۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
جنجال سربازی در اسرائیل و افزایش اختلافات و احتمال انتخابات زودرس

جنجال سربازی در اسرائیل و افزایش اختلافات و احتمال انتخابات زودرس

تصمیم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی درباره لزوم سربازگیری از یهودیان حریدی، به قدری اختلافات سیاسی را افزایش داده که بعید نیست، ائتلاف حاکم از هم بپاشد.

به گزارش بازار، سربازی یهودیان حریدی؛ موضوعی که این روزها اختلافات سیاسی در رژیم صهیونیستی را بشدت افزایش داده و بنیامین نتانیاهو را با دردسری جدید روبه‌رو کرده است.

ماجرا این است که پنجشنبه گذشته دادگاه عالی اسرائیل که بالاترین مرجع قضایی است، در دستوری موقت، حکم کرد که یهودیان حریدی هم باید به سربازی بروند و هر مدرسه دینی که از این دستور سرپیچی کند، بودجه‌اش قطع خواهد شد. روی کاغذ، این دستور از فردا دوشنبه (اول آوریل)، وارد مرحله اجرا می‌شود. یعنی آن دستوری که بر اساس آن یهودیان حریدی از رفتن به خدمت سربازی معاف بودند، امروز منقضی می‌شود.

اما چرا یهودیان حریدی به خدمت سربازی نمی‌روند؟ موضوع به سال‌های ابتدایی تأسیس این رژیم بازمی‌گردد که «دیوید بن گوریون» اولین نخست وزیر اسرائیل (۵۳-۱۹۴۸) دستور داد، ۴۰۰ نفر از حریدی‌ها از خدمت سربازی معاف شوند تا به دروس دینی بپردازند. هدف بن گوریون، تقویت آداب و رسوم دینی یهود بود. سال‌ها از این مسئله گذشته و اعتراض‌ها به این امر هر روز بیشتر شده چرا که جمعیت حریدی‌ها تقریبا به یک سوم جمعیت سکنه فلسطین اشغالی رسیده و اکثریت قریب به اتفاقشان هم به خدمت سربازی نمی‌روند آن هم در فلسطین اشغالی که حتی این خدمت برای زنان هم اجباری است.

پیشتر دادگاه عالی، قانون مستثنی‌شدن حریدی‌ها را در سال ۲۰۱۵ لغو کرده بود اما کنست (پارلمان) هر بار این معافیت را به شکل موقت تمدید کرده بود. تا امروز این مشکل حل نشده باقی مانده و از سال ۲۰۱۷ احزاب اسرائیلی حاضر در پارلمان، موفق به توافق بر سر قانونی جدید در این خصوص نشده‌اند و مجوز مستثنا شدن حریدی‌ها تا ۳۱ مارس امسال اعتبار داشت. در روزهای اخیر بنیامین نتانیاهو که تحت فشار احزاب راستگرای متحد خود در دولت است، از دادگاه درخواست کرد، حکم خود را یک ماه به تعویق بیندازد اما از آنجا که نتانیاهو و ائتلاف سیاسی وی، تا قبل از جنگ غزه، چندین ماه بود که با طرح «اصلاحات قضایی» در حال تضعیف دادگاه و کاهش اختیارات آن بودند، دادگاه بدون توجه به نتانیاهو، حکم تعلیق کمک مالی دولت به آن مدارس دینی را صادر کرد که اجازه سربازگیری از جوانان حریدی را نمی‌دهند.

اکنون اختلاف ائتلاف سیاسی حاکم و دادگاه بیش از پیش خواهد شد. با توجه به جنگ علیه غزه که سبب نیاز ارتش اسرائیل به استفاده گردشی از حدود ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط و ذخیره هم شده و هنوز نیاز به سربازگیری بیشتر دارد، افکار عمومی هم از اعزام حریدی‌ها به خدمت سربازی حمایت می‌کند. مطبوعات اسرائیل این اتفاق را دراماتیک و ضربه‌ای به ائتلاف حاکم توصیف کرده‌اند. دو حزب راستگرای «شاس» و «یهودوت هتوراه» بشدت به این حکم دادگاه اعتراض کرده‌اند و هر چند هنوز صراحتاً تهدید به خروج از دولت نکرده‌اند اما تحلیلگران می‌گویند، احتمال این امر وجود دارد.

هر چه احتمال فروپاشی ائتلاف سیاسی حاکم افزایش یابد، رژیم صهیونیستی به انتخابات زودهنگام نیز نزدیک‌تر خواهد شد و این به معنای مرگ سیاسی نتانیاهو خواهد بود. «اریه درعی» رئیس حزب شاس، این تصمیم دادگاه را «اهانتی بی سابقه به دانشجویان دروس دینی تورات» برشمرده و گفت «با خاخام‌ها گفت وگو خواهیم کرد که ببینیم به حضور خود در دولت ادامه بدهیم یا خیر». او در عین حال گفته که خروج از ائتلاف دولتی، «هدیه‌ای به کسانی است که آنان [حزب شاس] را اذیت می‌کنند».

در سایه طولانی‌ترین جنگ تاریخ ۷۵ سال رژیم صهیونیستی در غزه که ارتش اسرائیل هنوز نتوانسته هیچ یک از اهداف اعلامی از جمله نابودی حماس را عملی کند و فشارها هر روز بر بنیامین نتانیاهو افزایش می‌یابد، او اکنون با افزایش اختلافات داخلی نیز روبه‌روست و هر چند تاکنون احتمالش ضعیف است، اما هر لحظه ممکن است شاهد فروپاشی ائتلاف و دولتش باشد؛ امری که مخالفان سیاسی او، برایش لحظه شماری می‌کنند تا نتانیاهو سقوط کند.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha