۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
هشدار به آشوب بیشتر در شورای امنیت درباره اقدامات رژیم صهیونیستی
محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران

هشدار به آشوب بیشتر در شورای امنیت درباره اقدامات رژیم صهیونیستی

نمایندگان کشورهای عضو در شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری این شورا حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند و درباره اقدامات این رژیم و آشوب های بیشتر در منطقه هشدار دادند.

به گزارش بازار، در ابتدای این نشست که با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه به وقت محلی (دوم آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳) برگزار شد، ابتدا دستیار دبیرکل سازمان ملل گزارشی ارائه کرد.

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در نشست شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه گفت: «مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. من مانند دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر محکومیت این حمله تاکید می کنم. بگذارید خیلی واضح بگویم: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.»

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: «نظم بین المللی مبتنی بر قوانین برای صلح و امنیت بین المللی ضروری است که این شورا موظف به حفظ آن است گیر پدرسن، فرستاده ویژه شورای امنیت، این شورا را از خشونت بی امان در سوریه، که شش ارتش خارجی در خاک آن فعالیت می کنند و این فعالیت ها بر زندگی غیرنظامیان تأثیر می گذارد و مانعی برای راه حل مسالمت آمیز درگیری هستند، آگاه کرده است. در میان این خشونت ها، حملات مرگبار فزاینده ای به اهداف مرتبط با ایران در سوریه است که به اسرائیل نسبت داده شده است. این حملات به ویژه از زمانی که درگیری فعلی با حماس در غزه در ۷ اکتبر آغاز شد، افزایش یافته است. منابع آگاه حداقل ده حمله از این دست را از ابتدای سال جاری گزارش کرده اند.»

او تصریح کرد: «در حالی که اسرائیل به ندرت مسئولیت این حوادث را بر عهده گرفته است، مقامات آن بارها به عملیات نظامی اسرائیل در سوریه اذعان کرده و گفته اند که در آینده چنین عملیات های بیشتری انجام خواهد شد. ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا به تعامل فعالانه همه طرف‌های ذینفع برای جلوگیری از تشدید بیشترتنش‌هایی که صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، ادامه دهد. من بار دیگر درخواست دبیرکل از همه افراد ذینفع برای حفظ حداکثر خویشتن داری و اجتناب از تشدید بیشتر تنش ها را تکرار می کنم. همچنین تاکید می‌کنم که او از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تمام تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی، احترام بگذارند و از حملاتی که می‌تواند به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب برساند، اجتناب کنند.»

دستیار دبیرکل سازمان ملل همچنین هشدار داد: «هر گونه اشتباه محاسباتی می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای از قبل بی‌ثبات، با پیامدهای ویرانگر برای غیرنظامیانی شود که در حال حاضر شاهد رنج بی‌سابقه‌ای در سوریه، لبنان، سرزمین‌های فلسطینی اشغالی و خاورمیانه هستند.»

روسیه: اقدامات اسرائیل غیرنظامیان را هدف قرار داده است/ارائه پیش نویسی برای محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق
«واسیلی نبنزیا»، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و همچنین حملات به سوریه را محکوم کرد و گفت این اقدامات باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه می‌شود.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: ما هدف قرار دادن ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران که باعث کشته شدن کارمندان آن شده است به شدیدترین راه ممکن محکوم می کنیم. ما هیچ گاه حمله به مراکز دیپلماتیک را تائید نکرده و نمی کنیم و آن را محکوم می کنیم.

وی تصریح کرد: مصونیت دیپلماتیک کارمندان سفارت باید بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین مورد احترام قرار بگیرد. این اولین اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در سوریه نبوده است، از ابتدای هفتم اکتبر تا به امروز شاهد چندین برابر شدن اقدامات اسرائیل علیه غیرنطامیان بوده ایم

نبنزیا تصریح کرد: طی چند ماه گذشته هواپیماهای اسرائیل، حملاتی را علیه فرودگاه های مختلف از جمله فرودگاه دمشق که دروازه ورود کمک های انسان دوستانه از سوی سارمان ملل متحد بوده است، هدف قرار داده است.برغم اینکه مقامات آمریکا بیانات بلند بالایی در این باره صادر میکنند، اما در برابر اقدامات اسرائیل سکوت می کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد مسکو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت برای محکوم‌کردن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق ارائه می‌کند.

هشدار چین درباره منجر شدن اقدامات اسرائیل به آشوب بیشتر در منطقه
معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با محکوم کردن اقدامات اسرائیل در غزه نسبت به منجر شدن این اقدامات به آشوب‌های بیشتر در منطقه هشدار داد.

نماینده چین در این نشست شورای امنیت گفت: اقدام اسرائیل نقض تمامیت ارضی سوریه است و چین به طور قاطع اقدام روز گذشته را محکوم می کند.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل گفت: بیست سال پیش سفارت چین در یوگسلاوی، هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و تعدادی کشته شدند. ما این درد و غمی که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ایران وارد شد، عمیقا درک می کنیم و با آنان ابراز همدردی می کنیم.

او تصریح کرد: اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۸ وین است. نباید اجازه داد تا این دست اقدامات بی محابا علیه اماکن دیپلماتیک صورت پذیرد.

سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با ابراز همدردی و تسلیت نسبت به کشته شدن مستشاران و نیروهای ایرانی در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق گفت: «چنین مواردی از نقض تعهدات بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل قابل توجیه و تحمل نیست.»

نماینده الجزایر در نشست شورای امنیت افزود: مان‌بندی این حمله، در شرایطی که اسرائیل با فشار بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه مواجه است نشان‌دهنده بی‌اعتنایی عامدانه به درخواست کل جامعه بین‌الملل برای ترک خصومت‌ها است.

دیپلمات ارشد کشور الجزایر در سازمان ملل تصریح کرد: هدف چنین اقدام عامدانه‌ای آشکار است. پاسخ دادن به فشارهای بین‌المللی با بالا بردن درگیری‌ها، مشخص است که هدف از این اقدام کشاندن کل منطقه به درگیری است و نشان‌دهنده احساس مصونیت توسط رژیم اشغالگر اسرائیل است که خود را بالاتر از قوانین بین‌المللی می‌داند. رفتار اسرائیل با آنچه ما از یک عضو سازمان ملل انتظار داریم فاصله دارد.

سفیر الجزایر تاکید کرد: شورای امنیت باید با قاطعیت به این فشارها بر اصول حاکمیت کشورها، مصونیت اماکن دیپلماتیک و تمامیت ارضی کشورها پاسخ دهد. تمامیت نظم بین‌المللی ما در معرض خطر قرار گرفته و بایستی برای این بی‌اعتنایی فاحش به قوانین تبعاتی وجود داشته باشد تا بتوان تعهد جمعی‌مان به قانون را حفظ کنیم.

سوریه: تجاوز وحشیانه اسرائیل به کنسولگری ایران با حمایت کور آمریکا
«قصی الضحاک» سفیر و نماینده سوریه در سازمان ملل با محکوم کردن تجاوزات رژیم اسرائیل اعلام کرد که «تجاوز وحشیانه» این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق با حمایت کور آمریکا صورت گرفت.

سفیر و نماینده سوریه در سازمان ملل که عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه سخن می گفت، افزود: اسرائیل «در روز روشن» دیروز کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد.» «ساختمان کنسولگری ایران در یک منطقه پرجمعیت واقع شده است، این ساختمان مملو از غیرنظامیان است و تنها چند کیلومتر با نمایندگی‌های خارجی، دیپلماتیک، و سازمان‌های بین‌المللی از جمله برنامه جهانی غذا فاصله دارد».

او افزود که این «تجاوز وحشیانه» منجر به تخریب کل ساختمان و زخمی شدن همه افراد داخل آن شد. «روزانه هزاران غیرنظامی از این منطقه عبور می کنند.» حمله به کنسولگری ایران در دمشق «بخش دیگری از مجموعه حملات اسرائیل علیه» سوریه است.

او ادامه داد: حمایت آمریکا از اشغالگری اسرائیل، این رژیم را قادر به ارتکاب وحشتناک‌ترین جنایات کرده است که آخرین آن جنایت نسل کشی علیه مردم فلسطین در نوار غزه است. همزمانی حملات اسرائیل با حملات سازمان‌های تروریستی بار دیگر بر هماهنگی مستمر و تقسیم نقش‌ها بین رژیم اشغالگر اسرائیل و ابزارهای تروریستی آن صحه می‌گذارد.

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد با محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق خواستار پایبندی به قطعنامه‌های آتش‌بس شورای امنیت شد.

سفیر و نماینده گویان در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم و بر حق تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد.

سفیر و نماینده سیرالئون در سازمان ملل نیز حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامیایران در دمشق را نقض منشور سازمان ملل متحد و حق حاکمیت کشورها دانست.

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز با محکوم کردن این حمله اسرائیل، خواستار خویشتنداری از کشورهای منطقه و پرهیز از لفاظی‌های تحریک‌آمیز و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله درباره آتش‌بس در غزه شد.

سفیر و نماینده موزامبیک در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را ناقض و مخل امنیت جهانی و قوانین بین‌المللی دانست.

سفیر و نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله به کنسولگری ایران در سوریه، گفت که کشورش درباره این حمله و کشته شدن چند «ایرانی» ابراز نگرانی می‌کند او از همه کشورها خواست اقدامات بی‌ثبات‌کننده نداشته باشند.

سفیر و نماینده کره جنوبی در سازمان ملل نیز در این نشست حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و نسبت به گسترش دامنه جنگ اسرائیل از جمله به لبنان ابراز نگرانی کرد.

انتقاد شدید روسیه از غربی ها در محکوم نکردن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه
سفرا و نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست شورای امنیت حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران را محکوم نکردند که منجر به واکنش تند سفیر روسیه در سازمان ملل شد.

«نیکلاس دی ریوایر» سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت بدون محکوم کردن جنایت رژیم اسرائیل، خواستار خویشتن داری همه بازیگران منطقه در موضوع حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق شد.

نماینده فرانسه با خودداری از محکوم‌کردن اسرائیل برای حمله به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: پاریس خواستار کاهش تنش در منطقه به‌ویژه لبنان است.

سخنان سفیر فرانسه و محکوم نکردن این حمله، واکنش سفیر روسیه را به همراه داشت که خطاب به او گفت: کنسولگری خودتان هم هدف قرار می‌گرفت، واکنش شما این بود؟

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل خطاب به سفیر فرانسه افزود: شما هیچ کلمه‌ای در محکوم‌کردن نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل نگفتید، اگر کنسولگری خودتان هدف قرار می‌گرفت هم واکنش‌تان همین بود؟

نبنزیا ادامه داد: آمریکا همیشه به اطلاعات دست اولش افتخار می‌کند اما در خصوص حمله به کنسولگری ایران اطلاعاتی به‌دست نیاورده و این باورکردنی نیست.

او گفت: غربی‌ها نه‌تنها حملۀ اسراییل را محکوم نکردند بلکه ایران را متهم هم می‌کنند. نمی‌شود به قربانیان بگویید اگر به آن‌ها حمله شد، واکنشی نشان ندهند.

آمریکا و انگلیس با خودداری از محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق چه گفتند؟
واکنش و موضعگیری کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل و خودداری از محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در شهر دمشق سوریه با واکنش روسیه مواجه شد.

«جیمز کاریوکی» معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه ، اعلام کرد که «ایمنی و امنیت» اماکن و کارکنان دیپلماتیک «یک اصل اساسی و هدایت کننده روابط دیپلماتیک» است.

کاریوکی در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت که کشورش پس از حمله روز گذشته به کنسولگری ایران در دمشق بر "اهمیت احترام به مصونیت اماکن دیپلماتیک" و کارکنان تاکید می کند.

وی در عین حال ادعا کرد: با این حال، «اراده ایران در بی ثبات کردن منطقه" از طریق حمایت از گروه هایی که "حمله و تهدید می کنند»، غیرقابل قبول است. «در میان این گروه ها، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب الله، شبه نظامیان در سوریه و عراق و حوثی ها هستند.»

معاون سفیر انگلیس مدعی شد: بطور واضح گفته ایم که اقدامات ایران در شرایط ثبات‌زدا در منطقه نقش داشته است. ایران به حمایت خود از یمنی‌ها، حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی ادامه می‌دهد. وزیرخارجه ما بارها در صحبت با وزیرخارجه ایران به استفاده از نفوذ خود بر این گروه‌ها تاکید کرده است.

وی در سخنان خود ادعا کرد که انگلیس از همان اول خواستار یک توقف بشردوستانه درگیری ها در غزه بوده و کشورش به شدت نگران احتمال تشدید تنش در منطقه است.

«رابرت وود» معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که «واشنگتن هیچ دخالتی» در حمله دیروز به کنسولگری ایران در سوریه نداشته و « از این حمله خبر اولیه نداشته است» و گفت که واشنگتن این موضوع را به ایران ابلاغ کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل ، رابرت وود معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه در سخنانش از تایید دخالت اسرائیل در حمله خودداری کرد.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «همان‌طور که کاخ سفید پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، ایالات متحده هیچ نقشی در حمله روز گذشته به سوریه نداشته است و ما حتی پیش از وقوع این حمله از آن مطلع نبودیم. ما مستقیما این موضوع را به اطلاع ایران هم رساندیم.» او همچنین افزود: «ما نمی‌توانیم هیچ اطلاعاتی را درباره این حادثه تایید کنیم. وقتی جزئیات را کنار هم می‌گذاریم یک نکته روشن است. جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتیش باید از تشدید تنش‌ها در منطقه خودداری کنند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: «در واقع از زمان حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، ایالات متحده بارها به جمهوری اسلامی ایران نسبت به سوءاستفاده از موقعیت پیش آمده برای تشدید جنگ نیابتی با اسرائیل و دیگر بازیگران هشدار داده است. جمهوری اسلامی ایران صبح امروز تکذیب کرد که تروریست‌ها و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی که از سوی سوریه و تهران حمایت می‌شوند از خاک سوریه برای تدارک حمله علیه اسرائیل و تاسیسات و پرسنل آمریکایی استفاده کرده‌اند.»

او ادعا کرد: «جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان از سراسر خط مرزی اسرائیل و لبنان بصورت مرتب به اسرائیل حمله می‌کنند. متحدان ایران در دریای سرخ ، قوانین بین‌المللی را نقض کرده و بارها شناورهای تجاری را مورد حمله قرار داده‌اند. گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران همچنین به تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در عراق حمله کرده‌اند و حملاتی را بر علیه پرسنل نظامی آمریکا که در حال مبارزه با داعش بودند، ترتیب داده‌اند. دست جمهوری اسلامی ایران در اقدامات همه این گروه‌های تروریستی و شبه نظامی رو شده است.»

کد خبر: ۲۸۰٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha