۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
عملکرد منفی گروه بیمه در هفته ای که گذشت
تحلیل صنعت بیمه در هفته ای که گذشت

عملکرد منفی گروه بیمه در هفته ای که گذشت

گروه بیمه در هفته ای که گذشته برعکس شاخص کل و هم وزن، بازدهی منفی را ثبت کردند؛ اما روند صعودی میان مدت و بلند مدت همچنان برقرار است.

هادی بهرامی؛ بازار: با توجه به رشد نرخ ضریب نفوذ، صنعت بیمه در طی سال‌ها توانسته‌ است خود را به عنوان یکی از ابزارهای مهم مدیریتی در کشور معرفی نماید. به این ترتیب این صنعت با رونق فعالیت های اقتصادی یک جامعه کمک زیادی به توسعه کشورها از جمله ایران داشته است. همانند سایر صنایع، ورود شرکت های بیمه ای به بورس اوراق بهادار به گردش بیشتر نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک شایانی میکند؛ لذا توجه به تحرکات این صنعت و بررسی هفتگی آن حائز اهمیت میباشد. در ادامه به گزارشات هفته گذشته و تحلیل روند پیش روی صنعت بیمه میپردازیم.


گزارش بازدهی صنعت
شاخص گروه بیمه ای در هفته ای که گذشت، با کاهش ۲.۸ درصدی از محدوده ۱۰۷ هزار و ۷۵۸ واحد به ۱۰۴ هزار و ۸۶۴ واحد رسید؛ در حالی که شاخص کل بورس با افزایش ۳ درصدی از محدوده ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۲۶۳ واحد به ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد رسید و بازدهی بیشتری نسبت به صنعت بیمه داشت. شاخص هم وزن نیز با افزایش ۱.۶ درصدی از محدوده ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ واحد به ۷۷۰ هزار و ۲۰۰ واحد رسیده است که نسبت به کل بورس کمتر، اما نسبت به صنعت بیمه بیشتر رشد داشته و نشانگر ضعف در رشد سهم های بیمه ای میباشد. صنعت بیمه در هفته ای که گذشت ۱۲ میلیارد تومان خروج پول را تجربه کرد و ارزش معاملاتی به مبلغ ۹۷ میلیارد تومان داشت.

شاخص گروه بیمه ای در هفته ای که گذشت، با کاهش ۲.۸ درصدی از محدوده ۱۰۷ هزار و ۷۵۸ واحد به ۱۰۴ هزار و ۸۶۴ واحد رسید؛ در حالی که شاخص کل بورس با افزایش ۳ درصدی از محدوده ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۲۶۳ واحد به ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد رسید و بازدهی بیشتری نسبت به صنعت بیمه داشت.


تحلیل تکنیکال شاخص بیمه
شاخص صنعت بیمه در بورس در آبان ماه ۱۴۰۲، از محدوده ۹۲ هزار واحد حمایت شد و با افزایش ۱۸ درصدی به سقف میان مدتی ۱۱۰ هزار واحد برخورد کرد و با یک اصلاح مواجه شد. در کوتاه مدت اگر بتواند محدوده مقاومت ۱۱۰ هزار واحد را شکسته و چند روزی بالای آن با حجم (POC ولیوم پروفایل، VWAP و اوسیلاتور ولوم) مناسب تثبیت دهد میتوانیم هدف ۱۲۷ هزار واحد را که سقف تاریخی ATH شاخص است متصور باشیم. محدوده ۱۲۷ هزار واحد یک مقاومت چندگانه است که سقف تاریخی، فیبوی بزرگ بر اساس پیوت های ماژور و استاتیک ماژور به آن اشاره میکنند که برای حرکت صعودی شاخص شکست آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت شکست این مقاومت میتوانیم انتظار ایجاد یک روند صعودی بزرگ را برای شاخص و کل سهم های گروه بیمه ای داشته باشیم؛ البته بدون در نظر گرفتن اخبار و متریک های تحلیل فاندامنتال که ارتباطی با تکنیکال ندارند. حمایت معتبر شاخص جهت پرتاب قیمتی و انباشت سرمایه گذاران بورسی، محدوده ۹۲ هزار واحد است که فیبوی بزرگ ۳ هم به آن اشاره دارد و تحت هیچ شرایطی نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت ریزش و حرکات فرسایشی بیشتری در پیش خواهیم داشت که البته بعید است این محدوده قوی با توجه به کشش بازار، نرخ تورم، دلار و سایر بازار های موازی از دست برود. ابر کومو متعلق به اندیکاتور ایچیموکو در محدوده ۱۰۱ هزار واحد یک حمایت متحرک نمایی را به ما نشان میدهد که با حمایت استاتیک مینور پرایس اکشنی هم پوشانی دارد. اوسیلاتور rsi نیز به حمایت ساپورتر ۴۵ واحد اشاره دارد که مانند ابر کومو با حمایت ۱۰۱ هزار واحد استاتیک هم پوشانی دارد. هدف بلند مدت ۲۰۰ هزار واحد را برای شاخص بیمه ای در نظر داریم که در صورت افزایش تقاضا، اخبار مثبت صنعت و تزریق نقدینگی به بورس میتواند تاچ شود.

عملکرد منفی گروه بیمه در هفته ای که گذشت


وضعیت بنیادی صنعت
از دلایل جهش صنعت بیمه میتوان به رشد ارزش کالاهای بیمه شده خودرو، مسکن و... و بالتبع افزایش ریالی حق بیمه آنها، افزایش تعرفه ها، مدیریت پرداخت خسارات و استفاده از استارتاپ های بیمه ای و مهم تر از همه رشد درآمد سرمایه گذاری شرکت های بیمه ای و افزایش هوشمندانه ذخایر خسارات اشاره کرد که در آینده بر جهش سود آنها اثر گذار است. در کنار بحث سود آوری بیمه ها این شرکت ها با توجه به املاک و مستغلات متعدد و ارزشمند در سرتاسر کشور پتانسیل بالایی برای افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارند که باعث جهش قیمت سهام این شرکتها خواهد شد.

شاخص در کوتاه مدت اگر بتواند محدوده مقاومت ۱۱۰ هزار واحد را شکسته و چند روزی بالای آن با حجم تثبیت دهد میتوانیم هدف ۱۲۷ هزار واحد را که سقف تاریخی ATH شاخص است متصور باشیم. در صورت شکست مقاومت تاریخی و سنگین 127 هزار واحد اهداف بزرگ تری در دسترس خواهند بود. کف 92 هزار واحدی نیز بسیار معتبر و قوی است که نباید از دست برود.


نرخ ضریب نفوذ بیمه
متوسط ضریب نفوذ بیمه در ایران طی این دوره برابر ۱ درصد است که نسبت به میانگین جهانی یعنی ۳.۲۴ درصد رقم بسیار کمتری است. به عبارت دیگر ضریب نفوذ بیمه در ایران، طی دوره مورد بررسی حدود یک سوم میانگین ضریب نفوذ بیمه در بین کشورهای منتخب بوده است. درست است که به دلیل تورم، مبلغ خسارات و هزینه های شرکت های بیمه ای در حال افزایش میباشد اما حق بیمه ها نیز با افزایش فروش شرکت ها و تقاضای مردم جهت پوشش ریسک های ناشی از حوادث و اوضاع اقتصادی در حال افزایش است و بنظر میرسد صنعت بیمه بتواند سطح درآمد ها و اثر گذاری ها را ارتقا دهد.


سخن پایانی
اقتصاد ایران تورم سنگینی را به همراه دارد که قیمت کالا ها و خدمات سال به سال افزایش میابد. به دنبال افزایش هزینه ها و خسارات وارده، ضریب نفوذ بیمه نیز طی سالیان اخیر افزایش یافته است و نقش صنعت بیمه را روز به روز پر رنگ تر میکند. به دلیل نیاز ضروری و استقبال مردم از صنعت بیمه ای، فروش و سودآوری شرکت های آن افزایشی بوده و خواهد بود. پس، سهام این شرکت ها میتواند بازدهی خیلی خوبی داشته باشد و بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد؛ لذا توجه به تحرکات شرکت های بیمه ای برای سرمایه گذاران توصیه میشود. از این رو برای سرمایه گذاری باید صورت های مالی شرکت ها و نمودار های قیمتی آن را بررسی کرده و سپس اقدام به سرمایه گذاری کرد. برای صعود شاخص و قیمت سهم های بیمه ای باید تقاضا، ارزش معاملات خرید، حمایت های دولت و جذابیت شرکت ها بین مردم افزایش یابد.

کد خبر: ۲۸۰٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha