۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
آیا معادن کوچک امسال تعطیل می شوند؟ | بالا بردن حقوق دولتی بخش معدن را زمین می زند
بازار گزارش می دهد؛

آیا معادن کوچک امسال تعطیل می شوند؟ | بالا بردن حقوق دولتی بخش معدن را زمین می زند

در حالیکه کارشناسان فرسودگی ماشین آلات معدنی و ممنوعیت واردات را مانع توسعه و شکوفایی بخش می دانند، فعالان این حوزه می گویند بالا بردن حقوق دولتی معدن را زمین می زند و موجب تعطیلی معادن کوچک می شود.

یاسمن بلوردی؛ بازار: بحث افزایش حقوق دولتی بخش معادن در حالی سال گذشته حواشی و انتقادات بسیاری را با خود به همراه داشت که پیش از این حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه سرب و روی در گفتگو با بازار در خصوص آنچه می توان برای بخش معدن کشور در سال جدید متصور شد گفت: با توجه به عوارضی که برای ماده معدنی بسته اند، افزایش بی رویه و غیر منطقی حقوق دولتی و تورمی که وجود دارد، مسائل و مشکلاتی که برای ارز وجود دارد ما سال ۱۴۰۳ را سال بسیاری بدی می دانیم و ممکن است بسیاری از واحدهای ما به تعطیلی کشیده شود.

این در شرایطی است که بخش معدن کشور با مسائل و چالش های بسیار دیگری نیز روبرو است به نحوی که ممنوعیت واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این بخش خود معضلی بزرگ محسوب می شود که امکان توسعه را از این بخش گرفته است.

چالش معدنکاران با فرسودگی ماشین آلات معدنی و بالا بردن حقوق دولتی

نادعلی اسماعیلی دهج یکی از کارشناسان و فعالان بخش معدن معتقد است این حوزه با چند مشکل عدیده از جمله فرسودگی ماشین آلات دست و پنجه نرم می کند که وزارت صمت بایستی به نوسازی کردن ماشین الات این بخش کمک کند.

اسماعیلی دهج با بیان اینکه مزاحمت های محلی و همچنین مزاحمت های ارگان ها و سازمان های مختلف از دیگر مشکلات این بخش است به خبرنگار بازار می گوید: در واقع ما همیشه از مزاحمت های منابع طبیعی و محیط زیست گلایه داشتیم و الان سازمان انرژی اتمی هم اضافه شده که باری روی بارهای دیگر بخش معدن و معدنکاران شده اند و انتظار داریم وزارت صمت برای رفع این مزاحمت ها با ما همکاری لازم را داشته باشد.

گفتنی است بسیاری از ارگان ها و سازمان ها در خصوص آسیب هایی که بخش معدن و معدنکارای به محیط زیست وارد می کند همواره منتقد هستند و از دیرباز این اختلاف نظر بین ارگان هایی همچون محیط زیست و معدنکاران وجود داشته و هیچ گاه به نتیجه ای نرسیده است.

این فعال بخش معدن می گوید: مشکل بعدی که به اصطلاح بخش معدن را زمین می زند بالا بردن حقوق دولتی بدون اساس فکر و مشورت با جامعه معدن کاری است. مساله اینجا است که قطعا با وضع چنین حقوق دولتی معادن کوچک همه تعطیل می شوند. این در حالی است که علاوه بر موارد نامبرده سازمان نظام مهندسی هم متاسفانه یکسری بارهای اضافی بر گُرده معدن و معدنکاران می گذارد که باید این فشارها را تعدیل کنند تا بتوانیم فعالیت کنیم.

الزام رفع ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در سال جدید

وی ادامه داد: از سوی دیگر بخش معدن در بحث واردات هم مشکلات و موانع جدی دارد؛ بر فرض معدنکار می خواهد اقدام به واردات ماشین الات نماید اما نمی گذارند در حالی که می خواهد دستگاه حفاری بیاورد که ۲۵۰۰ متر بزند اما مانع می شوند! این در شرایطی است که دستگاه های حفاری که بتواند این قابلیت را داشته باشد در کشور نیست لذا باید واردات را آزاد کنند تا معدنکاران بروند دستگاه بیاورند و بتوانیم در عمق برویم آن هم در وضعیتی که بسیاری از معادنی که الان داریم نیاز به حفاری عمیق دارد.

اسماعیلی دهج، فعال و کارشناس بخش معدن: به بهانه تولید جلوی واردات را گرفته اند در حالی که تولید داخل نداریم! بلکه در بخش به اصطلاح تولید نهایت سالی ۲ ماشین در داخل مونتاژ می شود

این فعالی بخش معدن با بیان اینکه اگر دولت مزاحمت ها را از بخش معدن بردارد بخش معدن خودش شکوفا می شود گفت: به بهانه تولید جلوی واردات را گرفته اند در حالی که تولید داخل نداریم! بلکه در بخش به اصطلاح تولید نهایت سالی ۲ ماشین در داخل مونتاژ می شود در حالی که نیاز کشور بیش از این ها است. متاسفانه مسئولان ذی ربط خودشان را بازی می دهند و مونتاژ را تولید داخل می نامند آن هم در شرایطی که برای حفاری عمیق هم کاربردی نیست و نهایت تا ۵۰۰ متری جواب می دهد.

اسماعیلی دهج افزود: در بحث ماشین الات هم وضعیت همین است در حالی که انتظار داریم اجازه بدهند خود معدنکاران ماشین الات معدنی را وارد کنند. مساله اینجا است که به طور کلی اگر دولت از بخش معدن دست بردارد معدن خودش می تواند فعالیت کند.

مسئولین کشور متاسفانه اعتقادی به معدن ندارند و تا زمانی که نفت باشد اعتقادی هم نخواهند داشت، در صورتی که معدن کلیه صنایع داخلی را می چرخاند

چرخ کلیه صنایع به واسطه بخش معدن می چرخد

وی در خصوص وضعیت حاکم بر صادرات مواد معدنی کشور نیز اظهار داشت: بنده معتقدم به طور کلی چه الان که تحریم هستیم و چه قبلا که تحریم بودیم کشور را معدن نجات داده است و الان هم که چرخ کشور می چرخد به خاطر مواد معدنی است چون بخش معدن است که فولاد، سیمان، مصالح ساختمانی و غیره تولید می شود در حالی که آقایان تصورات دیگری دارند. اگر بر فرض به مدت دو ماه یک کیلو آهک به هیچ بخش تولیدی ندهیم کل صنعت از صنعت فولاد گرفته تا مس و ساختمان و غیره می خوابد.

اسماعیلی دهج ادامه داد: به طور کلی درد ما در کشور این است که مسئولین ما معدن را درک نکرده و نشناخته اند در غیر این صورت معادن کشور پتانسیل خوبی دارد و بنده با بیش از ۳ دهه فعالیت در این حوزه معتقدم که کشور ما هنوز از نظر معادن بکر است. اما مسئولین کشور متاسفانه اعتقادی به معدن ندارند و تا زمانی که نفت باشد اعتقادی هم نخواهند داشت، در صورتی که معدن کلیه صنایع داخلی را می چرخاند.

وی د پایان تاکید کرد: اگر این مشکلات جلو راه معدن نباشد، بخش معدن خود می داند از کدام مسیر راه درست را برود و نیازی به دولت ندارد.

گفتنی است فعالان بخش معدن معتقدند دولت صرفا نگاه درآمد زایی به بخش معدن دارد و اگر این رویه ادامه پیدا کند مطمئنا طی سال های آینده این نگاه صدمه بسیاری به بخش معدن می زند و بخش معدن و صنایع معدنی به سمت سقوط پیش خواهد رفت.

کد خبر: ۲۸۰٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      0 0
      فقط معدن مونده داغون نشه