۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
نفت ۱۰۰ دلاری می‌شود

نفت ۱۰۰ دلاری می‌شود

بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در معاملات روز جمعه که بازارها مشغول ارزیابی ریسک‌های ژئوپلیتیکی بودند، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش بازار، بهای معاملات نفت برنت با ۵۲ سنت معادل ۰.۵۷ درصد افزایش، در ۹۱ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت معادل ۰.۳۷ درصد افزایش، در ۸۶ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در معاملات روز پنج شنبه، در بالاترین حد از اکتبر بسته شده بودند.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هفته گذشته که تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، نگرانی بازار نسبت به احتمال محدودتر شدن عرضه را برانگیخت، بیش از چهار درصد رشد هفتگی ثبت کردند.

تحلیلگران بانک امریکا، هفته گذشته پیش‌بینی کردند قیمت نفت در تابستان امسال، به ۹۵ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. بانک امریکا پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۴ را به ترتیب به ۸۶ دلار و ۸۱ دلار افزایش داد. این بانک انتظار دارد بهبود تقاضا، باعث شود بازار نفت جهانی در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، با حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه روبرو شود.

یک مقام ناتو، پنجشنبه گذشته گفت: حملات مداوم پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه، ممکن است بیش از ۱۵ درصد ظرفیت تولید سوخت را مختل کرده باشد و به تولید سوخت این کشور ضربه بزند.

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروفند، هفته گذشته، سیاست عرضه نفت خود را بدون تغییر نگه داشت و برخی کشورها را برای افزایش پایبندی به محدودیت عرضه، تحت فشار قرار داد.

دانیل هاینس و سونی کوماری، تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: اعمال سخت‌گیری بیشتر در مورد پایبندی به سهمیه‌ها، به کاهش بیشتر تولید در سه ماهه دوم منجر خواهد شد. چشم انداز بازار محدودتر، به کاهش ذخایر نفت در سه ماهه دوم منتهی می‌شود.

در این بین، داده‌های رسمی در روز جمعه نشان داد مشاغل جدید در آمریکا در مارس، افزایش بهتر از حد مطلوبی داشتند و همچنین دستمزدها هم افزایش مستمر را نشان دادند. افزایش ۳۰۳ هزار شغل در ماه میلادی گذشته، به احتمال قوی تقاضا برای نفت اشاره دارد، اما احتمالا، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا را که برای امسال پیش بینی شده است، به تاخیر می‌اندازد.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند: انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه اول، ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد کند.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی، تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی را هفته گذشته، برای سومین هفته متوالی کاهش دادند. تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز که معیاری برای ارزیابی تولید در ماه‌های آتی است، در هفته منتهی به پنجم آوریل، با یک حلقه کاهش، به ۶۲۰ حلقه رسید که پایین‌ترین رقم از اوایل فوریه تاکنون است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک خود برای مشتریان در آسیا و مدیترانه در ماه مه را بالا برد. قیمت فروش گرید عرب لایت برای خریداران آسیایی، دو دلار بالاتر از میانگین قیمت نفت عمان/دوبی تعییت شد و نسبت به قیمت آوریل، ۳۰ سنت افزایش داشت. قیمت این گرید برای خریداران در مدیترانه، ۱۰ سنت ارزانتر از قیمت نفت برنت بود و این تخفیف، ۱۰ سنت نسبت به آوریل، کاهش داشت.

کد خبر: ۲۸۱٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha