۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
با انواع پروفیل ساختمانی آشنا شوید

با انواع پروفیل ساختمانی آشنا شوید

پروفیل‌های مختلف را می‌توانید تقریبا همه جا ببینید! از ساختمان‌هایی که در آن‌ها رفت و آمد دارید گرفته تا اتومبیلی که سوار آن می‌شوید و بسیاری محصولات صنعتی دیگر.

به گزارش بازار، پروفیل‌های مختلف را می‌توانید تقریبا همه جا ببینید! از ساختمان‌هایی که در آن‌ها رفت و آمد دارید گرفته تا اتومبیلی که سوار آن می‌شوید و بسیاری محصولات صنعتی دیگر. دلیل کاربردی بودن این محصولات، ویژگی‌های فنی مناسب انواع پروفیل ساختمانی است اما در این بین باید توجه داشته باشید که ویژگی‌های فنی هر نوع پروفیل، وابسته جنس و شرایط تولید آن است. 

از این رو در هنگام استعلام قیمت پروفیل ساختمانی و خرید آن، باید یک‌سری اطلاعات کلی درباره این محصولات داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را مطابق با نیازهای خود تهیه کنید. اگر به دنبال چنین اطلاعاتی هستید، تا انتهای نوشته همراه ما باشید تا به صورت کامل به بررسی این موضوع بپردازیم.

پروفیل ساختمانی چیست؟

پیش از اینکه درباره انواع پروفیل ساختمانی صحبت کنیم، بهتر است خود این محصول را بیشتر بشناسیم. پروفیل ساختمانی نوعی از پروفیل‌های صنعتی است. در تعریف کلی، پروفیل نوعی مقطع توخالی تولید شده از فلزات مختلف است که با مقاومت بیشتر و وزن سبک‌تر و صد البته قیمت ارزان‌تر تولید شده‌اند. قیمت پروفیل ساختمانی به نسبت سایر محصولات مشابه بسیار مناسب‌تر است چرا که این محصول از ورق‌های فولادی تولید شده و از همین رو دارای وزن بسیار سبکی است. 

این مقاطع می‌توانند به شکل‌های متنوعی همچون دایره، مربع، مستطیل و… باشند. در حالت کلی، پروفیل در دو دسته ساختمانی و صنعتی جای می‌گیرد. نمونه‌های ساختمانی غالباً در زمینه تولید در و پنجره و انواع حفاظ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و پروفیل‌های صنعتی نیز عموما در صنایع خودرو کاربرد دارند.

اینکه بتوان یک پروفایل را در دسته‌بندی ساختمانی در نظر گرفت باید در ابتدا به ابعاد، شکل و فرم پروفیل توجه کرد. مدل‌های مختلف پروفیل‌های ساختمانی غالباً ضخامتی در حدود دو تا چهار میلی‌متر داشته و در شکل‌های دایره‌ای و مستطیلی تولید می‌شوند .

شیوه تولید پروفیل ساختمانی

برای تولید پروفیل ساختمانی، به شکل کلی دو روش وجود دارد؛ نورد سرد و گرم. پروفیل‌های تولید شده از طریق این دو روش هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و از نظر ویژگی‌های فنی و حتی ظاهری با هم متفاوت‌اند.
در روش نورد گرم، همانطور که از نام این روش پیدا است شمش‌های فلزی به درجه حرارت مشخصی رسیده و در زیر دستگاه غلتک قرار می‌گیرند و تحت یک فرایند خاص، شکل دلخواه را به خود می‌گیرند.

مقاطع فولادی تولید شده از روش نورد گرم، در مقابل فشار خارجی از خود مقاومت بالایی نشان داده و همچنین در برابر عوامل مخرب شیمیایی نیز دوام خوبی دارند. پروفیل‌های نورد گرم غالباً در تولید انواع ناودانی، میلگرد و… به کار گرفته می‌شوند اما لازم به ذکر است که در استفاده از این محصول، محدودیتی وجود ندارد.  
اما نورد سرد روشی ساده‌تر نسبت به روش نورد گرم است. در این روش، شمش‌های فلزی تحت گرما قرار نگرفته و در زیر دستگاه‌های مخصوص با استفاده از فشار بالا شکلی‌دهی می‌شوند. پروفیل‌های ساخته شده با نورد سرد غالباً در زمینه کارهای اصلی ساختمانی کاربرد ندارند و بلکه بیشتر استفاده از آن‌ها، در کارهای سبک ساختمانی مانند ساخت سقف و چهارچوب درها است.

با انواع پروفیل ساختمانی آشنا شوید

همانطور که پیشتر گفته شد، پروفیل‌های ساختمانی محصولاتی بسیار رایج هستند و به شکل و فرم‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. چنین محصولاتی بدون شک از نظر نوع، تقسیم‌بندی‌های بسیار متنوعی دارند و نمی‌توان تنها بر اساس یک فاکتور، پروفیل ساختمانی را بررسی کرد. همچنین در خرید پروفیل ساختمانی توجه به تمام ویژگی‌ها اهمیت دارد؛ چرا که در صورت مطابق نبودن جزئیات با نیازهای مد نظر، پروفیل‌ها در پروژه عملکرد درستی نداشته و حتی می‌تواند خطرساز هم باشد. با توجه به تمام این موارد، در ادامه این مطلب، شکل مفصل انواع پروفیل صنعتی را از مناظر مختلف بررسی کرده‌ایم.

انواع پروفیل ساختمانی از نظر جنس

یکی از مهم‌ترین تقسیم‌بندی‌ها برای پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی جنس محصول است. در تولید این محصولات از فلزات و آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود و از آنجا که هر کدام از این متریال‌ها دارای ویژگی‌های ذاتی مشخصی هستند، در نهایت ویژگی‌های فنی هر پروفیل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. تقسیم‌بندی پروفیل ساختمانی بر اساس جنس به شرح زیر است:

  • پروفیل فولادی: این پروفیل‌ها از فولاد با کیفیت تولید شده و در ساخت قاب‌های ساختمان، دیوار و درب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع مختلف پروفیل صنعتی فولادی می‌توان به مواردی مانند پروفیل‌های زاویه‌دار، U شکل، H شکل و T شکل اشاره کرد.
  • پروفیل آلومینیومی: مهم‌ترین ویژگی پروفیل ساختمانی آلومینیومی، سبک بودن آن در مقابل مقاومت بالا است. این پروفیل‌ها برای ساخت قاب‌های ساختمان، پنجره‌ها، درب‌ها و غیره استفاده می‌شوند و نسبت به نمونه قبلی، به‌صرفه‌تر هستند. پروفیل صنعتی آلومینیومی نیز مانند نمونه قبلی شامل پروفیل‌های U شکل، H شکل، T شکل و غیره می‌شوند.
  • پروفیل صنعتی گالوانیزه: همانطور که از نام این محصول پیدا است، پروفیل گالوانیزه با روش گالوانیزه شدن تولید می‌شود. در این فرایند، پروفیل صنعتی فولادی، در حمام روی مذاب غوطه‌ور می‌شود. این پوشش از روی باعث مقاومت بالای پروفیل در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی شده؛ به عبارت دیگر، می‌توان گفت که پروفیل گالوانیزه دارای پوشش ضد خوردگی است که باعث افزایش عمر مفید و کارایی آن می‌شود. این نوع پروفیل از پراستفاده‌ترین پروفیل‌های صنعتی در ساختمان‌سازی به شمار رفته و در ساخت قاب‌های ساختمان، سقف، دیوار و درب‌ها استفاده می‌شود.
  • استیل: مدل نبشی و تسمه‌ای را که در ادامه بررسی خواهیم کرد، از انواع رایج پروفیل‌های استیل به شمار می‌روند. مزیت بزرگ استیل در مقایسه با سایر انواع پروفیل در ضدزنگ بودن آن است که این ویژگی به علت وجود کروم با درصد بالا در این پروفیل‌ها وجود دارد.
  • پروفیل کامپوزیتی: پروفیل کامپوزیتی کم‌تر از مواردی که تا به اینجا بررسی کردیم رایج است. این مدل پروفیل با دارا بودن وزن بسیار کم، دوام و مقاومت بالایی در مقابل خوردگی‌ها و ارتعاشات دارد و همچنین از نظر قیمتی هم به‌صرفه است. با وجود این ویژگی‌های مناسب، دلیل اصلی کم کاربرد بودن پروفیل‌های کامپوزیتی این است که شما نمی‌توانید این مدل پروفیل‌ها را چندان سوراخ‌کاری کنید. همچنین لازم به ذکر است، تنوع چندانی میان پروفیل‌های کامپوزیتی از نظر سطح مقطع دیده نمی‌شود. سطح مقطع پروفیل‌های کامپوزیتی شکل‌های متفاوتی همچون C، L، I، H، U، Z و T دارد. 

انواع پروفیل ساختمانی

انواع پروفیل ساختمانی از نظر نوع دهانه

یکی از موضوعات بسیار مهم در بکارگیری پروفیل ساختمانی، فاصله بین دو دهانه است. به صورت کلی، پروفیل‌ها از این نظر به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از دهانه‌بسته و دهانه‌باز.
پروفیل دهانه‌بسته پروفیلی است که به شکل کامل از هر طرف بسته بوده و هیچ لبه بازی نداشته باشد. در فرایند ساخت این محصول، شاهد عبور دادن قطعه‌ای با دمای بالا از یک حفره با قطر مشخص هستیم. شکل‌دهی پروفیل بسته طبق شکل حفره صورت می‌گیرد.

پروفیل دهانه باز نوع دیگر و رایج‌تری از انواع پروفیل ساختمانی است و همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، دهانه‌های این پروفیل‌ها به شکل باز است. قیمت این پروفایل‌ها نسبت به نمونه قبلی، به‌دلیل پایین‌تر بودن وزنی که دارد کم‌تر است. از نمونه‌های رایج پروفیل‌ باز می‌توان به تیرآهن، نبشی، میلگرد، ناودانی و تسمه اشاره کرد. 

انواع پروفیل ساختمانی از نظر وزن

پروفیل‌ها از لحاظ وزن نیز دارای مدل‌های متنوعی هستند و در دو گروه سنگین و سبک قرار می‌گیرند. ضخامت پروفیل‌های سنگین چیزی در حدود یک و نیم میلی‌متر و یا بیشتر است که ساخت آن‌ها در دو گروه ساختمانی و صنعتی صورت می‌گیرد. این پروفیل‌ها معمولا به‌شکل مستطیلی و مربعی به بازار عرضه می‌شوند. از دیگر پروفیل‌ها از نظر وزن می‌توان به نوع سبک اشاره کرد که ضخامت آن به ۴/۰ تا ۵/۱ میلی‌متر بوده و به روش نورد سرد تولید می‌شوند.

انواع پروفیل ساختمانی از نظر شکل و فرم

پیشتر به شکل خلاصه به برخی از فرم‌های پروفیل ساختمانی اشاره کردیم. این پروفیل‌ها برای گستردگی کاربرد، در انواع مختلفی از نظر شکل ظاهری ساخته می‌شوند تا بتوانند نیازهای مصرف‌کننده را برآورده کنند. لازم به ذکر است که اشکال هندسی‌ای که پروفیل‌های ساختمانی را بر اساس آن‌ها می‌سازند، به شکلی دارای استانداردهای مشخصی هستند تا از نظر فیزیکی بتوانند بالاترین مقاومت ممکن را داشته باشند. برخی از انواع پروفیل ساختمانی بر اساس شکل ظاهری به شرح زیر است:

  • پروفیل L شکل: مقاطع فولادی نبشی به شکل L انگلیسی بوده و در اکثر بخش‌های یک ساختمان کاربرد دارند. لازم به ذکر است که ابعاد بال در این محصولات متغیر است و کاربرد دقیق این محصول به همین ابعاد متغیر بستگی دارد.
  • تیرآهن: بدون شک درباره تیرآهن‌ها به‌طور مختصر اطلاعاتی دارید؛ جالب است بدانید که این مقطع فولادی در واقع نوعی پروفیل فلزی به‌حساب می‌آید. 
  • پروفیل ناودانی: این نوع پروفیل ساختمانی، به دو شکل مشبک و ساده ساخته می‌شود و کاربرد زیادی در ساخت درب، پنجره و ناودان ساختمان‌ها دارد.
  • مدل قوطی: دسته‌ای دیگر از پروفیل‌ها با دارا بودن شکل ظاهری‌ مربع یا مستطیل، به قوطی مشهور هستند. قوطی‌های فولادی باتوجه‌به نوع کاربرد (مانند مدل مبلی) و جنس ورق (مانند گالوانیزه)، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین کاربرد قوطی فولادی در ساختمان در مقاوم‌سازی ستون‌ها است. پروفیل مربعی و پروفیل مستطیلی از انواع پروفیل قوطی به شمار می‌روند.
  • مدل سپری T: این نوع پروفیل در ساخت خرپا کاربرد دارد و از این رو می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین انواع پروفیل ساختمانی دانست؛ دلیل محدودیت کاربرد این نوع پروفیل، پایین‌ بودن مقاومت خمشی است که نه به‌خاطر جنس، بلکه به‌خاطر شکل و فرم این محصول این مشکل وجود دارد. 
  • مدل آبرو: همانطور که از نام این محصول می‌توان حدس زد، به جهت انتقال آب ناشی از باران مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این مدل پروفیل، آب برف و باران به‌خوبی از سقف ساختمان منتقل شده و آب گرفتگی بر روی سقف رخ نمی‌دهد.  از آنجا پروفیل آبرو با آب برف و باران در تماس بوده و به همین علت، در ساخت آن ورق‌های فولادی گالوانیزه به‌کار رفته تا خوردگی و زنگ‌زدگی رخ ندهد.
  • مدل تسمه‌ای: ساخت پروفیل تسمه غالباً با عرضی کم‌تر از ۱۶۰ میلی‌متر صورت می‌گیرد و با علامت اختصاری PL ارائه می‌شوند. اعدادی که در نقشه سازه‌ها بعد از این علامت نشان داده می‌شوند در واقع اشاره به طول، عرض و ضخامت تسمه دارند. تسمه‌های فولادی جدای از اینکه در زمینه ساخت سازه نقش دارند، در تولید گاردریل و سازه‌های فلزی هم کاربرد دارند.
  • مدل نبشی: ساخت این مدل از مقاطع فولادی در دو مدل بال مساوی و بال نامساوی انجام می‌گیرد. در نقشه‌های ساختمانی، پروفیل نبشی را با نماد L نشان می‌دهند. 

همچنین از دیگر انواع پروفیل ساختمانی که کم‌تر از نمونه‌های مذکور رایج هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سپر آهنی
  • کلاهی
  • کلاهی بس
  • پروفیل قوطی
  • کرکره‌ای
  • لنگه دری

انواع پروفیل ساختمانی از نظر شکل ابعاد

ابعاد پروفیل فلزی به فاکتورهای مختلف، مانند شکل ظاهری پروفیل‌ها و نوع و جنس بستگی دارد و از این رو، تنوع بسیار زیادی از این نظر برای این محصولات را شاهد هستیم. اما به صورت کلی، یک‌سری ابعاد استاندارد برای تولید پروفیل ساختمانی وجود دارند که در ادامه بررسی شده‌اند.

  • پروفیل ۱۰ در۱۰ با ضخامت ۲ میلی متر
  • پروفیل ۲۰ در۲۰ با ضخامت ۲ میلی متر
  • پروفیل ۳۰ × ۳۰ با ضخامت ۲ و ۲/۵ میلی متر
  • پروفیل ۴۰ × ۴۰ با ضخامت ۲ و ۲/۵ میلی متر
  • پروفیل ۵۰ × ۵۰ با ضخامت ۲ و ۲/۵ و ۳ میلی متر

البته که بر اساس ساختار و شکل و فرم این محصول، می‌توان ابعاد مختلف دیگری را نیز برای این محصول پیدا کرد.

پروفیل ساختمانی

کاربردهای پروفیل صنعتی در ساختمان

تا به اینجا بارها به پرکاربرد بودن پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌سازی اشاره کردیم اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توان گفت که تقریبا در تمام بخش‌های یک ساختمان، به نحوی از پروفیل‌ها استفاده می‌شود! از فونداسیون گرفته تا اجزای کوچک مانند درب‌ها و پنجره‌ها همگی از خواص فنی این محصول بی‌نظیر بهره برده‌اند و به لطف همین پروفیل‌های ساختمانی است که امروزه ساختمان‌ها تا به این حد سبک‌تر و مقاوم‌تر ساخته می‌شوند. برخی از رایج‌ترین کاربردهای پروفیل ساختمانی عبارت‌اند از:

  • ساخت ناودانی‌های کوچک
  • ساخت چهارچوب درب و پنجره
  • ساخت و تولید نرده‌های فلزی
  • ساخت نرده‌های فلزی راه پله‌ها
  • ساخت درب و پنجره‌های آلومینیومی
  • ساخت کرکره برقی مناسب مغازه‌ها
  • ساخت ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها
  • پوشش سقف سوله‌ها و سالن‌های ورزشی

لازم به‌ذکر است که در استفاده از پروفیل ساختمانی، هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و هر زمان که نیاز به یک مقطع فولادی سبک، مطمئن و مقاوم داشتید، می‌توانید از این محصول استفاده کنید.

مزایا استفاده از پروفیل ساختمانی

بسیاری از انواع پروفیل‌های ساختمانی محصولات نسبتا جدیدی هستند و بدون شک جایگزین‌های قدیمی‌تری دارند. از این رو باید بررسی کرد که چه دلایلی باعث شده‌اند تا پروفیل ساختمانی بسیار رایج‌تر از جایگزین‌های خود شود؟ برخی دلایل که در واقع مزایای این محصول هستند عبارتند از:

  • وزن پایین
  • مقاومت بالا
  • قیمت مناسب
  • برش‌پذیری ساده
  • شکل‌پذیری دقیق و راحت

همچنین خوشبختانه ‌این محصول به شکل گسترده‌ای در داخل کشور تولید می‌شود و به‌سادگی می‌توانید به انواع مختلف پروفیل ساختمانی دسترسی داشته باشید.

نکات مهم در خرید پروفیل ساختمانی

همانطور که پیشتر گفته شد، پروفیل ساختمانی در بخش‌های مختلف یک ساختمان کاربرد دارد و با توجه به همین موضوع، باید نکات برخی نکات را در خرید این محصول در نظر داشته باشید. مهم‌ترین موضوع، شناخت انواع مختلف پروفیل ساختمانی است که تا به اینجا تلاش کردیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم؛ اما علاوه بر این، موارد دیگر در اداره بررسی شده‌اند.

اولین و مهم‌ترین موضوعی که در خرید پروفیل ساختمانی در نظر داشته باشید، توجه به برند تولیدکننده است. برندهای خارجی زیادی در ایران وجود دارند اما اغلب برندهای موجود در بازار، داخلی هستند چرا که این محصول به شکل گسترده‌ای در ایران تولید می‌شود. برای اینکه بتوانید از اصالت محصول مطمئن باشید، دو موضوع مهم است؛ در ابتدا باید به پلاک شناسنامه محصول روی پروفیل‌ها توجه داشته باشید و همچنین از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

موضوع دوم ابعاد پروفیل است. برای اینکه بتوانید پروفیل‌هایی را متناسب با نیازهای خود تهیه کنید، بسیار مهم است که باید محصولات را با جدول اشتال و نیازهای خود مقایسه کنید. این موضوع به دلیل تاثیرگذاری مستقیم روی قیمت پروفیل ساختمانی، اهمیت بسیار بالا دارد. همچنین مطابقت وزن پروفیل ساختمانی با جدول استاندارد وزن برای اطمینان از رعایت استانداردهای تولید نیز بسیار حائز اهمیت است. بدین منظور باید از جدول اشتال که در آن وزن پروفیل بر اساس ابعاد (طول و ضخامت) تخمین زده شده است، استفاده کرد.

کسب اطمینان از به‌روز بودن و مناسب بودن محصول نیز اهمیت بالایی دارد. برای اینکه بتوانید از قیمت محصولات مد نظر خود مطمئن شوید، بهترین راهکار این است که از مراجع آنلاین معتبر، برای استعلام قیمت پروفیل ساختمانی استفاده کنید.
اینکه بتوانید درباره پروفیل ساختمانی اطلاعات کاملی داشته باشید، نیاز به تخصص کامل در زمینه صنعت آهن دارید و در غیر این صورت، توصیه می‌شود که یا از افراد متخصص مشاوره دریافت کنید و یا اینکه از فروشگاه‌هایی اقدام کنید که خدمات مشاوره رایگان فروش ارائه می‌کنند.

کاربردهای پروفیل صنعتی در ساختمان

برخی از بزرگترین تولید کنندگان پروفیل ساختمانی در ایران

همانطور که پیشتر گفته شد، برندهای زیادی در ایران به تولید پروفیل ساختمانی و صنعتی مشغول هستند و برای اینکه بتوانید خرید بهتری داشته باشید، باید محصولات و شرایط برندهای مختلف را بررسی کنید. با توجه به این موضوع، برخی از بهترین و بزرگ‌ترین تولید کنندگان پروفیل فلزی در کشور را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

  • کارخانه نورد لوله یاران
  • شرکت جهان پروفیل پارس
  • شرکت لوله و پروفیل صابری
  • پیشرو صنعت نفت آسیا
  • پروفیل صدرا از تولیدکنندگان پروفیل
  • شرکت تعاونی فولاد علویجه از تولیدکنندگان پروفیل
  • گروه صنعتی تهران شرق از دیگر تولیدکنندگان پروفیل

بدون شک محصولات هر برند دارای تفاوت‌های جزئی و مشخصی بوده و از نظر کیفیتی هم متفاوت هستند و توصیه می‌شود که پیش از خرید، کاتالوگ محصولات و اطلاعات ارائه شده توسط تولیدکننده را بررسی کنید. 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی، مانند هر نوع دیگری از مقاطع فولادی، علاوه بر بازار داخل، از بازار بین‌المللی نیز تاثیر می‌گیرند. از این رو مواردی مانند نرخ ارز، تغییر قیمت جهانی انواع فلزات، نوسانات بازار، تورم و بسیاری موارد دیگر بر روی قیمت پروفیل فلزی تاثیرگذار هستند. توجه داشته باشید که قیمت این محصول می‌تواند به شکل روزانه دچار تغییر شود؛ از این رو، همانطور که پیشتر گفته شد توصیه می‌شود، پیش از خرید از مراجع معتبر و به‌روز استعلام قیمت بگیرید.

خرید پروفیل ساختمانی با بهترین قیمت

نه‌تنها در خرید پروفیل ساختمانی، بلکه برای خرید هر نوع از مقاطع فلزی نیاز است تا به اعتبار فروشنده دقت کنید، چرا که در خرید محصول از فروشندگان نامعتبر، امکان تهیه محصولات تقلبی و بی‌کیفیت وجود دارد. یکی از مراجع معتبر پیشنهادی برای خرید پروفیل ساختمانی، شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت است. در آیرومارت می‌توانید انواع مختلف پروفیل صنعتی تولید شده توسط برندهای معتبر فعال در کشور را با خدماتی نظیر مشاوره رایگان خرید و تهیه کنید.

برای استفاده از شرایط فروش ویژه آیرومارت و بررسی روز قیمت محصولات مختلف، از قیمت قوطی آهن گرفته تا سایر محصولات مشابه، تنها کافی است به سایت این مجموعه به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل کنید.

کد خبر: ۲۸۱٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha