۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
پرونده آمریکا علیه فعالیت هواوی در ایران به محاکمه کشیده می‌شود

پرونده آمریکا علیه فعالیت هواوی در ایران به محاکمه کشیده می‌شود

پرونده کیفری طولانی مدت وزارت دادگستری آمریکا علیه هواوی که یکی از اتهامات آن، گمراه کردن بانک‌ها درباره فعالیت این شرکت در ایران است، به محاکمه در ژانویه سال ۲۰۲۶ می‌انجامد.

به گزارش بازار، در کنفرانس اعلام وضعیت که پنج شنبه گذشته در بروکلین نیویورک برگزار شد، الکساندر سولومون، دستیار دادستان به ان دونلی، قاضی منطقه‌ای آمریکا گفت: مذاکرات برای حل و فصل این اتهامات، به بن‌بست رسیده است. ما معتقدیم که بهتر است برنامه ریزی برای تاریخ محاکمه، انجام شود.

قاضی گفت: تصور می‌کند تاریخ مناسب برای آغاز محاکمه، ژانویه سال ۲۰۲۶ است.

این پرونده که مدت‌ها روابط میان آمریکا و چین را تیره کرد، در سال ۲۰۱۸ با کیفرخواستی آغاز شد که باعث دستگیری منگ وانژو، مدیر مالی هواوی در ونکوور کانادا، بنا بر اعلان حکم دستگیری از سوی آمریکا شد.

در راستای توافقی در سال ۲۰۲۱، اتهامات علیه منگ که دختر موسس هواوی است، باطل شد. اما پرونده گسترده علیه هواوی، معلق است و این شرکت، اتهامات را نپذیرفته است.

دوگلاس اکسل، وکیل هواوی اعلام کرد این کشور خواستار تفکیک این پرونده و جدا کردن اتهامات کلاهبرداری بانکی از سرقت اسرار تجاری است. اما دولت آمریکا مخالف تفکیک اتهامات بوده و می‌گوید این اتهامات، مرتبط هستند.

هواوی در سال ۲۰۱۸، در زمینه اتهامات کلاهبرداری بانکی به دلیل گمراه کردن بانک اچ اس بی سی و سایر بانک‌ها درباره فعالیت در ایران که تحت تحریم‌های آمریکا است، متهم شد.

وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۰، اتهامات بیشتری به این پرونده افزود که شامل توطئه هواوی برای سرقت اسرار محرمانه از شش شرکت فناوری آمریکایی و کمک به ایران بود.

منگ در سپتامبر سال ۲۰۲۱، با دادستان‌های آمریکایی وارد توافقی شد که بر اساس آن، تصدیق کرد اظهارات نادرستی درباره فعالیت تجاری هواوی در ایران داشته است. پس از یک جلسه مجازی غیرمعمول، وی اجازه یافت خاک کانادا را به مقصد چین ترک کند و اندکی بعد، چین، دو کانادایی زندانی را آزاد کرد و دو آمریکایی که اجازه نداشتند خاک این کشور را ترک کنند، اجازه یافتند از چین خارج شوند.

آمریکا از سال ۲۰۱۹، دسترسی هواوی به فناوری آمریکایی را محدود کرده و این شرکت را به فعالیت‌های ضد امنیت ملی آمریکا متهم کرده، اما این اتهامات از سوی هواوی رد شده است.

بر اساس گزارش رویترز، هواوی در سال ۲۰۲۳، سریعترین رشد را در چهار سال اخیر گزارش کرد و بخش مصرفی و درآمد این شرکت از کسب و کارهای جدیدی مانند قطعات خودروی هوشمند، به تسریع احیای این شرکت از محدودیت‌های آمریکا، کمک کرد.

کد خبر: ۲۸۱٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha