۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کاهش بی سابقه معاملات مسکن تهران از سال ۹۵ تاکنون| بهترین فصل خرید و فروش ۳ ماه آخر سال است

کاهش بی سابقه معاملات مسکن تهران از سال ۹۵ تاکنون| بهترین فصل خرید و فروش ۳ ماه آخر سال است

معاملات مسکن تهران در حالی در ۱۱ماهه پارسال ۴۱ هزار و ۸۴۴ فقره بود و نسبت به ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد کاهش داشته است که کارشناسان معتقد هستند امسال نیز روند مثبتی از معاملات دیده نمی شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن همواره در سه ماه پایانی سال در مسیر رونق خرید و فروش قرار می گیرد. اکثر فعالان و مشاوران املاک می گویند که معاملات مسکن همواره در سه ماه پایانی سال رونق می گیرد و اگر متقاضیان مسکن بتوانند در این سه ماه موفق به خرید و یا فروش مسکن شوند می توانند در سال جدید با خیالی آسوده اقدام به ثبت سند کنند.

اما با توجه به گذشته دو هفته از سال جدید و با توجه به تعطیلات سال نو هنوز بازار مسکن خود را پیدا نکرده است. آمارها نشان می دهد که معاملات مسکن در پایان سال گذشته نتوانست انتظارات مشاوران املاک را براورده کند و مقایسه داده های آماری نیز نشان می دهد که معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ از افت بالایی برخوردار بوده است.

کاهش بی سابقه معاملات مسکن تهران از سال ۹۵ تاکنون| بهترین فصل خرید و فروش ۳ ماه آخر سال است

مقایسه داده‌های معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۴۱ هزار و ۸۴۴ فقره در پایتخت معامله شده که نسبت به معامله حدود ۹۹ هزار فقره‌ای ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ کاهش ۵۸ درصدی داشته است.

اغلب فعالان بازار مسکن معتقد هستند که سال گذشته بنا به دلایل مختلفی شاهد افت محسوس معاملات شد. آنان می گویند که نوسانات نرخ ارز، رکود اقتصادی و برخی مسایل سیاسی باعث شد تا معاملات مسکن افت قابل توجهی داشته باشد.

طبق داده‌ها و آمارهای بانک مرکزی ایران، معاملات ۱۱ماهه سال ۱۴۰۲ کمترین مقدار معاملات مسکن از سال ۱۳۹۵ و حتی قبل از آن بوده است.

براساس این داده‌ها، معاملات مسکن سال ۱۴۰۲ کاهش ۷۵ درصدی نسبت به معاملات ۱۱ماهه سال ۱۳۹۶ داشته که اوج معاملات مسکن در تهران بوده است.

قابل ذکر است از آنجایی‌که بین ۷۰ تا ۷۵ و حتی ۸۰ درصد از معاملات مسکن در شهر تهران جزء معاملات سرمایه‌ای و سفته‌بازانه است، سقوط ۶۰ درصدی معاملات مسکن در سال گذشته و خروج گروه‌های مذکور از بازار و ناامیدی آنها از جهش قیمت‌ها، نشانه مهمی از موفقیت سیاست کنترل تورم دولت است.

کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که امسال جهش تولید مسکن می تواند به تحقق جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند.

کاهش بی سابقه معاملات مسکن تهران از سال ۹۵ تاکنون| بهترین فصل خرید و فروش ۳ ماه آخر سال است

اما داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با وضعیت معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ می گوید: بهترین فصل خرید و فروش مسکن سه ماه آخر سال است، تعداد قراردادهایی که در دو ماه آخر سال ۱۴۰۲ ثبت شد متفاوت از ماه‌های قبل بوده و یک رونق نسبی در تعداد قراردادها وجود داشته است.

وی ادامه داد: اما اینکه معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ را با سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم قطعا آمارها حکایت از کاهش تعداد خرید و فروش مسکن بنا به دلایل زیادی خواهد داشت.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه حدود ۳۴۰۰ قرارداد مسکن در مناطق ۲۲گانه در شهر تهران به ثبت رسیده است افزود: روند آماری رو به رشد بوده و حدود ۱۷ درصد افزایش را در تعداد شاهد هستیم. اما باید بدانیم در شهر تهران حداقل باید ماهانه حدود ۱۰ هزار قرارداد خرید و فروش مسکن داشته باشیم تا بگوییم این بخش در یک تعادل نسبی که مرز بین رونق و رکود است، قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: به‌عبارت دیگر تعادل بازار مسکن با معامله ۱۰ هزار فقره برقرار می‌شود،‌ بنابراین در آذرماه حدود ۶۰۰۰ فقره معامله از تعدادی که یک بازار صحیح دارد، فاصله داریم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم فصلی مسکن در بهار ۱۴۰۲ در استان تهران بالاترین سطح و در استان ایلام پایین‌ترین سطح را تجربه کرده است.

مسکن به یکی از مهمترین دغدغه ‌های این روزهای مردم تبدیل شده است. قیمت مسکن در این سال‌ها تورم شدیدی را تجربه کرده که این تورم در استان‌های مختلف متفاوت بوده است. بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از مرکز آمار ایران از تورم فصلی مسکن در بهار ۱۴۰۲، استان تهران در صدر تورم فصلی مسکن در کشور قرار گرفته است. از سوی دیگر استان ایلام کمترین تورم فصلی مسکن را در بهار سال گذشته تجربه کرده است.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد استان تهران با ۳۶.۵ درصد بیشترین تورم فصلی مسکن در بهار ۱۴۰۲ را داشته است

همانطور که گفته شد در طول این سال‌ها تورم مسکن در استان‌های مختلف کشور متفاوت بوده است. آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد استان تهران با ۳۶.۵ درصد بیشترین تورم فصلی مسکن در بهار ۱۴۰۲ را داشته است.

در جایگاه بعدی بیشترین تورم فصلی در بهار سال گذشته، هرمزگان قرار گرفته است که بر اساس آمارها تورم فصلی این استان معادل ۳۱.۹ درصد بوده است.

سومین استان با بیشترین تورم فصلی در بهار ۱۴۰۲ البرز بوده است. طبق آمارها تورم فصلی در این استان در بهار سال گذشته ۲۷.۸ درصد بوده است. می‌توان گفت این استان به دلیل نزدیکی به پایتخت، تورم فصلی بالایی را در بهار تجربه کرده است.

در میان استان‌های کشور سه استان ایلام، گلستان و گیلان کمترین تورم فصلی مسکن را در بهار ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند

در میان استان‌های کشور سه استان ایلام، گلستان و گیلان کمترین تورم فصلی مسکن را در بهار ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند. در این میان تورم فصلی استان ایلام با ۱۱.۳ درصد کمترین سطح در میان استان‌های کشور را داشته است.

همانطور که عنوان شد بر اساس آمار در جایگاه‌های بعدی استان‌های شمالی کشور قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال استان گلستان با تورم فصلی ۱۱.۵ درصدی و استان گیلان با تورم فصلی ۱۲.۷ درصدی به ترتیب کمترین تورم فصلی بهار ۱۴۰۲ را به ثبت رسانده‌اند.

کد خبر: ۲۸۰٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha
    ;