۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
اختلاف در سیاست های اقتصادی وتجاری هند و ایالات متحده آمریکا
تاکتیک آمریکا برای کنترل سیاست های اقتصادی هند چیست؟

اختلاف در سیاست های اقتصادی وتجاری هند و ایالات متحده آمریکا

استراتژی های اقتصادی ایالات متحده آمریکا و هند به سختی همگرا می شوند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا در مقاله ای با قلم «لین مینوانگ» معاون مرکز مطالعات جنوب آسیا در دانشگاه فودان نوشت: واضح است اگرچه ایالات متحده آمریکا و هند تا حدودی در تلاش‌های خود برای مهار چین همگرایی ایجاد کرده‌اند، اما همچنان در سیاست‌های اقتصادی و تجاری خود در قبال یکدیگر دچار اختلاف هستند. دلیل اساسی این امر این است که هم ایالات متحده آمریکا و هم هند مسائل اقتصادی را امنیتی می‌کنند و به طور فزاینده‌ای سیاست‌های حمایت‌گرایانه را اتخاذ می‌کنند و طبیعتاً در تجارت با یکدیگر مخالفت می‌کنند.

اخیرا رویترز به نقل از منابعی از مقامات تجاری ایالات متحده آمریکا و ایمیل های دولتی گزارش داد که چگونه مقامات آمریکایی با لابی کردن در پشت صحنه، هند را متقاعد کردند سیاست صدور مجوز واردات لپ تاپ خود را لغو کند. در آگوست ۲۰۲۳، دولت هند به طور ناگهانی سیاست مجوز برای واردات لپ‌تاپ و تبلت را با استناد به نیاز به اطمینان از ورود سخت‌افزار و سیستم‌های قابل اعتماد به هند اعمال کرد. این اقدام صنعت کامپیوتر ایالات متحده آمریکا را شوکه کرد و مقامات دولتی به نمایندگی از «کاترین تای»، نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا نگرانی های خود را ابراز کردند. تحت فشار واشنگتن، دهلی نو اجرای سیاست صدور مجوز را به تعویق انداخت، سپس فرآیند ثبت واردات ساده‌تری را پیشنهاد کرد و در نهایت این تصمیم را نیز لغو کرد.

شرکت‌های آمریکایی همچنان نگران هستند که آیا هند به تعهدات سازمان تجارت جهانی عمل می‌کند و آیا ممکن است به طور ناگهانی مقررات دیگری را وضع کند یا خیر. در بحبوحه افزایش «پان-امنیت‌سازی» جهانی، دولت هند به طور مداوم مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی حمایت‌گرایانه را با «نگرانی‌های امنیتی» به عنوان بهانه ترویج می‌کند. اساساً این کشور تلاش می کند تا واردات را از طریق اقدامات حمایتی به حداقل برساند و صنایع کلیدی را تحت فشار قرار دهد تا زنجیره تامین خود را به هند منتقل کنند.

در پی تغییر استراژی هند به سمت پان-امنیت‌سازی و حمایت‌گرایی، شرکت‌های چینی بار سنگین را متحمل می‌شوند و با شدیدترین سرکوب و محاصره مواجه می‌شوند و شرکت‌های آمریکایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند

بازار لپ‌تاپ در هند سالانه حدود ۸ میلیارد دلار است که حدود ۶۵ درصد لپ‌تاپ‌ها وارد می‌شود و برندهای محلی هندی تنها سهم کمی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، طرح مشوق مرتبط با تولید توسط دولت هند در ماه مه ۲۰۲۳ برای توسعه سخت‌افزار فناوری اطلاعات تأیید شد. محدودیت واردات لپ‌تاپ تحت عنوان امنیت ملی صرفاً اقدامی در پی ابتکار ساخت هند است.

در پی تغییر استراژی هند به سمت پان-امنیت‌سازی و حمایت‌گرایی، شرکت‌های چینی بار سنگین را متحمل می‌شوند و با شدیدترین سرکوب و محاصره مواجه می‌شوند و شرکت‌های آمریکایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. الزام هند به بومی سازی داده ها به دلیل نگرانی های امنیتی، شرکت های آمریکایی مانند مسترکارت، آمازون و مایکروسافت را با قوانین سختگیرانه تجارت الکترونیک، ایجاد موانع تجاری و افزایش هزینه های عملیاتی این شرکت های آمریکایی در هند تحت فشار قرار داده است. ایالات متحده و هند تلاش کرده‌اند تا سیاست‌های دیجیتالی خود را تحت چارچوب اقتصادی هند-اقیانوس آرام هماهنگ کنند، اما مقامات هندی علی‌رغم مخالفت دولت ایالات متحده همچنان موضع و خواسته‌های اصلی خود را حفظ می‌کنند.

