۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
اولین حضور ایران به عنوان عضو صاحب رای در نشست دبیران شورای امنیت شانگهای

اولین حضور ایران به عنوان عضو صاحب رای در نشست دبیران شورای امنیت شانگهای

علی اکبر احمدیان، نماینده‌ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نخستین حضور ایران در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو پیمان شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان شرکت کرد.

به گزارش بازار، بعد از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای این نخستین حضور دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی در چنین اجلاسی به شمار می رود .

احمدیان در روز دوم حضور خود در قزاقستان با وزیر امنیت عمومی چین دیدار و در خصوص راه‌های اجرای بهتر سند راهبردی ۲۵ ساله بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات طرف چینی با محکومیت مجدد حمله‌ تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه این اقدام را نقض حاکمیت سوریه نیز برشمرد و با راهبردی دانستن روابط دو کشور و داشتن اهداف، آرمان‌ها و تهدیدهای مشترک، بر تقویت هماهنگی و همکاری دو کشور در عرصه‌های دو جانبه‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه استفاده‌ کاراتر از ظرفیت شانگهای تأکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین در دیدار با پاتروشف، همتای خود از روسیه از اقدام مسکو برای درخواست جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل در این باره قدردانی نمود و دبیر شورای امنیت روسیه نیز با ابراز همدردی نسبت به شهادت‌ تعدادی از مستشاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله‌ به‌ بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را به شدت‌ محکوم‌ کرد.

در ادامه دو طرف به‌ بحث در خصوص موضوعاتی مانند مبارزه‌ مشترک‌ با تروریسم، کمک شوراهای امنیت ملی دو کشور به‌ تسریع در پروژه‌های مختلف در دست اقدام دو طرف، از جمله‌ کریدور شمال جنوب، کمک به دولت سوریه برای تحکیم بیش از پیش حاکمیت خود بر سراسر قلمرو این کشور و سایر مسائل‌ مورد علاقه‌ی دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.

گفتنی است سازمان همکاری‌های شانگهای شامل کشورهایی از شرق و غرب و میانه قاره آسیا از جمله ، چین ، روسیه ، تاجیکستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، هند ، پاکستان و جمهوری اسلامی ایران است و ایران از خرداد سال قبل پس از دو دهه از درخواست عضویت دائم و با عبور از یک پروسه طولانی ، به عضویت رسمی و دائم این سازمان منطقه‌ای مهم و اثرگذار درآمد و نشست اخیر دبیران شورای امنیت کشورهای عضو نیز که جزو مهمترین نشستهای این سازمان محسوب می‌شود ، اولین اجلاسی بود که ایران به عنوان عضو صاحب رای در آن شرکت کرد .

کد خبر: ۲۸۱٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha