۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
انواع باتری یو پی اس و کاربرد آنها

انواع باتری یو پی اس و کاربرد آنها

سیستم های یو پی اس به ذخیره انرژی در باتری خود متکی هستند که می تواند به عنوان منبع انرژی پشتیبان برای دستگاه های متصل استفاده شود.

به گزارش بازار، سیستم های یو پی اس به ذخیره انرژی در باتری خود متکی هستند که می تواند به عنوان منبع انرژی پشتیبان برای دستگاه های متصل استفاده شود. در حالی که انواع مختلفی از دستگاه های UPS برای کاربردها وجود دارد، انواع مختلفی از باتری های UPS نیز وجود دارد.

زمانی که زمان تعویض باتری یو پی اس فرا می رسد، می خواهید باتری یو پی اس را دریافت کنید که مقدار مناسبی از انرژی پشتیبان را برای دستگاه های شما ارائه می دهد. انواع باتری های UPS به کاربرد، عمر مفید و بودجه شما بستگی دارد.

چرا باتری های یو پی اس حیاتی هستند؟

باتری ها عملکرد حیاتی یک سیستم UPS را تشکیل می دهند. هنگامی که برق اصلی وارد تاسیسات می شود، مقداری از برق به عنوان برق پشتیبان به باتری یو پی اس سرازیر می شود. بقیه جریان الکتریکی از طریق UPS به دستگاه های متصل منتقل می شود.

لحظه ای که نوسان برق یا خرابی رخ می دهد، یو پی اس از منبع تغذیه اصلی به باتری سوئیچ می کند. باتری جریان کافی برای کارکردن دستگاه ها را برای مدت کوتاهی فراهم می کند. این بازه زمانی ممکن است به شما امکان دهد فایل های ضروری را ذخیره کنید یا روی رایانه شخصی کار کنید یا انجام کارهای دیگر را با استفاده از دستگاه خاص به پایان برسانید. باتری یو پی اس همچنین ممکن است زمان کافی برای کشف منبع خرابی اصلی برق برای تعمیرات به شما بدهد.

هنگام خرید یک سیستم UPS، باید مطمئن شوید که می تواند بار دستگاه های متصل را تحمل کند. اگر یو پی اس خیلی کوچک باشد، دستگاه های متصل به سرعت از باتری پشتیبان برق می گیرند و به شما امکان می دهند منبع تغذیه اصلی را تعمیر کنید.

شما زمان کافی برای راه اندازی دستگاه ها برای خاموش شدن مناسب نخواهید داشت. محاسبه زمان اجرا و بارگذاری UPS به شما این امکان را می دهد که باتری پشتیبان مناسبی برای دستگاه های متصل خود داشته باشید.


 

انواع اصلی باتری های یو پی اس چیست؟

سه نوع اصلی باتری UPS عبارتند از VRLA، VLA و لیتیوم یون. یک یو پی اس به طور معمول دارای چندین سلول از همان باتری است که به صورت سری یا به صورت موازی در یک ردیف قرار گرفته اند تا حداکثر جریان را در حین بهینه سازی فضای داخل واحد UPS فراهم کنند.

VRLA

باتری‌های اسید سرب تنظیم‌شده با ارزش (VRLA) از فناوری نوترکیب اکسیژن استفاده می‌کنند که در آن هیدروژن تولید شده در هنگام شارژ/تخلیه با اکسیژن دوباره ترکیب می‌شود، همانطور که اکسیژن در صفحه مثبت ایجاد می‌شود، هیدروژن در صفحه منفی پخش می‌شود.

این نوع باتری برای جلوگیری از تجمع گاز هیدروژن که در طی فرآیند تخلیه/شارژ تولید می شود، هواکش می شود. این باتری ها هزینه کمتری دارند و آب بندی می شوند تا الکترولیت در صورت وارونگی نشت یا چکه نکند.

VLA

باتری های اسید سرب تهویه شده به سلول های سیل یا مرطوب نیز معروف هستند. آنها حاوی الکترولیت های اسیدی هستند که روی صفحات ضخیم سربی قرار می گیرند. این باتری ها نیاز به نگهداری بیشتری دارند اما طول عمر بیشتری دارند و نسبت به باتری های VRLA قابل اعتمادتر هستند.

لیتیوم یون

باتری‌های لیتیوم یون جدیدترین نوآوری باتری هستند زیرا سبک، کوچک و قدرتمند هستند. باتری ها برای کاربردهای سنگین مثل گوشی های موبایل، لپ تاپ ها و خودروهای الکتریکی استفاده می شوند.

لیتیوم یون نسبت به باتری های اسید سرب شارژ سریع تری دارد و برای نظارت بر دما، ولتاژ و نوسانات جریان به سیستم مدیریت باتری (BMS) متکی است.

نکاتی برای محاسبه زمان اجرا و بار UPS

برای تعیین بار و زمان اجرا، باید تمام دستگاه‌هایی را که به UPS متصل می‌شوند فهرست کنید. سپس برچسب هایی را که در پشت، زیر یا کنار دستگاه هایی که آمپر و ولتاژ دستگاه را دارند، بررسی کنید. عدد آمپر را بگیرید و در نرخ ولتاژ ضرب کنید.

این اندازه گیری ولت آمپر (VA) شما خواهد بود. اگر دستگاه به جای ولتاژ، وات را فهرست می کند، می توانید اندازه وات را گرفته و آن را بر ضریب توان تقسیم کنید تا اندازه گیری به ولت آمپر تبدیل شود.

اکنون می خواهید ولت آمپر را در تعداد تجهیزات ضرب کنید. این عمل زیرمجموعه های VA را به شما می دهد زیرا می خواهید جمع های فرعی را جمع کنید تا کل توان مورد نیاز خود را بدست آورید. در نهایت، این اندازه گیری را در ۱.۲ ضرب کنید.

هنگام محاسبه مدت زمانی که باتری در UPS باید به دستگاه‌های شما ارائه دهد، می‌خواهید رتبه باتری آمپر ساعت (Ah) را بگیرید و امتیاز را در رتبه‌بندی ولتاژ باتری ضرب کنید.

همچنین می توانید تعداد باتری ها و همچنین کارایی باتری را در این اندازه گیری ضرب کنید. پس از به دست آوردن یک کل، می توانید وات ها را بر این عدد تقسیم کنید. درک زمان پشتیبان‌گیری به شما این امکان را می‌دهد که بدانید پس از اینکه UPS به باتری منتقل شد، دستگاه‌های شما چقدر زمان دارند تا کار کنند.

مواردی که باید هنگام محاسبه زمان اجرا و بارگذاری UPS در نظر بگیرید

به خاطر داشته باشید که می توانید زمان اجرا را بر اساس تعداد باتری هایی که به عنوان ماژول به واحد UPS اضافه می کنید، افزایش دهید. با این حال، حتی با داشتن این باتری های اضافی، ظرفیت سیستم یو پی اس را افزایش نخواهید داد. شما فقط زمان بیشتری خواهید داشت تا دستگاه‌هایتان در هنگام خاموشی کار کنند.

همچنین، هنگامی که نیاز ولت آمپر را محاسبه کردید، می خواهید یک واحد UPS با رتبه ولت آمپر که همیشه بالاتر از این اندازه است انتخاب کنید.

ممکن است مجبور شوید زمان اجرا و اندازه‌گیری‌های بارگیری تجهیزات خود را هنگام ارتقاء دستگاه‌های متصل خود یا اضافه کردن دستگاه‌های بیشتر دوباره محاسبه کنید. سپس ممکن است مجبور شوید واحد یو پی اس خود را ارتقا دهید تا نیروی کافی برای تجهیزات جدید فراهم شود.

باتری های یو پی اس چقدر عمر می کنند؟

باتری های VLRA حداقل طول عمر ۵ ساله را دارند. باتری های VLA، زمانی که به خوبی نگهداری شوند، ممکن است تا ۲۰ سال دوام بیاورند (عمر متناسب). باتری های لیتیوم یونی حدود ۸ تا ۱۰ سال عمر می کنند.

به خاطر داشته باشید که عمر مفید باتری یو پی اس ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله نگهداری ضعیف، آسیب دیدگی یا نوسان دمای اتاق کوتاه شود.

کد خبر: ۲۸۱٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha