۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۷
صنعت ساختمان در محاصره خاکریزها| مسئولان به تبعات اجتماعی رکود ساخت و ساز بی توجه اند
بازار از گلایه های سازندگان مسکن گزارش می دهد

صنعت ساختمان در محاصره خاکریزها| مسئولان به تبعات اجتماعی رکود ساخت و ساز بی توجه اند

کارشناسان صنعت ساختمان بر این باورند که مسئولان نسبت به تبعات مختلف رکود در ساخت و ساز مسکن بی توجه اند و این صنعت را مدام با چالش های متعدد مواجه می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: مسکن کالایی است که رشد آن بسیاری از صنایع دیگر را تحریک می‌کند و رکود در ساخت آن علاوه بر آسیب به خانواده ها سبب از کار افتادن چرخه تولید در صنایع وابسته به این حوزه می شود. لذا حمایت از چرخه آخر این صنعت یعنی ساخت و ساز خود به خود رونق تولید و به تبع آن‌ اشتغالزایی‌ را در سایر بخش ها به وجود می آورد. متاسفانه مسئولان در کشور ما در برابر درک این موضوع مقاومت کرده و روز به روز بر چالش های این حوزه می افزایند.

خبرنگار بازار برای بررسی بیشتر تبعات رکود در صنعت ساختمان با «حمیدرضا تیموری» عضو هیئت مدیره و مسئول‌ کمیسیون‌ حقوقی‌ انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان گلستان گفت‌وگو کرد.

تیموری بر این باور است که به سبب آمار بالای کارگران ساختمانی، رکود در صنعت ساختمان‌ باعث بروز بیشتر آسیب های اجتماعی خواهد شد.

وی معتقد است تصمیم گیرندگان نسبت به تبعات رکود این صنعت آگاهی ندارند و در برابر مشورت گرفتن از بخش خصوصی و متخصصان این حوزه مانند انبوه سازان‌ مقاومت می کنند که این مسئله سبب بغرنج شدن بیشتر وضعیت مسکن در کشور خواهد شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* از چالش های سازندگان با نظام مهندسی بگویید.

در حال حاضر صنعت ساختمان جزو معدود تولیدات پویای کشور است اما فرایند اخذ پروانه ساختمانی با چالش هایی مواجه بوده که انرژی سازندگان را تا حدود زیادی در بدو امر می گیرد.

حتی پس از اینکه مجوزهای لازم دریافت می شود باید برگه شروع عملیات نیز صادر شود که فرایند صدور آن در نظام مهندسی بسیار طولانی بوده و گاها تا ۶ ماه زمان می برد.

* رکود در صنعت ساختمان چه تبعاتی به دنبال دارد؟

عدم آگاهی تصمیم گیران، تبعات منفی در صنعت ساختمان به دنبال دارد که یکی از آثار آن تاخیر سازنده در انجام تعهدات خود است.

این تاخیرها تورم زیادی را بابت خرید و تهیه مصالح به سازنده تحمیل می کند و سبب رشد قیمت بازار مسکن می شود. همچنین هزینه های ساخت را نسبت به پیش بینی ها افزایش می دهد که در نهایت شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود.

با توجه به رکود حاکم، بازار مسکن نیازمند همکاری و تعامل بیشتر دستگاه های مرتبط مانند نظام مهندسی، شهرداری و شرکت توزیع برق است.

از رونق افتادن صنعت ساختمان کارگران بسیاری را بیکار می کند که این اتفاق تبعاتی مانند رشد آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت

به عنوان مثال سازنده حدود یک سال پس از پرداخت هزینه های انشعاب برق، کنتور را دریافت می کند و این مساله نیز باعث تحمیل هزینه به سازنده، مردم و گلایه مشارکت کنندگان و مالکان می شود.

از رونق افتادن صنعت ساختمان کارگران بسیاری را بیکار می کند که این اتفاق تبعاتی مانند رشد آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. کارگران این بخش افراد کف جامعه هستند و برخی از آنها علی رغم اینکه دارای سو پیشینه‌ هستند اما در صنعت ساختمان برای آنان شغل ایجاد شده است که‌ تعطیلی در این بخش سبب بیکاری این افراد و تبعات بعدی می شود. بنابراین توسعه ساخت و ساز مسکن باعث کاهش ناامنی و آسیب های اجتماعی جامعه خواهد شد.

صنعت ساختمان در محاصره خاکریزها| مسئولان به تبعات اجتماعی رکود ساخت و ساز بی توجه اند

اگر ساخت و ساز رونق نداشته باشد موجودیت دستگاه هایی مثل نظام مهندسی زیر سوال می رود لذا ضروری است به جای این که سالی دو بار به مسکن شوک وارد کنند با سازندگان و صنعت‌ ساختمان‌ همراه باشند.

ضمن اینکه صنف‌ مشاور املاک‌ و اعضای‌ آن در حال‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ انبوه سازان‌ و صنعت‌ ساختمان‌ بوده‌ که با ایجاد فضایی‌ مناسب‌ به دنبال‌ رونق این حوزه هستند. با توجه‌ به‌ اینکه‌ تعدادی‌ حدودا بالغ‌ بر ۱۰ هزار نفر در صنف‌ املاک‌ مشغول‌ فعالیت‌ و ارائه‌ خدمات‌ هستند رکود بخش‌ مسکن‌ صدمات قابل‌ توجهی‌ را به همکاران املاکی‌تحمیل‌ خواهد کرد.

* نظر شما درباره وضعیت سرمایه گذاری و ساخت و ساز در شهر گرگان و استان گلستان چیست؟

شهر گرگان مستعد خدمات بوده و موقیعت بسیار خوبی برای بهبود شرایط مسکن دارد، لذا چنانچه از نگاه آگاهانه مسئولان برخوردار باشیم شاهد رونق ساخت و ساز و سرمایه گذاری در این شهر خواهیم بود اما متاسفانه شاهد ایجاد خاکریزهای پیاپی پیش روی سازندگان هستیم.

اگر تولید مسکن دچار چالش شود، حتی شهرداری نیز در صدور پروانه چالش خواهد داشت و درآمد این نهاد کاهش چشمگیری را تجربه می کند که به تبع آن خدمات دهی به شهروندان هم ضعیف تر خواهد شد.

در نهضت ملی مسکن شاهد وعده ‌و وعیدهایی از سوی دولت بودیم اما بررسی وضعیت این وعده ها نشان می دهد عملا اتفاق مثبتی رخ نداده است.

مسئولان سازنده را به مثابه یک بانک می بینند، می خواهند از سرمایه او استفاده کنند اما خدماتی به وی ارائه نمی دهند

به دلیل عدم حمایت از سازندگان مسکن، سرمایه گذاران و سازندگان در حال کوچ به استان های هم جوار و حتی استان های جنوبی کشور هستند و دلیل آن هم حمایت مدیران آن استان ها از این قشر است. مدیران سایر استان ها برای سازندگان و سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده اند اما در گلستان عملا شاهد سنگ اندازی دستگاه های مرتبط هستیم.

* توصیه شما به مدیران برای بهبود اوضاع ساخت و ساز در استان چیست؟

مدیران باید آگاهانه به مزیت های صنعت ساختمان بنگرند زیرا علاوه بر مزیت های اقتصادی برای شهرداری ها و توسعه کشور، اشتغال زایی خوبی هم در این صنعت ایجاد می شود اما عملا سازنده را به مثابه یک بانک می بینند، می خواهند از سرمایه او استفاده کنند اما خدماتی به وی ارائه نمی دهند.

صنعت ساختمان در محاصره خاکریزها| مسئولان به تبعات اجتماعی رکود ساخت و ساز بی توجه اند

در شهرها به جای تهیه بسته های تشویقی و تبدیل بافت فرسوده به پکیج های مسکن سازی، به سمت زمین های کشاورزی و حاشیه شهر حرکت کرده ایم که هیچ زیرساختی برای زندگی و توسعه ندارند و هزینه هنگفتی هم برای ساخت آنها به کشور تحمیل می شود. چند ده هکتار زمین با پتانسیل در بافت شهری وجود دارد که توجهی به آن نمی شود.

* انبوه سازان می توانند چه نقشی در بهبود اوضاع صنعت ساختمان داشته باشند؟

درحال حاضر تنها متولی ساخت و ساز انبوه سازان هستند و سایر سازندگان به صورت ساخت تک ساختمان فعالیت دارند، در چنین شرایطی متولیان مربوطه بدون مشورت به انبوه سازان و مسکن سازان برای این بخش تصمیم می گیرند.

با مشورت از سازندگان می توان شرایط بهتری را فراهم کرد لذا دستگاه های تصمیم گیر باید این نظرات مشورتی را جدی بگیرند.

کد خبر: ۲۸۰٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha