۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
انتخابات شهرداری های ترکیه و چند نکته

انتخابات شهرداری های ترکیه و چند نکته

انتخابات محلی و شهرداری های ترکیه روز یکشنبه برگزار شد که نتایج جالب توجهی به همراه داشت.

به گزارش بازار، در انتخابات محلی و شهرداری های ترکیه که ۶۱ میلیون واجد شرایط رای بودند، بیش از ۷۶ درصد مشارکت کردند.

اردوغان طی دو ماه گذشته تلاش بسیاری کرد تا با تبلیغات برای نامزدهای شهرداری های حزب خود بخصوص در شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر، این کلانشهرها را از دست حزب جمهوری خلق خارج کند، اما نه تنها ناکام ماند بلکه شهرهای دیگری را نیز از دست داد تا حزب جمهوری خلق برای اولین بار بعد از سال ۱۹۷۷ و حدود ۵ دهه با بدست گرفتن ۱۵ کلانشهر از ۳۲ کلانشهر، تبدیل به اولین حزب ترکیه شود.

از جمله برندگان این انتخابات می توان به احزاب جمهوری خلق و دوباره رفاه اشاره کرد و بازندگان این انتخابات نیز حزب عدالت و توسعه، حزب حرکت ملی و حزب خوب هستند که از دوره گذشته آرای کمتری آوردند.

حزب دوباره رفاه به رهبری فاتح اربکان فرزند نجم الدین اربکان یکماه پیش از انتخابات با اردوغان به توافق نرسید و از ائتلاف جمهور خارج شد و در عین ناباوری توانست ۶ درصد آرا را به دست آورد که یک کلانشهر و چندین شهر کوچک را شامل می شود. می توان گفت که حزب دوباره رفاه آرای خود را از اسلامگرایان و بدنه حزب حاکم گرفته است. محافظه کارانی که از وضعیت اقتصادی و سیاست های داخلی و خارجی اردوغان سرخورده شده و به دنبال تغییر در وضعیت کشور در چارچوب اسلامگرایی بودند که حزب دوباره رفاه به این خواسته پاسخ مثبت داد.

حزب خوب به رهبری مرال آکشنر در این دوره بسیار ضعیف ظاهر شد و در حالیکه معمولا حدود ۱۰ درصد آرای جامعه را داشت در این دوره حدود ۴ درصد آرا را کسب کرد که یک شکست سنگین برای آکشنر و حزبش است و انتظار می رود با توجه به ریزش های انجام گرفته در حزب، او از سمتش استعفا دهد.

حزب کردی DEM نیز با کسب ۶ درصد آرا نسبت به دوره گذشته افتی ۴ درصدی داشت.

حزب جمهوری خلق یک پیروزی ارزشمند کسب کرد و در بیشتر شهرهای بزرگ توانست شهردار را از آن خود کند. در استانبول که قلعه اصلی و امید ریاست جمهوری است، اکرم امام اوغلو توانست بیشتر از دوره قبل رای کسب کرده و علاوه بر ۱۴ منطقه گذشته، ۱۲ منطقه را نیز بدست آورد تا از مجموع ۳۹ منطقه این استان، ۲۶ منطقه در اختیار حزب جمهوری خلق باشد. در آنکارا نیز منصور یواش با پیروزی قاطع دو برابری نسبت به رقیب خود، جای پای خود را محکم کرد.

حزب جمهوری خلق همچنین برای اولین بار سقف ۲۵ درصد آرای خود را شکست و به ۳۷ درصد رای دست یافت که از دهه ۷۰ میلادی بی سابقه است.

اردوغان بعد از این شکست طی سخنانی با بیان اینکه پیام ملت را از طریق صندوق رای شنید گفت: ۳۱مارس برای ما یک نقطه عطف است. متأسفانه در آزمون انتخابات محلی مردود شدیم و به نتیجه ای که انتظار داشتیم نرسیدیم. نتایج انتخابات را ارزیابی و با جسارت، خودانتقادی را دنبال میکنیم.

انتخابات شهرداری ها از دو جنبه اهمیت بسیاری داشته و نقطه عطفی در سپهر سیاسی ترکیه شد: اول اینکه حزب مخالف با اعتماد به نفس بیشتری در آینده فعالیت خواهد کرد و جلوی اقدامات اردوغان خواهد ایستاد و دوم اینکه این نتیجه در خارج نیز بازتاب داشته و می تواند جلوی ماجراجویی های اردوغان در منطقه را بگیرد و او را متمرکز بر داخل و اصلاح رویکردهای سیاسی و اقتصادی خود کند.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha