرضه کردند.

قیمت ورق سیاه و انواع مختلف آن از جمله st۳۷ و st۵۲ در اکثر کارخانه‌ها ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشت؛ ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها ۱۰۰۰ تومان گرانتر شدند.

اکثر کارخانه‌ها قیمت پروفیل خود را ۴۰۰ تا ۹۰۰ تومان افزایش دادند اما قیمت پروفیل نیکان ثابت بود. قیمت انواع لوله درزدار و بدون درز از جمله قیمت لوله اسپیرال، لوله مانیسمان، لوله داربستی و ... در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده ۴۰۰ تا ۹۰۰ تومان افزایش داشت.

طبق آمار قیمت میلگرد آجدار ابرکوه و جهان فولاد سیرجان در قیمت پایه ۲۷.۳۰۰ تومان عرضه می‌شود و قیمت میلگرد نیشابور حدود ۲۸.۳۱۰ تومان اعلام می‌شود که کمی بالا و غیرمنطقی به نظر می‌رسد زیرا قیمت میلگرد در بازار داخلی بالای ۲۷ هزار تومان قیمتی غیرمنطقی و پرریسک است.

تنها عاملی که باعث شده برخی افراد با قیمت‌های بالا خرید کنند، نوسانات بازار ارز است؛ اگر قیمت دلار کاهش یابد، بازار میلگرد بالای ۲۷ هزار تومان هیچ حمایتی نخواهد داشت، نه از طرف قیمت‌های صادراتی و نه از طرف قیمت شمش که نوردکاران با نرخ مناسب از بورس کالا می‌خرند. سقف قیمت میلگرد هم ۲۹.۵۰۰ تومان گزارش می‌شود و میانگین نرخ میلگرد کیلویی ۲۸.۱۳۰ تومان است که بیانگر افزایش ۲ هزار تومانی این محصول در یک ماه اخیر است.

اگر این غائله دلار تمام شود، ما با انبوهی از کالای انباری دپو شده و احتمال بازگشت قیمت آهن الات به سطوح منطقی مواجه خواهیم شد، البته مانند گذشته و به سطوح قیمت سابق نخواهد بود.

با توجه به اصلاح جزئی نرخ دلار، اقدام به اصلاح قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد در برخی مبادی فروش، ممکن است فرصت‌های خرید جدیدی در آینده نزدیک پیش روی خریداران ایجاد کند؛ از همین رو یشنهاد می‌شود به دنبال کف‌های جدید باشید؛ سرمایه‌گذاران باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها و رسیدن به سطوح حمایتی جدید باشند تا اقدام به خرید کنند؛ همچنین با توجه به حباب قیمت تیرآهن بهتر است در خرید این محصول احتیاط پیشه کنید.

گزارش‌ها از عرضه‌های بورس کالا حاکی است امروز حدود ۲۳۸ هزار و ۵۰۸ تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن حدود ۲۰ هزار و ۵۹۰ تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است شمش بلوم به عنوان ماده اولیه اصلی تولید مقاطع فولادی به عنوان شاخصی مهم برای قیمت‌گذاری در این زنجیره عمل می‌کند و بر نرخ نهایی محصولات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن و ورق تاثیرگذار است.

کد خبر: ۲۸۱٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha