۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
بنزین۳ نرخی می شود؟ | وزارت نفت ابتدا باید زیر ساخت ها را فراهم می کرد| دولت مجاز به افزایش قیمت است
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

بنزین۳ نرخی می شود؟ | وزارت نفت ابتدا باید زیر ساخت ها را فراهم می کرد| دولت مجاز به افزایش قیمت است

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد افزایش قیمت بنزین در حوزه اختیارات دولت است، گفت: هیچ بحثی در مورد ۳ نرخی شدن بنزین در مجلس نداشتیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با اعلام خبر اجباری شدن استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت گیری، نگرانی در مورد افزایش قیمت بنزین هم بیشتر شده است. برخی این تصمیم را شروعی برای ۳ نرخی شدن بنزین می دانند. برخی هم از احتمال کاهش سهمیه سوخت خودروها خبر می دهند. اما ابهامات در مورد سرنوشت بنزین در کشور تنها محدود به مردم و جایگاه داران نمی شود و به نظر می رسد که بهارستان نشین ها هم خیلی در جریان تصمیم های وزارت نفت نیستند.

در این میان بسیاری ضمن ابراز بی اطلاعی از تصمیم وزارت نفت، هر گونه اظهار نظر در اینباره را به هفته آینده موکول کرده اند. برخی هم نمایندگان مجلس هم که حاضر به گفتگو شدند، اطلاعات دقیقی از برنامه دولت برای تغییر قیمت بنزین نداشتند.

زمان صدور کارت سوخت باید یک هفته باشد نه یک ماه

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تا این لحظه تصمیمی در مورد ۳ نرخی شدن یا افزایش قیمت بنزین در مجلس گرفته نشده است، به بازار گفت: تصمیم گیری در مورد تغییر قیمت بنزین در حوزه اختیارات دولت بوده و نیازی به مجوز مجلس ندارد. اما گرفتن چنین تصمیم بزرگی نیاز به همراهی بین تمامی دستگاه ها دارد.

این نماینده مردم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بخش درآمدهای دولت در لایحه بودجه تغییری از محل افزایش قیمت بنزین اعمال شده بود، گفت: تغییر زیادی در این بخش نداشتیم.

وزارت نفت ابتدا باید زمان صدور کارت سوخت را به یک هفته کاهش داده و بعد از آن اقدام به اجرای این مصوبه می کرد. اما متاسفانه این زیرساخت ها هنوز ایجاد نشده و فرآیند صدور کارت حدود یک ماه زمان می برد

او همچنین با اشاره به اینکه اجباری شدن استفاده از کارت سوخت مصوبه قانونی سال ۱۴۰۲ بوده که برای سال ۱۴۰۳ هم تمدید شده است، گفت: البته اجرای این مصوبه شرط هایی هم داشت که یکی از آنها ایجاد زیرساخت های لازم برای تسریع صدور کارت سوخت بود.

بیگی نژاد گفت: وزارت نفت ابتدا باید زمان صدور کارت سوخت را به یک هفته کاهش داده و بعد از آن اقدام به اجرای این مصوبه می کرد. اما متاسفانه این زیرساخت ها هنوز ایجاد نشده و فرآیند صدور کارت حدود یک ماه زمان می برد.

او ادامه داد: یعنی اول باید دوره تحویل کارت از سوی فراجا به یک هفته برسد و اگر این اتفاق افتاد وزارت نفت مکلف است به گونه‌ای تدبیر کند که ۹۵ درصد سوختگیری با کارت‌های سوخت شخصی انجام شود.

در اجرای برنامه ها باید پیوست رسانه ای جدی گرفته شود. به عنوان مثال قرار بر این بود که وزارت نفت مشخص کند تکلیف افرادی که سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و ۳ هزار تومانی خود را مصرف کردند، چیست.؟ باید اعلام می کرد که این افراد چگونه می توانند از کارت جایگاه دار استفاده کنند.؟ به عبارت دیگر باید برای تمامی مشکلات احتمالی راه کارهایی ارائه می کرد و به صورت کامل درمورد آنها اطلاع رسانی می شد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با انتقاد از شیوه های اطلاع رسانی وزارت نفت، ادامه داد: در اجرای برنامه ها باید پیوست رسانه ای جدی گرفته شود. به عنوان مثال قرار بر این بود که این وزارتخانه مشخص کند تکلیف افرادی که سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و ۳ هزار تومانی خود را مصرف کردند، چیست؟ باید اعلام می کرد که این افراد چگونه می توانند از کارت جایگاه دار استفاده کنند. به عبارت دیگر باید برای تمامی مشکلات احتمالی راه کارهایی ارائه می کرد و به صورت کامل درمورد آنها اطلاع رسانی می شد.

در این میان مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی البته اعلام کرده که این موضوع هیچ ارتباطی با افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه بنزین ندارد و مردم به هیچ عنوان نگران این مساله نباشند.

کد خبر: ۲۸۰٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha