۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
بهترین زمان کنترل زنگ زرد گندم شروع پنجه زنی تا قبل از ساقه رفتن است
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان:

بهترین زمان کنترل زنگ زرد گندم شروع پنجه زنی تا قبل از ساقه رفتن است

گرگان- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: بهترین زمان سمپاشی برای کنترل بیماری قارچی زنگ زرد از شروع پنجه زنی تا قبل از ساقه رفتن است.

سید صمد ضیائی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و رطوبت در مزارع احتمال زنگ زرد گندم در مزارع زیاد است بنابراین کشاورزان باید مبارزه شیمیایی را دراولویت کاری خود قرار دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان افزود: با توجه به پایش های صورت گرفته از مزارع تکثیری گندم هم اکنون بطور میانگین، ۱۰درصد مزارع در مرحله پنجه زنی، ۷۵ درصد در مرحله ساقه دهی و۱۵ درصد در مرحله ظهور خوشه قراردارد.

وی در ادامه افزود: بهترین زمان سمپاشی برای کنترل بیماری قارچی زنگ زرد از شروع پنجه زنی تا قبل از ساقه رفتن است.

وی اظهار کرد: اگر مزرعه‌ای شدیدا دچار تنش شده باشد باید در ابتدا بازیافت گیاه برای رسیدن به حالت نرمال صورت گیرد و سپس کود از طریق ریشه به گیاه رسانده شود.

وی ادامه داد: کودهای پتاسیم به همراه ازت باید در تمام مراحل همزمان با هم به گیاه داده شود، همچنین در مزارعی که تراکم بالاست و احتمال ورس وجود دارد کود سیلیس و پتاس همزمان استفاده شود.

ضیائی همچنین سمپاشی بر علیه بیماری قارچی فوزاریوم خوشه در مرحله۴۰ الی۵۰ درصد ظهور خوشه ونگهداری برگ پرچم را بسیار مهم دانست و گفت: برگ پرچم و ۳ برگ زیرین پرچم تا ۸۰ درصد در عملکرد گندم موثر هستند؛ بنابراین نگهداری پرچم و همچنین تقسیط اوره همراه با عناصر ریزمغذی در عملکرد مطلوب بسیار موثر است.

وی خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از کود های ازته و پتاسه در انبارهای سازمانی شرکت موجود است که روزانه ۲۵۰ الی۳۰۰ تن به انبار کارگزاری ها حمل می شود و بخش دیگر نیز مستقیما در حال ارسال از مبادی و پتروشیمی های کشور به کارگزاری های استان است.

کد خبر: ۲۸۰٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha