۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
کاهش ۶۸۰۰ هکتاری سطح زیر کشت محصولات تابستانه در قزوین
معاون سازمان جهاد قزوین خبر داد؛

کاهش ۶۸۰۰ هکتاری سطح زیر کشت محصولات تابستانه در قزوین

قزوین- راه‌انجام، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین از کاهش شش هزار و ۸۰۰ هکتاری سطح زیر کشت محصولات آبی تابستانه در این استان خبر داد.

علی راه‌انجام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از اجرای الگوی کشت در ۲۶۳ هزار هکتار از مزارع این استان خبر داد و گفت: از این میزان ۱۳۱ هزار و ۴۹۳ هکتار مزارع آبی و ۱۳۰ هزار و ۹۹۵ هکتار دیم است.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ابلاغی الگوی کشت در سال زراعی جاری شش هزار و ۸۰۰ هکتار از سطوح زیر کشت محصولات تابستانه آبی کاهش یافته که با کاهش این میزان سطح زیر کشت کاهش مصرف آب و صرفه جویی منابع آبی اتفاق خواهد افتاد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه اجرای طرح کنترل الگوی کشت در استان بسیار ضروری است، تصریح کرد: چرا که استان قزوین از حیث کم‌آبی و فرونشست اراضی در وضعیت خوبی قرار ندارد و این موضوع تعامل دستگاه‌های نظارتی و قضایی است تا از سوءاستفاده‌های احتمالی در جهت اجرای این طرح جلوگیری شود.

راه‌انجام ادامه داد: تغییر در شیوه کشت، کشت گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر مانند سورگوم، تریتیکاله، نخود علوفه‌ای، چغندر علوفه‌ای، خلر و ماشک، قصیل، گلرنگ، کینوا و احیای کشت کاملینا از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای الگوی کشت در سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه کشت محصولاتی همچون خربزه و هندوانه از برنامه الگویی کشت استان حذف شده است، گفت: بنابراین بایستی در جهت صرفه‌جویی در منابع آبی از کشت این‌گونه محصولات در استان جدا خودداری شود.

معاون تولیدات‌گیاهی جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: همچنین با توجه به ناترازی‌های برق به دلیل اینکه مزارع کشاورزی تاپایان خردادماه بایستی از آبیاری مناسب بهره‌مند باشند و از شرکت توزیع نیروی برق استان درخواست می‌شود، شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا قطعی و نوسان برق در مناطق استان به کشاورزی آسیبی وارد نشود.

کد خبر: ۲۸۰٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha