۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
« بازاریابی یا بازارسازی» مسئله این است| صنایع دستی در گیر و دار مشکلات «فروش»
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

« بازاریابی یا بازارسازی» مسئله این است| صنایع دستی در گیر و دار مشکلات «فروش»

سمنان- طی ایام نوروز شاهد هستیم که ۲۰۰ غرفه صنایع دستی در سراسر استان سمنان برپا شده است اما فعالان صنایع دستی عقیده دارند که در دیگر اوقات سال شرایط بازار فروش محصولات خودشان را ندارند. 

بازار، گروه استان‌ها: یکی از سیاست های ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان ایجاد نوروزگاه ها، ایستگاه های گردشگری و نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات و ... در کنار مراکز عرضه صنایع دستی در شهرستان های هشت گانه استان است تا مسافران نوروزی و زائران رضوی از آنها بهره مند شوند.

۲۰۰ غرفه صنایع دستی نیز امسال در استان سمنان راه اندازی شده و انواع دست بافت ها، سفال و سرامیک، اکسسوری و تزئینات و ... در آنها به فروش می رسد هر چند دو انتقاد از این غرفه ها نیز وجود دارد نخست اینکه برخی از این غرفه ها فقط فروشگاه محصولاتی هستند که تهران خریداری می شود و در ثانی، بخشی از محصولات این فروشگاه ها از کشور چین هستند که البته در کنار این دو نقد، مابقی اظهار نظرها درباره این غرفه های صنایع دستی بسیار مثبت است.

فعالان صنایع دستی عقیده دارند که این دست فعالیت ها به آنها کمک می کند تا بتوانند بازار فروش محصولات خودشان را پیدا کنند و در شرایط بهتری کالاهای تولیدی و سوغاتی ها و محصولات شان را عرضه کنند زیرا این گروه بر این باور هستند که بزرگترین مشکلات صنف آنها، فقدان بازار فروش است وگرنه در زمینه تولید، استعداد ها و ظرفیت های بسیار خوبی در استان وجود دارد.

بازارچه ها در استان سمنان ایجاد شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازارچه‌های صنایع دستی نوروز ۱۴۰۳ در سراسر استان بر پا شده است، تاکید کرد: ورودی و خروجی و نقاط شلوغ و پرتردد شهرهای استان که بیشترین میزان تردد در آنها صورت می گیرد، میزبان این نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی نوروزی هستند.

یک فعال بازار صنایع دستی: امروز عمده تولیدگران صنایع دستی استان یا محصولات خودشان را اینترنتی و یا در رویداد های خارج از استان می فروشند و هیچ زیرساختی برایشان مهیا نشده است

امیر کرم زاده با بیان اینکه در کنار بازارچه‌ها و نوروزگاه هایی که به آنها اشاره شد، ۱۷ فروشگاه عرضه صنایع دستی هم در نقاط مختلف استان سمنان دایر شده که مسافران نوروزی و زائران رضوی می توانند از آنها بهره مند شوند، تاکید کرد: آشنایی مردم با صنایع دستی و سوغات استان یکی از محورهای ایجاد این زیرساخت ها است.

وی با بیان اینکه مجموعاً ۱۵ بازارچه صنایع دستی موقت در ایام نوروز در سراسر استان سمنان با همکاری شهرداری ها ستاد خدمات سفر مهیا شده است، افزود: استقبال مسافران نوروزی و زائران رضوی نیز از این بازارچه ها خوب بوده است.

« بازاریابی یا بازارسازی» مسئله این است | صنایع دستی در گیر و دار «فروش»

توسعه فروش در نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی و دبیر ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان همچنین ادامه داد: این استان بیش از چهار هزار هنرمند در ۵۲ رشته صنایع دستی دارد و بازارچه های صنایع دستی به این قشر کمک می کند تا بتوانند فضایی برای عرضه مهارت ها و محصولات تولیدی خودشان را برای مسافران نوروزی و زائران رضوی داشته باشند.

کرم زاده با بیان اینکه ایجاد بازارچه صنایع دستی همچنین به برند سازی و تجاری‌سازی تولیدات تولیدی صنایع دستی و سوغات در استان سمنان هم کمک می کند، ابراز کرد: در کنار این موضوع، کمک درامد خوبی نیز برای تولیدکنندگان صنایع دستی ایجاد می شود که می تواند به یاری این هنرمندان بیاید.

وی حفظ اصالت و معرفی صنایع دستی و تولیدات و سوغات استان سمنان را دیگر محور و هدف این بازارچه ها دانست و افزود: رونق فروش صنایع دستی به مثابه صنعتی که ارزش افزوده بسیار بالایی نیز دارد، از جمله دیگر اهدافی است که با برپایی این نمایشگاه ها دنبال تحقق آن هستیم.

تداوم نداریم!

یک فعال صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه این نمایشگاه ها و غرفه ها خوب هستند اما متاسفانه استمرار ندارند، تاکید کرد: ما زمانی می توانیم بگوییم توانسته ایم صنایع دستی خودمان را معرفی و تجاری سازی کنیم که توانسته باشیم اقدامات مستمر و تداوم بخشی را به منصه بروز و ظهور برسانیم وگرنه برپایی چند نمایشگاه ۱۰ روز در سال نمی تواند به موفقیت های ما استمرار ببخشد.

عارفه سادات مهدوی که در دانشگاه طراحی و دوخت نیز خوانده با بیان اینکه بازارچه های ده روزه دردی را از تولید کنندگان صنایع دستی استان سمنان دوا نمی کند، ابراز کرد: شما در ده روز نمی توانید هویت و فرهنگ و صنایع دستی یک استان را معرفی کنید در نتیجه مجبور هستید که فقط بازارچه ای را علم کنید که بتوانید بگویید ما هم در استان سمنان بازارچه صنایع دستی را ایجاد کرده ایم!

طباطبایی کارشناس اقتصادی: ما اگر بتوانیم برای محصولات تولیدی استان سمنان در سراسر کشور بازار پیدا کنیم به مراتب موفق تر از این هستیم که در استان خودمان بازارهایی فیزیکی بسازیم

وی با بیان اینکه این دست بازارچه ها بیشتر برای بیلان کاری مسئولان هستند، ابراز کرد: در استانی که یک بازارچه دائمی صنایع دستی ندارد اما در مقابل چهار هزار و ۲۰۰ فعال صنایع دستی از این راه نان می خورند، نباید صحبت از استمرار موفقیت و درآمدزایی کرد امروز عمده تولیدگران صنایع دستی استان یا محصولات خودشان را اینترنتی و یا در رویداد های خارج از استان می فروشند و هیچ زیرساختی برایشان مهیا نشده است.

ایراداتی وارد است

این دانش آموخته دوخت و طراحی با بیان اینکه دومین ایرادی که این دست نمایشگاه ها دارند این است که محصولات ارائه شده شان اصلا نماینده محصولات فاخر تولیدی استان سمنان نیست، ابراز کرد: شما در غرفه های صنایع دستی سجاده و عروسک وارداتی از چین می بینید در صورتی که خودمان در استان سمنان شماره بافی و قلاب بافی و عروسک های بافتنی و تانه بافی و ... را داریم که کیفیت و جذابیتی ۱۰۰ برابر محصولات چینی دارد.

مهدوی بیان کرد: این نمایشگاه ها با عرضه محصولات چینی (کشور چین) نه تنها چیزی به صنایع دستی استان سمنان اضافه نمی کند بلکه یک امکان را هم از تولید گر ما در داخل می گیرد به عبارت دیگر اگر یک مسافر قرار بود در نوروز برای فرزندش عروسکی بخرد با خریدن عروسک های وارداتی چینی امکان خرید یک عروسک تولیدی دست رنج عشایر مهدیشهر و یا روستایی شاهرودی و دامغانی نیز سلب شده است.

وی با بیان اینکه در کنار همه این نقدها اینکه در ایام نوروز به واسطه حضور مسافران فکری هم برای صنایع دستی شده به نوع خود خوب است اما مشکل اینجا است که نحوه اجرا هم باید در شان استان سمنان باشد، افزود: باید بتوانیم این بازارها را گسترش دهیم وگرنه ده روز در سال دردی را دوا نخواد کرد.

« بازاریابی یا بازارسازی» مسئله این است | صنایع دستی در گیر و دار «فروش»

مسافران پول ندارند!

محسن شریفی فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به وجود نقد هایی از بابت بازارچه های صنایع دستی، ابراز کرد: بخش بزرگی از صنایع دستی استان سمنان به نام دیگر استان های کشور فروخته می شود که نمونه آن فرش ها و دست بافت ها است و این نشان می دهد که سیاست بازارچه های صنایع دستی و سیاست های مرتبط با ترویج و تبلیغ و تبیین ظرفیت های صنایع دستی استان جواب نداده است.

شریفی با بیان اینکه بازارچه های صنایع دستی ده روز در سال در زمان پیک تردد های نوروزی در حالی برپا می شود که مسافرانی که به سمت مشهد می روند ترجیح می دهند که پول خود را ذخیره کرده تا در مشهد کم نیاورند، ابراز کرد: در راه بازگشت هم دیگر پولی برای زائران و مسافران نوروزی باقی نمانده چرا که همه را در مشهد خرج کرده اند در نتیجه مسافران و زائران رضوی در هر دو سمت تردد در استان سمنان کمترین میزان خرج را در این استان می کنند.

کارشناس اقتصادی: ما در استان سمنان نیاز به بازارچه صنایع دستی نداریم بلکه نیاز به بازاریابی صنایع دستی داریم

وی افزود: ما باید صنایع دستی استان سمنان را به لحاظ کیفیت و کمیت آنچنین معرفی کرده و برند سازی کنیم که مسافر نوروزی اصلا به عزم خرید دست بافت های استان سمنان در مسیر تردد به مشهد و یا تهران در استان سمنان توقف کرده و به دنبال خرید مثلا جاجیم و یا نمد و گلیم باشد آن زمان است که می توانیم بگوییم موفقیت هایی در زمینه توسعه بازار های صنایع دستی کسب کرده ایم.

بازار نسازیم بازار بیابیم!

یک کارشناس اقتصاد نیز دیدگاه مشابه دارد سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، معتقد است که ما در استان سمنان نیاز به بازارچه صنایع دستی نداریم بلکه نیاز به بازاریابی صنایع دستی داریم! در واقع به معنای ساده تر ما نیازمند ایجاد فروشگاه و غرفه برای صنایع دستی نیستیم ما نیازمند بازار یابی و ایجاد بازار فروش به صورت مجازی و یا حقیقی در سراسر کشور برای تولیدات استان هستیم.

طباطبایی با بیان اینکه ما اگر بتوانیم برای محصولات تولیدی استان سمنان در سراسر کشور بازار پیدا کنیم به مراتب موفق تر از این هستیم که در استان خودمان بازارهایی فیزیکی بسازیم! بیان کرد: لازمه بازارهای فیزیکی شناسانده ظرفیت ها و تبیین و برند سازی و تبلیغ و بازاریابی و ... است وگرنه تمام فروشگاه های صنایع دستی استان سمنان امروز در زمره پرفروش ترین مشاغل استان بودند اما در حقیقت شاهد هستیم که آنچنان مشتری ندارند.

وی افزود: این نشان می دهد که ما در استان سمنان بیشتر از اینکه نیازمند بازارچه باشیم، نیازمند بازار فروش هستیم ما اگر بتوانیم بازار فروش داشته باشیم حتما نیاز نیست بازارچه داشته باشیم ما حتی در خانه هم می توانیم محصولات تولیدی مان را بفروشیم اما برعکس اگر بازاریابی نداشته باشیم حتی در مرکز استان سمنان هم اگر فروشگاهی برپا کنیم نمی توانیم بگوییم که در زمینه صنایع دستی استان سمنان موفقیت های چشم گیری را کسب کرده ایم.

کد خبر: ۲۸۰٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha