۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
رشد ۲ برابری صادرات با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تحقق می‌یابد
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

رشد ۲ برابری صادرات با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تحقق می‌یابد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: با رفع موانع بخش کشاورزی پیش بینی می‌شود که ظرف ۴ تا ۵ سال آینده میزان صادرات به ۱۱۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش بازار، رضا نورانی، گفت: برنامه صادرات محصولات کشاورزی یک سال قبل در قوانین و مقررات باید ابلاغ شود تا مشکلات مازاد یا کاهش تولید سال های قبل و نابه سامانی تنظیم بازار را نداشته باشیم.

به گفته او، تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز به کشور مرتفع نشود، امکان ورود ارز به موقع برای محصولات فساد پذیر میوه و تره بار وجود ندارد و از طرفی هم امکان دپوی ارز برای صادرکنندگان وجود ندارد.

نورانی ادامه داد: با وجود نبود آمار و اطلاعات دقیق از میزان تولید، صادرات بی رویه مشکلاتی برای تنظیم بازار داخل ایجاد کرده است. لذا تشکل ها باید وارد مباحث صادراتی شوند تا مصرف کنندگان دچار مشکلات کمبود و گرانی نشوند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر اجتناب از اتخاذ عوارض خلق الساعه صادرات افزود: با توجه با شعار سال امیدواریم مسئولان دولتی نگاه ویژه ای بر تشکل ها داشته باشند تا در مسیر توسعه صادرات گام برداریم چراکه صدور عوارض خلق الساعه منجر به ایست های صادراتی می شود.

به گفته او، بنابر آمار سالانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که طبق اعلام فائو ۳۰ تا ۳۵ درصد این میزان هدر می رود، درحالیکه اگر میزان ضایعات تک رقمی شود، رشد صادرات ۲ برابر می شود.

نورانی گفت: اگر موانع بخش کشاورزی مرتفع شود، برآوردها حاکی از آن است که ظرف ۴ تا ۵ سال آینده میزان صادرات به ۱۱۰ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۲۸۰٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha