۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
گردشگری گلستان قربانی شعار مسئولان شد | کاهش اقبال مردم از تورها
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

گردشگری گلستان قربانی شعار مسئولان شد | کاهش اقبال مردم از تورها

گرگان- فعالان حوزه گردشگری بر این باورند که استان گلستان علی رغم ظرفیت های بسیار متعدد، قربانی شعار های برخی مسئولان شده و از کمبود زیر ساخت ها رنج می برد.

نجمه جهان تیغ, بازار: بسیاری از کشورهای دنیا توانسته اند از طریق صنعت گردشگری سالانه میلیون ها گردشگر خارجی جذب کنند و درآمدهای هنگفتی از این صنعت به دست آورند. در کشور ما آن طور که باید به این منبع درآمدی توجه نشده است اما با اینحال برخی از شهرها توانسته اند تا حدودی در جذب گردشگران داخلی موفق عمل کنند.

در گلستان با توجه به ظرفیت های بسیار بالا اما مسئولان نسبت به این استان کوتاهی کرده و تا به اینجا سر نگارستان ایران از این صنعت پرسود بی کلاه مانده است.از طرفی برخی بی قانونی ها و بی توجهی ها مانند عدم مقابله با تورهای غیر مجاز و نبود زیر ساخت ها در این حوزه، مسئله ای است که فعالان گردشگری استان را می آزارد و مدام مورد گلایه این افراد است.

خبرنگار بازار در این باره با «عیسی کاملی» رئیس انجمن حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی استان گلستان گفت و گو کرد. وی بر این باور است که مسئولان گلستانی به اندازه ای که شعار می دهند نتوانستند در معرفی ظرفیت های گردشگری استان و ایجاد زیرساخت برای این صنعت موفق عمل کنند. کاملی می گوید این استان در نمایشگاه گردشگری بسیار ضعیف ظاهر شد این در حالی است که سایر استان ها حضور قدرتمندی در این نمایشگاه داشتند که این مسئله نشان دهنده ضعف این استان شمالی در این حوزه است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* چرا فعالیت تورهای غیر مجاز در سطح استان گلستان افزایش یافته است؟

در سطح استان گلستان ۷۶ دفتر خدمات مسافرتی فعالیت می کنند. معمولا فعالیت قانونی در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه است و مراحل زیادی پیش روی افراد قرار می گیرد. به عنوان مثال؛ تورهای غیر مجاز نیازی به طی کردن مراحل مختلف ندارند و به مراجع نظارتی هم پاسخگو نیستند اما تورهای مجاز مدام مورد رصد قرار دارند. این تورها در گلستان گاهی با حضور چند نفر و گاهی هم با تعداد بالا برگزار می شوند این درحالی است که در سایر استان ها این مساله چندان مشاهده نمی شود و جلوی فعالیت تورهای غیر مجاز گرفته شده است.

مسئولان تور باید با همکاری آژانس های مسافرتی کد مخصوص اخذ کنند و تمام مشخصات افراد ثبت شود

مسئولان تور باید با همکاری آژانس های مسافرتی کد مخصوص اخذ کنند و تمام مشخصات افراد ثبت شود. به دلیل اینکه با ثبت مشخصات، به تمام دستگاه های نظارتی اطلاع رسانی می شود، تورهای غیرمجاز عملا نسبت به انجام این مراحل اقدام نمی کنند. همچنین به دلیل وجود تفرجگاه های مختلف در استان گلستان، تورهای غیر مجاز بدون اینکه بهره ای به آژانس ها برسانند اقدام به برگزاری تورهای تفریحی می کنند.

گردشگری گلستان قربانی شعار مسئولان شد | کاهش اقبال مردم از تورها

* استقبال مردم از تورهای گردشگری در سال های اخیر چگونه بوده است؟

اخیرا استقبال از تورهای گردشگری کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم تورم و گرانی است. هزینه ها با تاثیر از دلار افزایش یافته اما درآمد مردم ریالی بوده. با این تغییرات مالی، عملا گردشگری از زندگی مردم حذف شده است زیرا این صنعت هم تابع سیاست های مالی کشور است و از شرایط اقتصادی تاثیر می گیرد.

* نظر شما درباره گردشگری خارجی در استان چیست؟

اکنون بهترین کشور برای گردشگران خارجی ایران است زیرا به عنوان مثال گردشگر با ۲۰۰ دلار می تواند ۱۰ روز در استانی مانند گلستان اقامت داشته باشد و بهترین غذاها را استفاده کند اما تحقق این مساله هم از سیاست های کلی کشور تاثیر گرفته است. گرچه تلاش های بسیاری برای لغو روادید با کشورهای مختلف صورت گرفته اما تبلیغات سوء خارج از کشور علیه ایران سبب بی ثمر شدن این تلاش ها شده است.

* به نظر شما مسئولان استان توانسته اند در رونق صنعت گردشگری موفق عمل کنند؟

گلستان بهترین تفرجگاه های کشور را دارد ولی مسئولان استانداری و میراث فرهنگی نتوانستند این فرصت ها را به خوبی معرفی کنند. گلستان در نمایشگاه گردشگری بسیار ضعیف ظاهر شد این در حالی است که سایر استان ها حضور قوی داشتند.

مسئولان در شعار از توسعه گردشگری حرف می زنند

مسئولان استان باید با کمک فرمانداران شهرستان ها، مسئولیت تبلیغ جاذبه های گردشگری هر شهر را به عهده بگیرند. متولیان تلاش کنند فرصت های استان را بیش از این معرفی و درآمدهای حاصل را هم خرج توسعه همان منطقه کنند. متاسفانه مسئولان در شعار از توسعه گردشگری حرف می زنند اما در عمل فقط به فکر جایگاه خود هستند.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha