۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
 حقوق ۳۶۵ روز کارگر ایرانی موتورسیکلت شد، آلمانی خودرو BMW!
رافور دو میلیارد و ۳۰۰، سانتافه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شد

حقوق ۳۶۵ روز کارگر ایرانی موتورسیکلت شد، آلمانی خودرو BMW!

حقوق یک سال کارگران ایرانی دیگر کفاف خرید یک دستگاه موتور سیکلت را هم نمی‌دهد. حال آنکه قیمت یک دستگاه بی. ام. دابلیو مدل ۳۳۰e که خرید آن برای دهک‌های بالای درآمدی هم رویاست، معادل حقوق سالانه یک آلمانی است.

بازار؛ گروه صنعت:این روزها که خریدن یک پراید به یک آرزو برای مردم تبدیل شدن، سوار شدن بر خودروهای خارجی را می‌توان رویایی دست نیافتی دانست. بر اساس آنچه اعلام شده در روزهای ویروس زده اقتصاد ایران سانتافه چیزی حدود یک میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان و رافور دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت‌هایی که به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو التهابات بازار ارز و انحصار در صنعت خودروسازی داخلی آنها را به اینجا رسانده است. در چنین شرایطی صحبت کردن در رابطه با قیمت بی. ‌ام. و و اینکه چند صدم درصد از جمعیت ایران قادر به خرید چنین خودرویی هستند، بیشتر شبیه شوخی است.

خودروسازان بزرگ جهانی برای برون رفت از وضعیت فعلی، اقساط فروش خود را افزایش و نرخ سود خریدهای مدت دار خود را به صفر رسانده است. حتی برخی آپشن های ویژه ای برای خرید خودرو قائل شدند. اما در ایران خودروسازان به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند

رکود در جهان، رونق در ایران
رکود جهانی ناشی از ویروس کرونا  دامن صنعت خودروسازی را هم گرفته است. هر روز آمار نگران کننده ای از کاهش فروش غول های خودروسازی جهان شنیده می شود. بر اساس آماری که به تازگی اعلام شده، فروش خودروسازان ژاپنی حدود ۳۸ درصد کمتر شده است. میزان فروش خودرو در آلمان بزرگترین بازار اروپا در ماه ژوئن تنها ۲۲۰ هزار دستگاه اعلام شده که از کاهش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال حکایت می‌کند.

شرایط بد اقتصادی و کاهش شدید فروش موجب شده که خودروسازی بی. ام. دابلیو آلمان، تصمیم نزدیک به ۶ هزار نفر از کارکنان خود بگیرد. شرکت نیسان هم از کاهش ۲۰ درصدی تولید جهانی این شرکت خبر داده است و برای بازگشت به سودآوری درصدد تعطیل کردن یکی از کارخانه‌های خود در شهر بارسلونای اسپانیا است که سه هزار کارگر دارد، است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید: درست در شرایطی که بسیاری از غول های بزرگ خودروسازی با شرایط ویژه باور نکردنی محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند و قیمت ها به شدت افت کرده است، قیمت خودرو در ایران مدام در حال افزایش است.

به گفته او، خودروسازان بزرگ جهانی برای برون رفت از وضعیت فعلی، اقساط فروش خود را افزایش و نرخ سود خریدهای مدت دار خود را به صفر رسانده است. حتی برخی آپشن های ویژه ای برای خرید خودرو قائل شدند که گارانتی مجانی تا ۱۰ هزار کیلومتر، تعویض رایگان لوازم مصرفی مثل از جمله این موارد است. اما در ایران خودروسازان به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند.

در روزهای گذشته بازار خودرو های خارجی کاملا قفل شده و به هیچ عنوان خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود. آنگونه که آمارها نشان می دهد در کمتر از یک ماه گذشته بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کرده است

رکود مطلق در بازار لاکچری فروش‌ها
گرانی بازار ارز حالا بازار خودروهای لاکچری را هم به رکود فرو برده با این تفاوت که در ایران هم زمان با رکود قیمت ها نیاز مدام در حال افزایش است. مهدی دادفرما رئیس انجمن واردکنندگان خودرو قیمت های موجود در بازار را غیر واقعی و خارج از تصور می داند، در گفتگو با بازار گفت: در روزهای گذشته بازار خودرو کاملا قفل شده و به هیچ عنوان خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود. در خودروهای داخلی افزایش قیمت در حال انجام است و مردم هم در حد توان خود خریدهایی را انجام می‌دهند. اما بازارهای خودروهای خارجی به صورت صد درصدی در رکود به سر می‌برد.

قیمت تویوتای CHR از حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. سانتافه هم این روزها حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود این در حالی است که این خودرو تا همین چند هفته پیش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد. رافور از دیگر خودروهای خارجی محبوب در ایران است که این روزها حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرج روی دست خریداران خود می‌گذارد. برای میزان رشد قیمت خودروهای خارجی باید اشاره کنم که قیمت این خودرو در ماه‌های گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید: گرانی بازار کار را به جایی رسانده که دیگر کسی برای خودروهایی همچون بی. ام. و اتاق ۷ قیمتی تعیین نمی کند و کسی هم به سراغ خرید آن نمی رود.   به عنوان مثال این خودرو در حالی در بازار ایران بیش از ۵ میلیارد قیمت دارد که بالاترین قیمتی که این خودروها می توانند داشته باشند، ۴۰ هزار دلار است.

به گفته او، در حال حاضر رافور فول در بازار جهانی ۱۸ هزار دلار، هیوندای سانتافه ۱۶ هزار و تویوتای هیبریدی  فول CHR  حدود ۲۰ هزار دلار در بازار جهانی قیمت دارد.

البته قیمت ها در خودروهایی که یک یا دو سال از کارکرد آنها می گذرد، برای ایرانی ها به شدت باور نکردنی است. گشتی در سایت‌های قیمت گذاری خودرو نشان می‌دهد که بهترین خودروهای خارجی که دو سال از تاریخ تولید آنها سپری می شود، به قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار فروخته می‌شود. برای درک بهتر از ارزانی این خودروها  نسبت به سطح درآمدی باید گفت که حقوق یک فرانسوی معمولی معادل خرید دو دستگاه رافور صفر سال ۲۰۱۸ است.

قیمت تویوتای CHR از حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. سانتافه هم حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و  رافور  حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرج روی دست خریداران خود می‌گذارد

یک خودرو خارجی معمولی معادل حقوق ۱۲.۵ سال یک کارگر ایرانی
 بر اساس مصوبه شورای عالی دستمزد یک کارگر ساده در سال ۹۹ چیزی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. در واقع اگر بهای دلار را  ۲۱ هزار تومان در نظر بگیریم می‌توان ادعا کرد که کارگران ایرانی ماهانه چیزی حدود ۱۳۳ دلار درآمد دارد. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که اگر ماشین رشد تورم در ایران متوقف و کارگر تمام حقوق خود را پس انداز کند، بعد از ۱۵۰ ماه یا به عبارت ساده تر ۱۲.۵ سال بعد قادر به خرید یک خودروی خارجی ۲۰ هزار دلاری خواهد بود.

با حقوق یک سال در ایران موتور سیکلت بخرید در آلمان بی. ام. و ۳۳۰ e
اما در حالی یک سال حقوق پرداختی به کارگران ایرانی حتی کفاف خرید یک دستگاه موتورسیکلت را هم این روزها نمی دهند که آلمانی با درآمد یک ساله خود قادر به خرید خودرویی همچون بی. ام. و ۳۳۰e مدل ۲۰۲۰ هستند. بر اساس گزارشی که به تازگی در یکی از رسانه‌ها منتشر شده متوسط دریافتی در آلمان ماهانه بین ۳۹۰۰ تا ۴ هزار دلار است. در بریتانیا حداقل دستمزد ‌ماهانه چیزی حدود  ٢‌هزار و ۳۰۰ دلار است. حداقل درآمد ‌ماهانه در آمریکا ٢‌هزار و ٣٠٤ دلار و  حداقل دستمزد ماهانه فرانسوی‌ها ‌٢‌هزار و ٢٨١ دلار در ماه است.

درحالی درآمد سرانه یک کارگر در ایران کفاف خرید یک دستگاه موتورسیکلت را می دهد که متوسط حقوق دریافتی در کشوری همجون ترکیه معادل خرید یک دستگاه هیوندای اکسنت ۲۰۱۷ با ۱۲۰ هزار کیلومتر کارکرد است

در ترکیه همسایه غربی ایرانی که تشابه زیادی با کشور ما دارد، میانگین درآمد ماهانه عددی بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار  و درآمد سالانه  حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ دلار محاسبه شده است. با این سطح از درآمد یک متقاضی خودرو در بازار ترکیه می‌تواند یک هیوندای اکسنت مدل سال ۲۰۱۷  با کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر را خریداری کند.

در کره جنوبی نیز میانگین درآمد ماهانه رقمی ‌بین ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ دلار محاسبه شده و بر اساس این درآمد ماهانه، میانگین درآمد سالانه ۳۹ هزار دلار درنظر گرفته شده است. با میانگین درآمد ۳۹ هزار دلاری در سال می‌توان یک مرسدس بنز A۲۲۰ مدل ۲۰۲۰ با کارکرد صفر کیلومتر را در اختیار گرفت.

کد خبر: ۲۸٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha