۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
معاملات برق در بورس انرژی باید به ۶۰ درصد برسد
مدیرعامل شرکت توانیر:

معاملات برق در بورس انرژی باید به ۶۰ درصد برسد

مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام این که به زودی حجم معاملات خارج از بازار عمده فروشی به ۶۰ درصد خواهد رسید، اصلاح جریان مالی صنعت برق را راهکاری برای بهبود اقتصاد برق عنوان کرد.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی در نشستی با هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق تاکید کرد: باید به گونه ای پیش برویم که بیشترین حجم معاملات برق در بورس و قراردادهای دوجانبه انجام شود به طوری که میزان معاملات در بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه از ١٤.٥ درصد فعلی به حداقل ٦٠ درصد افزایش یابد.

وی افزود: در نظر داریم مجموعه تغییراتی در بخش گردش نقدینگی شرکت‌های توزیع ایجاد کنیم تا شرکت های زیر مجموعه، برق حرارتی و نیروگاه‌های خصوصی منابع مورد نیاز خودشان را با سهولت و با گردش کار آسان خرید از بورس انرژی در اختیار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان ساخت: باید به نحوی عمل کنیم که شرکت‌های توزیع به صورت واقعی به عنوان یک شرکت اداره شوند تا در قبال هزینه ها و درآمدهای خود مسئولیت داشته باشند، برای این منظور نیازمند اصلاح قانون استقلال شرکت‌های توزیع نیروی برق هستیم. در حال حاضر قانون به شرکت توزیع اجازه می‌دهد که هم از بورس و هم از نیروگاه به صورت دوجانبه برق مورد نیاز خود را خریداری کند.

وی در عین حال تصریح کرد: در صورتی که شرکت‌های توزیع برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری نکنند، مجبور به خرید آن از بازار عمده فروشی با قیمت‌های بالاتر خواهند بود.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، براساس برنامه ریزی انجام شده برای اصلاح گردش مالی صنعت برق و در مدل نهایی طراحی شده، با پرداخت قبض برق توسط مصرف کنندگان، هزینه های تولید، انتقال و توزیع در زمان پرداخت و توسط سیستم بانکی تفکیک و به حساب ذینفعان این بخش‌ها واریز شود.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: برای اجرای این طرح مراحل مختلفی در نظر گرفته شده که به تدریج پیاده سازی می شود تا امکان اجرای کامل فراهم شود.

رجبی مشهدی با تاکید بر این که برای تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت برق باید بیشتر تلاش بیشتر کنیم، تاکید کرد: اگر نتایج حاصل از اجرای این طرح مطابق انتظار باشد، منافع آن به همه بخش‌های زنجیره تامین برق خواهد رسید.

وی همچنین گفت: باید به نحوی پیش برویم که قیمت‌ها خود بتوانند خودشان را اصلاح کرده و سیگنال مناسب به فعالان بازار برق ارائه کنند.

کد خبر: ۲۸۱٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha