۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
بستن مغازه‌های مرغ فروشی در کردستان؛ مرغ از سفره مردم پر کشید
بازار گزارش می‌دهد؛

بستن مغازه‌های مرغ فروشی در کردستان؛ مرغ از سفره مردم پر کشید

کردستان- مرغ فروشان در کردستان به ویژه شهرهای سنندج و مریوان در اعتراض به قیمت مرغ در بازار و آنچه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مصوب کرده است، مغازه‌های خود را بستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت مرغ نه تنها موجب نارضایتی مصرف کنندگان در این شرایط درگیری با بیماری کرونا بلکه باعث اعتراض فروشندگان آن در استان به ویژه شهرهای سنندج و مریوان شده است.

دهک های پایین جامعه که توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند بجای آن گوشت مرغ را در سبد غذایی خود قرار دادند؛ این روزها هم به دلیل افزایش قیمت مرغ قشرهای ضعیف توانایی خود را برای خرید این محصول ازدست دادند.

ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان مصوب کرده است که مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان معتقدند این قیمت براساس هزینه تمام شده در تولید مرغ تعیین شده است.

در این بین مرغ تولید شده در استان تا به دست مصرف کنندگان در بازار می رسد با درنظر گرفتن هزینه کشتارگاه ( به ازای کشتار هر مرغ در استان ۵۰۰ تومان تعیین شده است) و حمل و نقل ۱۷ هزار تومان عرضه می شود.

با توجه به اینکه مرغ فروشی ها ملزم به عرضه مرغ براساس قیمت مصوب هستند، ولی بسیار بیشتر از این قیمت مرغ در اختیار آنها قرار داده می شود لذا در اعتراض به این اختلاف پیش آمده اقدام به تعطیلی مغازه‌هایشان کردند تا به عنوان متخلف و گران فروش به تعزیرات معرفی نشوند.

 مسوولان استان در آخرین جلسه تنظیم بازار مورخ هشت تیر امسال وعده کاهش قیمت مرغ را دادند که طی یک هفته‌ اخیر قیمت مرغ در بازار استان تغییر آنچنانی نکرده است به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم مرغ روز یکشنبه در سنندج ۱۷ هزار تومان بود و نسبت به دو، سه روز گذشته حدود ۳۰۰ تومان کاهش داشته است و هنوز این مبلغ با قیمت مصوب آن فاصله دارد.

اختلاف قیمت مرغ مغازه‌های مرغ فروشی را به تعطیلی کشاند
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ سنندج در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ مغازه مرغ فروشی در این شهر گفت: چند روزی است که بیش از ۵۰ درصد این مغازه‌ها بسته شدند.

محمد کرمی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار با آنچه سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند همخوانی ندارد، اضافه کرد: قیمت مصوب تنظیم بازار کشور ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است و به استان‌ها هم اختیار افزایش آنرا تا پنج درصد این میزان دادند.

وی سود مغازه‌داران سنندجی از فروش هر کیلوگرم مرغ را ۵۰۰ تومان ذکر کرد و افزود: قیمت مرغ با احتساب هزینه کشتارگاه و حمل ونقل و سود مرغ فروشی‌ها هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ سنندج یادآور شد: اگر مرغ فروشی اقدام به فروش مرغ بیشتر از قیمت مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت کند، متخلف شناخته شده و جریمه می‌شود به همین دلیل مرغ فروشی‌ها در سنندج و دیگر شهرهای استان اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند.

کرمی با اشاره به اینکه در استان‌های دیگر مرغ گران و ارزان در بازار وجود دارد و مردم با توجه به درآمد خود اقدام به خرید می کنند، گفت: از  استان‌های همجوار مرغ از مرغداری های کردستان خرید می‌ شود و با احتساب تمام هزینه ها به مردم می فروشند ولی در سنندج سختگیری زیادی در قیمت عرضه و فروش مرغ وجود دارد.

 پیش بینی که درست از آب درآمد
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان زمانی که قیمت مرغ در بازار استان ۱۰ هزار تومان بود در جلسه تنظیم بازار استان در اردیبهشت امسال عنوان کرد: پیش بینی می شود قیمت مرغ در یکی دو ماه پیش رو به دلیل کاهش تولید افزایش یابد.

این پیش بینی درست از آب درآمد و در اواخر خرداد و اوایل تیر امسال قیمت مرغ به ۱۹ هزار تومان رسید و بتدریج به ۱۸ هزار تومان و اکنون با نرخ ۱۷ هزار تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

بیش از یک هفته است که قیمت هر کیلوگرم مرغ در سنندج از ۱۷ هزار تا ۱۷ هزار و ۳۳ تومان در نوسان است و از این میزان کاهش پیدا نکرده است و هنوز هم بالاتر از قیمت مصوب تنظیم بازار عرضه می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مرغداری یکی از بخش هایی است که پس  ازشیوع کرونا آسیب زیادی به آنها وارد شد.

موسی شفیعی اضافه کرد: تامین نهاده مورد نیاز، ضرر و زیان مرغداران و عدم توانایی در جوجه ریزی جدید، تنگناهای مالی مرغداران و بحث بازپرداخت تسهیلات بانکی، افزایش قیمت نهاده، افزایش قیمت واکسن و دارو از مهمترین مشکلات پیشروی مرغداران استان است.

وی افزود: تولید گوشت مرغ به دلیل شیوع ویروس کرونا در فاصله زمانی کاهش پیدا کرد و همین یکی از دلایل افزایش قیمت آن در بازار است.

مرغداران حمایت نشوند از چرخه تولید خارج می شوند
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان گفت: علی رغم آسیبی که به مرغداران به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد شد تاکنون حمایتی از این واحدهای تولیدی نشده است.

شفیعی با اشاره به اینکه تاکنون ثبت نام این واحدها در سامانه کارا تکمیل نشده است، افزود: اگر مرغداری‌ها حمایت نشوند ممکن است از چرخه تولید خارج شوند.

وی به خرید نهاده از سامانه بازارگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز مرغداران از این سامانه تامین می شود و مابقی نهاده مورد نیاز را باید از بازار آزاد تهیه کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد سویا و ۸۵ درصد ذرت از خارج کشور وارد می شود، گفت: ۷۵۰ واحد مرغداری در استان داریم که در هر دوره سه ماهه حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تولید می کنند.

شفیعی یادآور شد: طی سه ماهه امسال به جای ۶۰ هزار تن ذرت و سویا مورد نیاز واحدهای مرغداری استان ۱۴ هزار تن دریافت کردیم و مابقی نیاز  از بازار آزاد تامین شده است.

توزیع مرغ منجمد در استان
برای کاهش قیمت مرغ در بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در روزهای اخیر اقدام به توزیع مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به خبرنگار بازار اظهار داشت: میزان قابل توجهی گوشت مرغ را از چند ماه گذشته که قیمت آن در بازار پایین بود، ذخیره کردیم تا در زمان مناسب به بازار تزریق کنیم.

محمد دره وزمی با بیان اینکه از ۱۱ تیر امسال توزیع مرغ منجمد در بازار استان آغاز شده است، گفت: براساس نیاز هریک از شهرستان های استان مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع کردیم.

وی یادآور شد: کاهش تولید مرغ به دلیل شیوع بیماری کرونا و در نتیجه تعطیل شدن رستوران ها و غذاخوری ها و عدم برگزاری مراسم های عزا و عروسی روی داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ارتباط با قیمت مصوب مرغ گفت: قیمت‌های تعیین شده برای مرغ باید با قیمت تمام شده آن متناسب باشد و از آنجا که اعضای تنظیم بازار کشور از همه دستگاه‌ها تشکیل شده  لذا نرخ مصوب با در نظر گرفتن قیمت تمام شده تعیین و ابلاغ شده است.

تا زمان تنظیم این گزارش چهار روز از توزیع مرغ منجمد در بازار استان می گذرد و تغییری محسوسی در قیمت مرغ ایجاد نشده است و این نشان می دهد هنوز فرهنگ منجمدخوری در استان جا نیافتاده است و اکثر مردم تمایل به مصرف مرغ گرن دارند.

کاهش ۱۰ درصدی جوجه ریزی در کردستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری استان در سال گذشته را ۱۱ میلیون و ۲۹۱ هزار قطعه اعلاک کرد و گفت: سه ماهه امسال شاهد جوجه ریزی ۱۰ میلیون و ۱۱۷ هزار قطعه بودیم که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

محمدفرید سپری اعلام کرد: ۱۴ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت مرغداری استان مشغول به کار هستند و تاکنون با تمام تلاش های انجام شده موفق به تامین ۴۰ درصد نهاده سفارش داده شده واحدهای مرغداری استان شدیم.

وی قیمت تعیین شده برای فروش مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور را منطبق بر هزینه های تولید ندانست و افزود: بی شک نیاز است در قیمت اعلام شده تجدید نظر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ۶ کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت ۱۶ هزار قطعه در ساعت، ۱۵ کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالانه ۳۶۰ هزار تُن، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت ۶۲ هزار تُن و نیز سه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت ۵۰ هزار تُن در سال در این استان وجود دارد.

 در این روزها  مردم کشور ما به ویژه در استان هایی هم چون کردستان که درآمد سرانه آنها پایین تر از میانگین کشوری است، علاوه بر  استرس ناشی از شیوع بیماری کرونا با افزایش قیمت روزانه بسیاری از کالاها به ویژه مواد خوراکی مواجه شدند و این می تواند بزرگترین آسیب را به غیر از ثروتمندان به دیگر اقشار جامعه وارد کند.

امید می رود در روزهای آتی شاهد کاهش و ثبات قیمت محصولات خوراکی باشیم تا اینگونه بخشی از نگرانی های مردم کاهش پیدا کند و با روحیه بهتر خود و دیگر همشهریانشان را از عدم ابتلا به کرونا حفظ کنند.

کد خبر: ۲۸٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      0 0
      ببندند بدرک