واضح است اگرچه ایالات متحده آمریکا و هند تا حدودی در تلاش‌های خود برای مهار چین همگرایی ایجاد کرده‌اند، اما همچنان در سیاست‌های اقتصادی و تجاری خود در قبال یکدیگر دچار اختلاف هستند. دلیل اساسی این امر این است که هم ایالات متحده آمریکا و هم هند مسائل اقتصادی را امنیتی می‌کنند و به طور فزاینده‌ای سیاست‌های حمایت‌گرایانه را اتخاذ می‌کنند و طبیعتاً در تجارت با یکدیگر مخالفت می‌کنند.

هم ایالات متحده آمریکا و هم هند مسائل اقتصادی را امنیتی می‌کنند و به طور فزاینده‌ای سیاست‌های حمایت‌گرایانه را اتخاذ می‌کنند و طبیعتاً در تجارت با یکدیگر مخالفت می‌کنند.«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین امریکا در دوران ریاست جمهوری خود عمیقاً نگران مازاد تجاری ۲۵.۲ میلیارد دلاری هند با ایالات متحده (در سال ۲۰۱۸) بود و به شدت از هند به عنوان پادشاه تعرفه انتقاد کرد.

ترویج تولیدات شرکت دهلی نو در هند و تعهد واشنگتن برای بازگرداندن تولید به جای موقعیت های مکمل، رقابت ایجاد کرده است. به طور مشابه دهلی نو از مازاد تجاری خود با ایالات متحده راضی است، اما این امر واشنگتن را ناراضی کرده است. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین امریکا در دوران ریاست جمهوری خود عمیقاً نگران مازاد تجاری ۲۵.۲ میلیارد دلاری هند با ایالات متحده (در سال ۲۰۱۸) بود و به شدت از هند به عنوان پادشاه تعرفه انتقاد کرد.

در سال‌های اخیر، نخبگان سیاست هند در مورد همسویی استراتژیک با ایالات متحده آمریکا و حفظ سطح معینی از تنش با چین در ازای کمک مستمر ایالات متحده آمریکا به رشد اقتصادی هند خیال‌پردازی کرده‌اند. بدیهی است که تفسیر نادرست جامعه استراتژیک دهلی نو از ظهور چین، دلیلی برای همسویی با ایالات متحده آمریکا برای آنها فراهم کرده است. هر تحلیلگر با تفکر استراتژیک می تواند به راحتی متوجه شود که هند در حال رشد که امیدوار است از ژاپن و آلمان پیشی بگیرد و به عنوان سومین اقتصاد بزرگ ظاهر شود، احتمالاً نمی تواند از سرنوشت هدف قرار گرفتن توسط واشنگتن جلوگیری کند.

دهلی نو متوجه خواهد شد که ابتکار ایالات متحده آمریکا و هند در زمینه فناوری حیاتی و نوظهور استقلال استراتژیک آن را تضعیف می کند

واشنگتن و دهلی نو ابتکار ایالات متحده آمریکا و هند در زمینه فناوری حیاتی و نوظهور (iCET) را در ماه مه ۲۰۲۲ برای ارتقاء و گسترش مشارکت فناوری استراتژیک دوجانبه و همکاری صنعتی دفاعی بین دولت ها، مشاغل و موسسات دانشگاهی اعلام کردند. دو طرف تلاش کردند همکاری‌های بین‌المللی را در زمینه‌های مختلفی از جمله هوش مصنوعی، فناوری‌های کوانتومی و بی‌سیم پیشرفته گسترش دهند تا یک اکوسیستم نوآوری قوی بین خود ایجاد کنند.

با این حال این ابتکار فقط تاکتیک ایالات متحده آمریکا از طریق بخش های دفاعی و فناوری برای کنترل سیاست های هند است. هرچه دهلی نو عمیق‌تر در همکاری‌های فناوری حیاتی و نوظهور با واشنگتن درگیر شود، بیشتر متوجه خواهد شد که استقلال استراتژیک خود در حال فرسایش است. در نهایت، دهلی نو متوجه خواهد شد که ابتکار ایالات متحده آمریکا و هند در زمینه فناوری حیاتی و نوظهور استقلال استراتژیک آن را تضعیف می کند.

کد خبر: ۲۸۱٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha