۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
تسریع چرخش چین به سوی جنوب جهانی| ۳ ابتکار چین برای تعامل با کشورهای در حال توسعه
بازار گزارش می دهد؛

تسریع چرخش چین به سوی جنوب جهانی| ۳ ابتکار چین برای تعامل با کشورهای در حال توسعه

پکن به‌طور فزاینده‌ای دست به یک چرخش فعالانه زده است تا به جای غرب، توسعه روابط با جنوب جهانی را مرکز استراتژی ژئوپلیتیک خود قرار دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: چین در سال ۲۰۲۴ با تمرکز ویژه بر کشورهای در حال توسعه در خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای مرکزی به طور قابل توجهی در حال گسترش توجه خود به حضور اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی در جنوب جهانی است؛ در حالی که این موضوع دارای پیامدهای ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک نزدیک و میان مدت مهمی خواهد بود و خطوط گسل جدیدی بین کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای پیشرفته غرب جهانی ایجاد خواهد کرد.

زمینه روابط چین با ایالات متحده و جهان غرب _ از جمله اتحادیه اروپا و استرالیا_در سال های اخیر به شدت بدتر شده است. اگرچه پکن تلاش هایی را برای احیای روابط با این کشورها انجام داده، اما این تلاش ها با موفقیت محدودی روبرو شده است. کنترل‌های فن‌آوری و موانع اقتصادی همچنان در حال گسترش هستند، زیرا جدایی تدریجی اما اساسی با جهان غرب ادامه یافته است. بنابراین، پکن به‌طور فزاینده‌ای دست به چرخش فعالانه زده است تا به جای غرب، توسعه روابط با جنوب جهانی را مرکز استراتژی ژئوپلیتیک خود قرار دهد.

هدف این استراتژی دسترسی ایمن به مواد خام، توسعه بازارهای جدید، جلب حمایت سیاسی و تقویت نفوذ دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی چین در صحنه جهانی است. چندین ابتکار چین و پیشرفت‌های دیپلماتیک، زمینه را برای موارد بیشتری در این زمینه در سال ۲۰۲۴ فراهم کرده است، در حالی که این موارد شامل عرضه سه طرح جدید چینی با هدف قرار دادن جنوب جهانی است:

ابتکار توسعه جهانی در سال ۲۰۲۱، ابتکار امنیت جهانی در سال ۲۰۲۲ و ابتکار تمدن جهانی در سال ۲۰۲۳

ابتکار توسعه جهانی در سال ۲۰۲۱، ابتکار امنیت جهانی در سال ۲۰۲۲ و ابتکار تمدن جهانی در سال ۲۰۲۳ یک چارچوب توسعه و سیاستی را ایجاد می کنند که پکن معتقد است در میان کشورهای در حال توسعه که به دنبال دستیابی به جهانی عادلانه تر و با ثبات تر هستند، طنین انداز خواهد شد

این ابتکارات یک چارچوب توسعه و سیاستی را ایجاد می کنند که پکن معتقد است در میان کشورهای در حال توسعه که به دنبال دستیابی به جهانی عادلانه تر و با ثبات تر هستند، طنین انداز خواهد شد. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۳، چین با موفقیت در برقراری و از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان که مدت ها به حالت تعلیق درآمده بود، وساطت کرد و همچنین، اولین اجلاس چین و آسیای مرکزی را برگزار و بر گسترش گروه بریکس برای پذیرش آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات نظارت کرد. این کشور همچنین، سومین مجمع کمربند_ جاده را تشکیل داد که رهبران ارشد بیش از ۹۰ کشور، عمدتاً از جنوب جهانی را به خود جذب کرد.

انتظارت سال ۲۰۲۴

• ابتکار جدید توسعه جهانی چین (که در واکنش به بیماری همه‌گیر، امنیت غذایی و اقتصاد دیجیتال ارائه شد)، ابتکار امنیت جهانی در سال ۲۰۲۲ و ابتکار تمدن جهانی در سال ۲۰۲۳، مشخصات و منابع بیشتری برای فعالیت در جنوب جهانی، از جمله میلیاردها دلار کمک توسعه برای کشورهای آفریقایی تحت ابتکار توسعه جهانی چین به دست خواهند آورد.

مجمع همکاری چین و آفریقا که هر سه سال یکبار برگزار می شود و قرار است در سال ۲۰۲۴ در پکن تشکیل شود، به کانون اصلی تعامل سریع چین با جنوب جهانی تبدیل خواهد شد

• مجمع همکاری چین و آفریقا که هر سه سال یکبار برگزار می شود و قرار است در سال ۲۰۲۴ در پکن تشکیل شود، به کانون اصلی تعامل سریع چین با جنوب جهانی تبدیل خواهد شد.

• در اجلاس بریکس ۲۰۲۴ که به میزبانی روسیه برگزار شد، چین از پذیرش چندین کشور دیگر در این سازمان حمایت کرد و بیش از ۳۰ کشور از جمله الجزایر، بولیوی، کوبا، اندونزی و قزاقستان برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده اند.

• پکن برای درج زبانی و همسویی با اهداف ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی و اهداف آن برای تبدیل حکومت جهانی به جلسات و اسناد آتی سازمان ملل متحد، از جمله «اجلاس سران برای آینده» در سپتامبر ۲۰۲۴ سخت تحت فشار قرار خواهد داد.

• چین به طور قابل توجهی حضور عملیاتی نیروهای نظامی و پلیس خود را در جنوب جهانی، از جمله از طریق برنامه های آموزشی و ترتیبات پایگاه جدید، گسترش خواهد داد.

گفتنی است؛ جنوب جهانی (به انگلیسی: global south) اصطلاحی است به کار رفته در مطالعات فراملیتی و پسااستعماری، برای اشاره به آنچه که ممکن است «جهان سوم» نامیده می‌شود (یعنی آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای درحال‌توسعه در آسیا) که شامل «کشورهای درحال‌توسعه» و «کشورهای کمتر توسعه‌یافته» و «مناطق کمتر توسعه یافته» است. همچنین می‌تواند شامل مناطق فقیرتر «جنوبی» کشورهای ثروتمند «شمالی» باشد. جهان جنوب مفهومی گسترده‌تر از «استعاره برای کشورهای توسعه نیافته» است.

کد خبر: ۲۸۱٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha