۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
آیا مابه‌التفاوت افزایش حقوق کارگران با گرانی دلار جبران می‌شود؟
یادداشت؛

آیا مابه‌التفاوت افزایش حقوق کارگران با گرانی دلار جبران می‌شود؟

تبریز- دلار هرروز رکورد می‌شکند. مردم و کارشناسان اقتصادی در بهت فرو رفته‌اند. اما آیا چنین افزایشی دور از انتظار بود؟ این بخشی از یادداشت علی عبدالهی فعال رسانه ای برای بازار است.

علی عبدالهی؛ بازار: در اواخر اسفند سال گذشته که موضوع تعیین نرخ افزایش حقوق کارگران به یک جنجال بین مجلس و دولت تبدیل شده بود، دولت صراحتا اعلام کرد که افزایش قابل توجه حقوق کارگران، زمینه را برای افزایش نرخ تورم و همچنین نوسان نرخ ارز ایجاد خواهد کرد.

اگرچه در همان روزها نمایندگان نیز بارها در باب همین موضوع دولت را مقصر دانستند که چرا باید هزینه تورم و گرانی‌ها را از جیب ملت درآورد، اما واقعیت امروز جامعه نشان می‌دهد دولت دقیقا همان کاری را که در مورد آن هشدار داده بود، عملیاتی کرده است.

با مقایسه نرخ دلار در بازار آزاد اسفندماه که به صورت میانگین بین ۴۲ تا ۵۰ هزار تومان متغییر بود و حالا که در مرز ۶۵ هزار تومان قرار دارد، می‌توان متوجه شد که افزایش نرخ دلار شباهتی عجیب به افزایش حقوق کارگران یعنی ۳۸ درصد دارد که به نظر می‌رسد این شباهت نمی‌تواند اتفاقی باشد!

آیا دولت در نظر دارد مابه‌التفاوت افزایش حقوق کارگران در سال جدید را از طریق گرانی دلار جبران کند؟ که اگر چنین سناریویی واقعیت داشته باشد، باید انتظار داشت همان نمایندگانی که در آستانه انتخابات سرسختانه مقابل دولت ایستاده بودند، امروز نیز با همان صراحت، شجاعت و ادبیات، به دفاع از جیب مردم بپردازند.

از یارانه ۴۶ دلاری به یارانه ۵ دلاری رسیدیم!

ثبات رقم ریالی یارانه از زمان آغاز پرداخت آن تا همین دو-سه سال اخیر، به یکی از جوک‌های ایرانیان تبدیل شده بود؛ چرا که با افزایش نرخ تورم و چندده برابر شدن نرخ کالاهای اساسی، آنچه در این کشور ثابت مانده بود، مبلغ پرداختی یارانه دولت به خانوار بود.

در سال ۱۳۸۹،‌ میانگین قیمت دلار حدود ۹۷۶تومان بود و یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰تومان، یعنی یارانه هر ایرانی معادل ۴۶دلار بوده است. اما ارزش دلاری یارانه با بالارفتن قیمت دلار کاهش بیشتری یافت و اکنون علی رغم افزایش نرخ یارانه، هر ایرانی ماهانه فقط ۵ دلار یارانه می‌گیرد.

یعنی اگر دولت بر حسب قیمت واقعی دلار به مردم یارانه پرداخت می‌کرد؛ اکنون باید مبلغ دریافتی هر ایرانی چیزی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.

به نظر می‌رسد موضوع یارانه در کشور ما، بیش‌تر از آنکه نجات‌بخش مردم از گرانی‌ها و تورم باشد، بهانه‌ای بود در دست دولت تا بتواند به راحتی نرخ کالاها را افزایش دهد.

با گذشت بیش از یک دهه، هنوز هم کارشناسان اقتصادی معتقدند شیوه تخصیص یارانه به افراد در کشور ما غلط است و تنها زمانی می‌تواند مفید باشد که بر اساس تورم واقعی، نرخ دلار آزاد، افزایش قیمت کالاهای اساسی و... باشد.

کد خبر: ۲۸۱٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha