۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
یک چهارم قیمت سکه حباب است| ریسک بالای خرید سکه ۴۴ میلیونی و دلار ۶۴ هزار تومانی!
گزارش «بازار» از آشفتگی قیمت ها در بازار طلا و ارز

یک چهارم قیمت سکه حباب است| ریسک بالای خرید سکه ۴۴ میلیونی و دلار ۶۴ هزار تومانی!

افزایش قیمت طلا و سکه در پی رشد همزمان ارز و انس جهانی در حالی است که به گفته کارشناسان هر سکه هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون تومان حباب دارد و عرضه گسترده آن به بازار فقط حباب سکه را کاهش می دهد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجود رشد قیمت ها، بازار معامله طلا، سکه و ارز این روزها داغ است و خیلی ها برای تهیه این کالاها وارد بازار می شوند، به طوری که رشد تقاضا برای خرید سکه، طلا و ارز باعث افزایش قیمت ها در چنین بازارهایی شده است. طلافروشان نیز که معمولا در ماه رمضان بخصوص فروردین ماه فروش چندانی ندارند ولی هم اکنون برخلاف سالهای گذشته با مشتریان زیادی مواجه اند. زیرا خیلی از خریداران نه برای تهیه طلا به عنوان زیورآلات بلکه به دلیل تبدیل سرمایه های خرد و کلان خود به کالاهای ارزشمند این روزها یا طلا خریداری می کنند و یا اقدام به تهیه سکه و ارز می نمایند.

معامله ای که هر چند خالی از ریسک نیست ولی با توجه به جو روانی و هیجانی که هم اکنون در بازار ایجاد شده است مردم برای محافظت از سرمایه های خود در برابر افت ارزش پول ملی سعی می کنند حداقل اگر توان خرید خانه، خودرو و یا املاک و ... را ندارند حداقل پولی را که در دست دارند آن را به ارز و طلا اختصاص دهند تا مشکلی سرمایه هایشان را در برابر رشد نرخ تورم و کاهش ارزش ریال تهدید نکند، به طوری که حتی اغلب افرادی که موعد سپرده گذاری هایشان در سسیتم بانکی به اتمام رسیده است آن را از بانک خارج و تبدیل به ارز و سکه می نمایند.

معلوم نیست طی روزهای آینده با اجرای سیاست های ارزی برای کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار ارز و طلا چه بلایی سر سرمایه گذارانی که بی گدار به آب می زنند بیاید، چرا که هم اکنون بخش عمده رشد قیمت ها در بازار بخصوص افزایش نرخ ارز غیر واقعی و از سر هیجان است

ریسک بالای خرید طلا و ارز!

این اقدامات پرریسک در حالی است که معلوم نیست طی روزها و هفته های آینده در پی تصمیم گیران اقتصادی و اجرای برنامه ها همچنین عملیاتی شدن طرح های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و طلا چه بلایی سر سرمایه گذارانی که بی گدار به آب می زنند بیاید، چرا که هم اکنون بخش عمده رشد قیمت ها در بازار بخصوص افزایش نرخ ارز غیر واقعی و از سر هیجان است به طور مثال دلار ۶۴ هزار تومانی در بازار آزاد هیچ مبنای اقتصادی ندارد و فقط و فقط از سر هیجان نرخ این کالا طی این روزها بی منطق بشدت در بازار گران شده است.

افزایش قیمتی که ناشی از تاثیر تشدید اتفاقات منطقه ای و رخدادهای بین المللی در هفته های اخیر بوده و این موضوع باعث شده است تا قیمت ها در بازار بر مدار رشد قرار گیرند، به طوری که با افزایش نرخ ارز همه کالاها و خدمات نیز در بازار گران می شود و این مسئله تاثیر قابل توجه ای بر آشفتگی بازار و اجرای سیاست های ضد تورمی را در کشور بر جای می گذارد. موضوعی که هر ساله تورم انتظاری اقتصاد کشور و خانوارها را با مشکل مواجه می کند اما امسال با توجه به رشد بی حد و حصر نرخ ارز مشکلات برای مردم و سیاست گذاران آن گونه که مشخص است در صورت کم توجهی مسئولان نسبت به ساماندهی و کنترل قیمت ها در بازار برای مردم دو چندان می شود.

عرضه سکه به بازار می تواند باعث ضربه گیر رشد قیمتها و کاهش حباب قیمتی این کالا در بازار شود، حال از آنجایی که رشد تقاضا برای خرید این کالا هم اکنون در بازار افزایش یافته است چنین سیاستی می تواند تاثیر خود را در تغییر قیمت ها در بازار سکه و طلا برجای گذارد

کاهش حباب قیمت سکه با عرضه گسترده آن به بازار

اکنون طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، عرضه گسترده انواع سکه در مرکز مبادله ایران از هفته آینده ادامه می یابد. در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران اقدام به عرضه انواع سکه کرده بود؛ در مجموع ۹ حراج در سال قبل برگزار و جمعا ۱۱۰ هزار و ۵۲۴ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج تخصیص داده شد. اقدامی که باعث شد نقدینگی قابل توجهی از بازار جمع و در بازارهای رسمی جذب شود.

حال مطابق گزارش بانک مرکزی در سال جاری نیز حراج انواع سکه در مرکز مبادله ادامه خواهد داشت؛ و طبق تازه‌ترین اطلاعیه این مرکز، از هفته آینده حراج گسترده انواع سکه بهار آزادی از طریق سامانه معاملات مرکز مبادله ایران انجام می شود، موضوعی که محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» می تواند باعث ضربه گیر رشد قیمتها و کاهش حباب قیمتی سکه در بازار شود. حال از آنجایی که رشد تقاضا برای خرید این کالا هم اکنون در بازار افزایش یافته است چنین سیاستی می تواند تاثیر خود را در تغییر قیمت ها در بازار سکه و طلا برجای گذارد.

اثر گذاری افزایش نرخ انس جهانی باعث رشد قیمت طلا و سکه در بازار شده و چون نرخ ارز نیز این روزها قیمت آن هیجانی بالا رفته است، بنابراین چنین اتفاقی بهای طلا و سکه را در بازار افزایش داده است از طرفی رشد بالای تقاضا برای خرید سکه و طلا تاثیر خود را بر روی رشد قیمت این کالاها برجای گذاشته است

تاثیر رشد نرخ انس جهانی، افزایش قیمت ارز و بالارفتن میزان تقاضا، بر گرانی سکه و طلا

وی افزایش قیمت سکه، طلا و ارز در بازار را حاصل هیجانات رخدادهای بین المللی و حوادث اخیر در منطقه همچنین تشدید تنش ها عنوان کرد و اظهار داشت: طی چند هفته اخیر بخصوص هفته گذشته اتفاقات سیاسی منطقه در ۲ حوزه باعث رشد قیمت ها در این بازارها شده است، موضوعی که منجر به رشد قیمت جهانی طلا شده است آنگونه که انس جهانی برای اولین بار و به طور بی سابقه ای به بیش از ۲ هزار ۳۰۰ دلار رسیده است، چنین مسئله ای در کنار کاهش نرخ بهره آمریکا موجب شده است تا قیمت طلای جهانی بر مدار رشد قرار گیرد.

کشتی آرای اضافه کرد: اثر گذاری افزایش نرخ انس جهانی باعث رشد قیمت طلا و سکه در بازار شده است و چون نرخ ارز نیز این روزها قیمت آن هیجانی بالا رقته است، بنابراین چنین اتفاقی بهای طلا و سکه را در بازار به شکل قابل توجهی افزایش داده است از طرفی چون تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار افزایش یافته است این موضوع نیز به صورت غیر مستقیم تاثیر خود را بر روی رشد قیمت این کالاها برجای گذاشته است. وی افزود: بازار طلا و سکه اکنون شرایط متزلزلی دارد به طوری که حباب سکه تمام بهار آزادی به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و حتی حراج گسترده سکه فقط می تواند حباب آن را کاهش دهد اما قیمت آن کاهشی نمی شود چرا که انس جهانی طلا رشد کرده است.

نمایندگان مجلس خواهان حل گرانی بی حد و حصر ارز و سکه و جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها در بازار شده اند و تاکید دارند؛ بانک مرکزی با اجرای سیاست های اصولی باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار وارد عمل شود

بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها به بازار ورود کند

بنا به این گزارش، حال که قیمت طلا، ارز و سکه در بازار ترمز بریده است و این افزایش قیمت زندگی و معیشت مردم را تحت شعاع قرار می دهد، نمایندگان مجلس خواهان حل این مسئله و جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها شده اند و تاکید دارند؛ بانک مرکزی با اجرای سیاست های اصولی باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار وارد عمل شود.
آشفتگی بازاری که همانطور که گفته شد ناشی از رشد بالا انس جهانی و نگرانی از احتمال وقوع جنگ پس از حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، بوده که این روزها موجی از هیجانات را در بازار طلای کشور به وجود آورده است به طوری که قیمت طلا و سکه در اثر هیجانات افزایش زیادی را تجربه کرده اند. طبق گفته کارشناسان نرخ‌های فعلی بازار طلا و سکه به‌هیچ‌ وجه قابل اطمینان نیستند و افزایش قیمت‌ها تنها ناشی از تشدید هیجانات سیاسی است و ورود به بازار طلا و سکه در این شرایط هیجانی پرریسک و به‌هیچ ‌وجه منطقی و عقلانی به‌نظر نمی‌رسد.

کد خبر: ۲۸۱٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha