۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
چرا معاملات بورس دوباره وارد فاز تردید شد؟
بازار بررسی کرد؛

چرا معاملات بورس دوباره وارد فاز تردید شد؟

بورس در حالی سال جدید را با شعار حمایت از اقتصاد مشارکتی مثبت آغاز کرد که در روزهای بعد معاملات بورس دوباره وارد فاز تردید شد. در این گزارش به دلایل نوسان منفی بورس پرداخته شده است.

بازار؛ گروه بورس: برخی کارشناسان بورس مانند محمود مرادی معتقدند تحولات نرخ دلار و افزایش آن تا مرز ۶۲ و همچنین انتشار گزارش‌های ماهانه و فروش خوب برخی شرکت‌ها و از همه مهمتر انتخاب شعار سال مرتبط با بازار مهمترین دلایل مثبت بودن جو بازار بود.
البته یکی از عواملی که پیشران حرکت بازار طی مدت اخیر دلار با سرعت و قدرت بیشتری مسیر صعودی را طی می‌کند و بازار امیدوار به تغییر سیاست‌ها از سوی بانک مرکزی است جایی که به نظر می‌رسد شاهد اولین چرخش جدی سیاستگذار در حوزه نرخ دلار نیما باشیم. بدون شک اگر بازار نشانه‌ای از این عدم تغییر و رفتار را احساس کند واکنش او خلاف آن چیزی است که امروز در تابلو معاملات شاهدش بودیم و نکته مهم این است که این بار سهامداران قطعاً با سرعت و واکنش بیشتری واکنش نشان می‌دهند و منتظر بیان و تحلیل پسا رویدادی نخواهند بود.
به تازگی‌تمام بحث و حرف بازار این بود که تب یک روزه فروکش کرد؟ یا به اصطلاح تکنیکالیست‌ها یک برگشت موقت به سقف شکسته شده داریم و همچنان رو به جلو حرکت می‌کنیم. اما به طور کلی جنبه مثبت و خوشبینی آن بیشتر است و این موضوع برای همگان اثبات شد که بازار برای حرکت و کنده شدن از این نقاط و روشن شدن موتور خود به اخبار قوی‌تری نیاز دارد. هرچند آرام آرام از شدت مثبت‌های بازار کاسته شده و حتی فاز منفی به خود گرفت. اما ارزش معاملات اعداد قابل قبولی را نشان می دهد و بالای ۵ همت است.

واکنش تکنیکال به سال ۱۴۰۳
از بعد تکنیکالی برای بازار اتفاقات مهمی رخ داده که گذر از مقاومت و بعد روانی و سنگر سخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد یکی از مهم‌ترین آنهاست. از سوی دیگر، بسیاری از سهم‌ها از سقف تاریخی خود عبور کردند و این پیام مهمی برای چارتیست‌هاست که این نشانه‌های بازار را دنبال می‌کنند.

در عین ارزندگی بدون اخبار مثبت، انرژی لازم را برای بیدار کردن جریان پول و همراه کردن با خود ندارد و از همین روست که تأکید کارشناسان این است که اگر رفتار غیرمنطقی از سوی سیاست گذاران سر بزند یا این اخبار به شکلی دیگر بسوزد، بازار هم فضای متفاوت‌تری از آنچه چند روز نخست شاهدش بودیم رخ خواهد داد

جریان رشد اخیر بازار در تجزیه و تحلیل نشان می دهد که جنس این رشد و قدرت آن شبیه رشدهای قبلی بوده که شاهد آن در بستری از ارزندگی رشد می‌کند که کمتر شاهد آن بوده‌ایم و انصافاً ریسک به ریوارد بازار در نقاط جذابی است.
بازار در عین ارزندگی بدون اخبار مثبت، انرژی لازم را برای بیدار کردن جریان پول و همراه کردن با خود ندارد و از همین روست که تأکید کارشناسان این است که اگر رفتار غیرمنطقی از سوی سیاست گذاران سر بزند یا این اخبار به شکلی دیگر بسوزد، بازار هم فضای متفاوت‌تری از آنچه چند روز نخست نوروز شاهدش بودیم رخ خواهد داد.
ادامه سیاست‌های عجیب نرخ سود، عدم توجه به دلار نیما و اختلاف آن با دلار آزاد و مواردی از این دست که بازار انتظار اصلاح آن را دارد. قطعاً واکنش بازار در آن مقطع چیزی که امروز شاهد آن هستیم، نخواهد بود. از همین روست که نقش اخبار را در روند اخیر بی‌بدیل کرده است و بدون آن، شاید بازار در کوتاه‌مدت چند گامی بردارد، اما در میان‌مدت و بلندمدت جایی نخواهد رفت.
بازار با بهانه مصوبه اعتباری‌ها و تسویه آن سبز قوی نشده است تا از رنگ سرخ دیشب و صدای انفجار آن هردو باز هم به پرتفوی و بازار ما برسد. روزهای خاص و سخت آخر سال هر بار با یک شکل و با یک بهانه سپری می‌شود و امروز ترکش‌های بلوک شاراک و نقد کردن‌های شتران و خبری که البته قدیمی بود و جدید نبود ولی موثر واقع شد باعث شد در مجموع بازار چهارشنبه خوبی را نداشته باشد و آخرین چهارشنبه سال با جو منفی تمام کند.
شرایط عرضه و تقاضا کمی پرچالش شده است. البته برخی هم معتقدند که معامله کمی اوضاع را در اوراق درآمد ثابت و صندوق‌ها و بازارها به هم ریخته و فشار روی بازار را بیشتر کرده است. اما در هر صورت به وضوح یک نکته را در چهره بازار مشاهده کرد و آن هم نبود جریان پول و قرار گرفتن در سطح مشخصی از جریان معاملات است که باعث خواهد شد چنین رفتاری را در بازار شاهد باشیم که برای مثبت شدن یا خرید یک سهم سهامداران نمادهای مختلف دیگر را می‌فروشند و این موضوع و جابجایی و چرخش باعث بروز مشکلات در بازار شده است.

تاثیر سیاست گذاری معاملات اعتباری
به اکثر بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی آنها را از ارائه تسهیلات به کارگزاری‌ها که عمده مصرف آن صرف همین بحث اعتبار می‌شود منع کرد و فشار مضاعفی را به کارگزاری‌ها در کاهش لاین اعتباری آنها داشت و این تصمیم نه در اوج بازار در بدترین و سخت‌ترین شرایط بازار گرفته شده و فشار آن را کم و بیش بازار احساس کرد. حتی شنیده می‌شود لاین اعتباری برخی کارگزاری‌ها تا یک سوم کم شده است.

نقدینگی و مشکل جریان پول و عدم انگیزه کافی برای ورود به بازار یکی از مشکلات عدیده‌ای است که بازار سهام با آن مواجه است و سرمایه گذاران امیدوارند این موضوع برای سال جدید کمی بهبود یابد


در هر صورت نقدینگی و مشکل جریان پول و عدم انگیزه کافی برای ورود به بازار یکی از مشکلات عدیده‌ای است که بازار سهام با آن مواجه است و سرمایه گذاران امیدوارند این موضوع برای سال جدید کمی بهبود یابد. البته این میان به قول شاعر از خودی هم زیاد می‌خوریم چه بسیار حقوقی‌هایی که طی این مدت شاید می‌توانستند منابع را از جای دیگر جور کنند اما در بدترین قیمت‌ها و پایین‌ترین نقاط فروش در بازار سرمایه را انتخاب کردند و هنوز هم می‌تازند.
در حال حاضر اینگونه می توان نتیجه گیری کرد که خریداران حداکثر محافظه‌کاری را در مواجهه با بازار به کار می‌برند و به نوعی همه کمی صبر خواهند کرد و تماشاچی بازار می‌شوند تا بعد از تعطیلات تکلیف روشن شود. از همین روست که دوباره حجم و ارزش بازار مسیر کاهشی را گرفته که البته ادامه‌دار بودن آن برای روزهای آتی اتفاق جالبی نخواهد بود و سیگنال ضعیفی را به سهامداران مخابره خواهد کرد.
البته یکی از دلایلی که بازار دچار افت حجم و بی‌تفاوتی دوباره شده این است که به روزهای قبل از سال برگشتیم و همان وعده و وعیدهای بدون عمل در حال تکرار شدن است. بازار چند روز می‌تواند با حرف و وعده پیش برود و بعد از آن باید در عملیات شاهد اتفاقات و خبرهای مثبت باشیم. اصلاحیه صنعت پالایش و نرخ تسعیر ارز اعلام نشده و تحولات نرخ دلار نیما دوباره فریز شده است.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha