۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷
تورم نقطه به نقطه تولید یک چهارم شد| نفس راحت تولید از تورم در ۱۴۰۲

تورم نقطه به نقطه تولید یک چهارم شد| نفس راحت تولید از تورم در ۱۴۰۲

نرخ تورم تولید در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته به طوری که تورم نقطه به نقطه که در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۱۰۳.۱ درصد رسیده بود، در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۲۴.۵ درصد رسید.

به گزارش بازار، محمدرضا فرزین به تازگی در گفت و گویی با تشریح بسته سیاستی «تثبیت اقتصادی» که بانک مرکزی از دی ماه ۱۴۰۱ تا کنون اجرا کرده، به آثار این سیاست در حوزه‌های مختلف از جمله تورم تولیدکننده اشاره و آخرین ارقام این شاخص را ارائه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در تشریح روند تورم تولیدکننده در سال گذشته گفت: بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده از ۴۰.۷ درصد در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با ۱۶.۲ درصد کاهش به ۲۴.۵ درصد در پایان این سال رسید و نرخ تورم دوازده ماهه شاخص بهای تولیدکننده هم با ۵.۱ درصد کاهش از ۳۷.۳ درصد در ابتدای سال گذشته به ۳۲.۶ درصد در پایان سال رسید.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد تورم تولید در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به رکوردهای تاریخی و بی سابقه ای رسید تا جایی که برای اولین بار در تاریخ، بخش تولید تورم سه رقمی را تجربه کرد. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اردیبهشت ۱۴۰۰ به قله تاریخی ۱۰۳.۱ درصد رسید. همچنین تورم سالانه تولیدکننده هم در شهریور همان سال به رقم بی سابقه ۸۲.۶ درصد افزایش یافت. در ادبیات رایج علم اقتصاد، تورم تولیدکننده پس از مدتی وقفه تاثیر مستقیمی بر تورم مصرف کننده دارد؛ چرا که هرگونه تحول در قیمت مواد اولیه تولید، پس از تولید محصول و ورود آن به بازار مصرف، به مصرف کننده نهایی منتقل شده و اثر خود را بر تورم مصرف کننده منتقل می کند. بر همین اساس، افزایش شدید تورم تولید پس از چند ماه باعث افزایش تورم مصرف و همچنین کاهش تورم تولید، پس از چند ماه به کاهش تورم مصرف می‌انجامد.

جدیدترین آمارهای اعلامی رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به کمتر از یک چهارم قله تاریخی اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین تورم سالانه از شهریور ۱۴۰۰ تا کنون کاهش حدود ۶۰ واحد درصدی داشته است.

واکاوی اظهارات فرزین، سیاست بانک مرکزی برای کاهش تورم تولید را مشخص می کند. اجرای سیاست تثبیت با هدف «پیش بینی پذیر کردن اقتصاد»، سیاستی است که بانک مرکزی طی حدود ۱۵ ماه اخیر اتخاذ کرده است. محورهای سه گانه این سیاست طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، «کنترل و مدیریت نقدینگی»، «تقویت تنظیم‌گری و حکمرانی بانک مرکزی بر بازار ارز»، و «ارتقای سطح تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی» است.

رئیس کل بانک مرکزی پس از اعلام اهداف و برنامه‌های بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳، در تشریح چشم انداز تورم سال جاری هم گفت: انتظار می‌رود با استمرار سیاست‌ها و اقدامات انجام گرفته در راستای مهار و کنترل تورم، کاهش نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۲۸۱٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 0
      چرا الکی میگید من رفتم پیاز بخرم کیلویی ۳۰هزار
      • ناشناس IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
        0 0
        منم رفتم طلا خریدم پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ گرمی ۳۷۵۰