۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
ترکیب شرکای تجاری ایران در ۳۲ سال اخیر چه تغییری کرده است؟

ترکیب شرکای تجاری ایران در ۳۲ سال اخیر چه تغییری کرده است؟

نکته مهم در رابطه با شرکای تجاری ایران، کاهش تنوع شرکای تجاری است. به طوری که در سال ۱۴۰۲ شرکای تجاری ایران در کم‌تنوع‌ترین حالت ۳۲ سال اخیر بوده است.

به گزارش بازار، وضعیت شرکای تجاری کشور از دهه ۱۳۷۰ تا کنون تغییر شدیدی کرده است. برای فهم این موضوع کافی است به سال ۱۳۷۱ نگاه شود؛ در این سال آلمان ۲۴.۶ درصد از تجارت ایران را در اختیار داشت و پس از آن ژاپن با ۱۱.۲ درصد و ایتالیا با ۹.۳ درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند. در این سال همچنین سهم امارات ۵.۸ درصد، سهم ترکیه ۳ درصد، سهم عراق ۲.۵ درصد، سهم روسیه ۲ درصد و سهم چین تنها ۱.۴ درصد بود.

اما این روند در طی زمان کاملا متحول شد. به طوری که در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ چین با ۲۸.۱ درصد در رده اول قرار گرفت و امارات با ۲۳.۶ درصد در رده دوم. همچنین سهم ترکیه به ۱۰.۱ درصد، سهم عراق به ۸.۷ درصد افزایش یافت که رشد قابل توجهی بود. این در حالی است که آلمان، ژاپن و ایتالیا جایگاه پررنگ خود را در تجارت ایران از دست دادند.

نکته مهم دیگر در رابطه با شرکای تجاری ایران، کاهش تنوع شرکای تجاری است. به طوری که در سال ۱۴۰۲ شرکای تجاری ایران در کم‌تنوع‌ترین حالت ۳۲ سال اخیر بوده است.

ترکیب شرکای تجاری ایران در ۳۲ سال اخیر چه تغییری کرده است؟

کد خبر: ۲۸۰٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha